Er is een nieuwe social media app gelanceerd: Lemon8 (spreek uit als lemon-eight of lemonade). De app is opgericht door ByteDance: de eigenaar van TikTok. Momenteel is deze nieuwe app nog niet in Nederland te downloaden, maar dit zal niet lang meer duren. In Amerika heeft Lemon8 zijn weg al gevonden naar de top 10 meest gedownloade ‘lifestyle apps’ in de App Store. Verschillende influencers beschrijven Lemon8 als een fusie tussen Pinterest en Instagram. Ben jij ook nieuwsgierig naar dit nieuwe medium? In deze blog vertellen we je alle ins en outs!
Lemon8 is een foto én video platform waarbij de focus ligt op de ‘interesse’ van haar gebruikers. Waar het algoritme van Instagram zich focust op de accounts die je volgt, zal Lemon8 je – net als TikTok – diverse content laten zien die passen bij je interesses. De app is niet helemaal nieuw, het werd in 2008 al uitgebracht in Japan, maar zoals bij bijna elk social media-platform duurt het vaak even voordat het een hype wordt. Lemon8 richt zich voornamelijk op het delen van foto’s voor inspiratie en aanbevelingen. Video’s kunnen wel geplaatst worden, maar ze zijn veel minder prominent aanwezig dan bij andere social media-platformen. Althans, nog niet.
Met Lemon8 kunnen gebruikers content delen, volgen en opslaan binnen verschillende thema’s. Deze thema’s zijn bijvoorbeeld mode, beauty, eten, reizen en lifestyle. Het interessante aan Lemon8 is dat gebruikers berichten kunnen plaatsen in verschillende niches, in plaats van zich te beperken tot één thema.
Als gebruiker van Lemon8 kun je een profiel aanmaken om je eigen content te delen, op te slaan en andere gebruikers te volgen. Om je berichten er zo “esthetisch” – of simpelweg mooi – mogelijk uit te laten zien, biedt Lemon8 verschillende templates die je kunt gebruiken om je content te bewerken. Naast de templates kun je ook filters, stickers en tekst toevoegen om de perfecte look voor jouw content te bereiken. The best of both worlds dus: zo kennen wij de stickers en filters al van Instagram en het type content van Pinterest.
De social media platformen zijn bijna niet meer op twee handen te tellen. Van Twitter tot Instagram en van TikTok tot.. Lemon8! Wat maakt deze app eigenlijk anders dan andere social kanalen? Wij leggen het je graag uit.
De app is – net zoals bij TikTok – opgedeeld in een ‘ following’- en ‘for you’-pagina. Daarnaast richt het algoritme zich ook hier op jouw brede interesses. Op Lemon8 verschijnt bij het bekijken van de ‘for you’-pagina een balk met verschillende feeds, oftewel tijdlijnen, waarmee gebruikers kunnen wisselen tussen diverse soorten creators (gebruikers) en berichten. Het opvallende aan Lemon8 is dat de app een andere “look and feel” heeft dan andere social media platforms, het doet meer denken aan een in-app magazine waar je inspiratie op kan doen voor verschillende onderwerpen.
Een ander onderscheidend kenmerk van Lemon8 is de manier waarop captions – oftewel de beschrijving bij berichten – worden geschreven. Waar het bij andere platformen niet gebruikelijk is om lange bijschriften toe te voegen, is het bij Lemon8 juist de bedoeling dat er relevante informatie in tekstvorm wordt gedeeld. Daarnaast voeg je een aantal passende hashtags toe (maximaal 10!), die ervoor zorgen dat je content vindbaar wordt. De combinatie van beeld en tekst voelt net als de uitstraling van de app zo aan als een blog of magazine. Een bron van inspiratie!
Betekent dit het einde van TikTok? Nee, zo snel zal het niet gaan. Op dit moment is TikTok nog steeds het populairste social platform, al is het frequent in het nieuws vanwege privacyproblemen. Dit heeft er onder andere al voor gezorgd dat overheidsmedewerkers in de Verenigde Staten geen gebruik meer mogen maken van de app. Ook in Nederland hebben overheidsmedewerkers uit voorzorg de app verwijderd. Ondertussen zet Bytedance al flink in op het pushen van Lemon8 via de populaire app in de hoop dat veel TikTokkers overstappen naar dit nieuwe platform.
Hoewel Lemon8 nog niet gelanceerd is in Nederland en het nog even afwachten is of de trend hier ook wordt opgepakt, is de app in Amerika en delen van Azië al razend populair. Wanneer blijkt dat jouw doelgroep zich op dit platform bevindt, is het aan te raden om te kijken welke mogelijkheden Lemon8 biedt om jouw merk te promoten. Lemon8 is gefocust op visuele inspiratie en het delen van interesses. Daarmee biedt het bedrijven een unieke kans om zich te verbinden met de doelgroep op een creatieve en authentieke manier.
Wil je weten wat wij kunnen betekenen op het gebied van adverteren op social media? Neem dan contact met ons op!