Leestijd 4 minuten
Als ondernemer wil je je klanten zo goed mogelijk voorzien van informatie. Dit doe je door je website zo logisch mogelijk te structureren, deze te voorzien van goede en relevante content die aansluit op de behoefte van een klant. Zodra je een goede basis hebt, kun je deze content verder uitbreiden, maar hoe doe je dat? Denk aan veelgestelde vragen, blogs, casestudies en whitepapers. Op deze laatste gaan we in dit blog verder in. Ben je op zoek naar een voorbeeld van een whitepaper? Deze kan je kosteloos en vrijblijvend bij ons aanvragen.
Onder whitepapers worden diverse zaken verstaan. Waar de whitepaper in de eerste instantie werd toegepast in de politiek, zien wij een whitepaper als een manier om je klanten net dat beetje extra (gratis) informatie aan te kunnen bieden, in de vorm van een download op je website. Het is een document waarin je een probleem behandelt, met erbij een oplossing. Het kan een stappenplan zijn, het kan specifieke informatie omtrent een nieuw product zijn, het kan een bepaald vakgebied zijn waarover je klanten meer informatie willen ontvangen. Verwar een whitepaper niet met een productpitch, het moet niet je (directe) intentie zijn je producten extra aan te prijzen of om er met de whitepaper voor te zorgen dat je klanten iets bij je afnemen. Je wilt je klanten een stukje gratis informatie bieden, zodat zij dankzij jou aan bruikbare informatie komen.
Waarom zou je gratis informatie weggeven? Kennis en kunde zijn waardevol en je wilt je klanten graag helpen. Met een whitepaper ben je van toegevoegde waarde, zonder dat je zomaar álles weggeeft. Tenslotte blijf jij de expert. Hiermee lever je een stukje betrouwbaarheid en geloofwaardigheid en daarnaast creëer je een gunfactor.
Waar moet je aan denken bij het maken van een whitepaper en vooral: waar moet je beginnen? Met onderstaand stappenplan krijg je inzichtelijk waar je onder andere aan moet denken.
Voor wie schrijf je je whitepaper? Als je informatie aanbiedt aan de eigenaar van een bedrijf, is je whitepaper anders ingestoken dan voor bijvoorbeeld een technisch specialist. Bevind je je in een b2b markt, dan is de benadering anders dan voor b2c. Voor de b2b markt is het interessant om bijvoorbeeld een productoverzicht in een whitepaper te zetten, of een fabricageproces. Ga in ieder geval altijd uit van je (toekomstige) klant, waar is diegene mee geholpen en op welk vlak kun jij echt een bijdrage leveren?
Welke specifieke onderwerpen spelen er bij je doelgroep en waar kun je makkelijk op inhaken? Met name actualiteiten zijn interessant om je lezers van op de hoogte te brengen. Welke informatie kun je bieden in jouw vakgebied waar je concurrenten niets mee doen? Daarnaast is het interessant wat voor type content je wilt leveren, zo zijn er verschillende voorbeelden van content die je als uitgangspunt kunt nemen:
Het is vervolgens goed om na te gaan hoe je dit whitepaper in elkaar wilt gaan zetten. Wat verwacht je te bereiken met je whitepaper? Hoe bouw je je verhaal op, wat is de meest belangrijke informatie en welke boodschap wil je hierin meegeven? Schrijf dit allemaal van tevoren voor jezelf op, zodat het vervolgens een invulopdracht wordt. Denk hierbij ook aan de schrijfstijl die je wilt gaan hanteren, schrijf je aan ‘u’ of aan ‘jij’?
Zoals met elke tekst, is een goede titel en daarnaast een goede intro onmisbaar. De uitdaging is om de lezer vanaf het begin te triggeren om verder te lezen. Al is de inhoud van het whitepaper nog zo interessant, kan het gebeuren dat de lezer daar nooit achter zal komen. Dit wil je voorkomen.
Schrijf eerst alles uit wat je aan informatie hebt. Structuur en opbouw zijn hierbij niet van toepassing, dat komt later. Onze ervaring is dat het prettig werkt om eerst letterlijk op elke vraag antwoord te geven, om vervolgens hier uitgebreider op in te gaan, de structuur komt daarna wel. Laat je verhaal ook door andere lezen en sta daarbij open voor feedback.
Vervolgens is het interessant om te vermelden wat de toegevoegde waarde van jouw bedrijf kan zijn voor de lezer. Vermeld hierbij ook de contactpersoon met wie contact opgenomen kan worden. Dit verlaagt de drempel om te bellen of te mailen.
Een whitepaper is een handig middel om in contact te komen met je klanten, voordat je daadwerkelijk contact met ze hebt gehad. Door een whitepaper als download op je website te verwerken, heb je een handige manier te pakken om via advertenties naar je website te verwijzen, zodat de bezoeker daar de whitepaper kan downloaden. Denk er hierbij ook aan dat je de pagina waarop je de whitepaper vermeldt, optuigt en begeleidend schrijft, zodat men ook weet dat er een whitepaper te downloaden valt en dat deze van toegevoegde waarde is. Daarnaast bieden whitepapers een uitstekende mogelijkheid om op te adverteren. Denk hierbij aan kanalen als Facebook en LinkedIn, afhankelijk van het type publiek waarop je je richt. Hier zijn ontelbaar veel mogelijkheden mee.
Plaats je je hele whitepaper op een sociaal kanaal? Nee, maar wat je in de 1e instantie wel kunt doen is een gedeelte hiervan delen, of wijd een aantal blogs aan verschillende onderdelen van je whitepaper. Omdat een whitepaper een enorme brok aan informatie is, kun je deze opsplitsen en andere content hieraan wijden. Denk ook aan het verspreiden van losse tips in een e-mailcampagne, zodat je wekelijks in contact bent met je lezers.
Een whitepaper maken is, ondanks deze handleiding, geen gemakkelijke klus. Wanneer je hulp nodig hebt bij het schrijven van een whitepaper, laat het ons weten. Onze contentspecialisten helpen je graag een handje!
Misschien vind je dit ook interessant: