Leestijd 2 minuten
Misschien wel de belangrijkste app op ieders smartphone; WhatsApp. Nog maar een paar jaar oud en inmiddels al voor 20 miljard verkocht aan Facebook. Nagenoeg iedereen met een smartphone gebruikt WhatsApp. In Nederland gaat het om 9,7 miljoen gebruikers. Het is niet meer weg te denken uit de samenleving.
Bedrijven passen deze vorm van communicatie nog maar weinig toe. Naast persoonlijk en telefonisch contact is het misschien wel het meest persoonlijke communicatiemiddel wat bedrijven kunnen toepassen. WhatsApp is advertentievrij en volgens WhatsApp komen er ook nooit advertenties op WhatsApp te staan.
Bedrijven kunnen prima gebruikmaken van WhatsApp als communicatiemiddel richting klanten. Hieronder een opsomming van de voor- en nadelen én de voorwaarden.
Voordelen
Nadelen
Voorwaarden
Klanten verwachten snel reactie op hun bericht(en)
Er zijn verschillende mogelijkheden om WhatsApp in te zetten als communicatiekanaal
Er zijn een aantal applicaties die je kunt gebruiken om WhatsApp berichten (in groten getale) te kunnen versturen:
Er is eigenlijk nog een heel simpele eerste stap: zet WhatsApp tussen de social share buttons. Veel bezoek komt tegenwoordig via mobiel en voor desktopbezoek is er de webversie van WhatsApp. Bezoekers kunnen dan via WhatsApp content van jou met elkaar delen.
Je moet bedenken dat de integratie van WhatsApp als communicatiemiddel gefaseerd kan. Zeker als je start met de webversie kan het veel tijd en telefoonverkeer schelen. Belangrijk is om iemand verantwoordelijk te maken voor de afhandeling ervan. Het is een nieuwe taak die erbij komt en dit halfslachtig aanpakken is geen optie.
Misschien vind je dit ook interessant: