Auteur: Debbie Elzinga, Content Specialist bij daar-om.nl
Veel ondernemers worstelen met de vele marketingkanalen die ze kunnen inzetten voor online marketing. Begrijpelijk! Je kunt je geld maar één keer uitgeven, dus waar zet jij op in? De beste manier om erachter te komen wat de beste online marketingmiddelen zijn voor jouw bedrijf, is door eerst uit te zoeken welke opties er zijn. Contentspecialist Debbie deelt zeven mogelijkheden met je:
SEO of ‘Search Engine Optimization’ is het optimaliseren van je website op bepaalde zoekwoorden en termen om zo hoger in de niet betaalde zoekresultaten van zoekmachines te komen. SEO is in principe gratis, maar vereist wel kennis van de wijze waarop zoekmachines jouw website indexeren. Dat je deze stijging niet binnen een week ziet, heeft te maken met diverse factoren, zoals: het volume op voor jouw relevante zoektermen. De hoeveelheid concurrentie die je hebt. En de huidige staat van de content op jouw website. Zoekmachine optimalisatie is dus vooral een investering op de lange termijn, maar je blijft wel van de voordelen profiteren zodra je de toppositie hebt bereikt. Wil jij weten hoe goed jouw website is geoptimaliseerd voor de zoekmachines? Vraag de gratis SEO Scan aan!
SEA of ‘Search Engine Advertising’ is het alternatief voor de hierboven genoemde SEO strategie. Met SEA kan je tegen betaling je website hoger plaatsen in zoekmachines, zoals: Google, Yahoo en Bing. Je ziet binnen een paar dagen al het verkeer naar je website stijgen, waar bij SEO deze stijging op lange termijn te zien is. Door het gebruik van SEA kan je je focussen op je doelgroep. Het is mogelijk om online in te stellen welke soort bezoekers je advertenties zien. Hierdoor krijg je er meer bezoekers, die ook echt interesse hebben in jouw product en/of dienst. Heb je al een Google Ads account, maar ben je benieuwd of je wel het maximale uit je campagnes haalt? Vraag de Google Ads Scan aan en ontvang gratis advies over jouw account.
Nieuwsbrieven zijn één van de meest effectieve marketing tools en kan je relatief eenvoudig en goedkoop inzetten. We raden je wel aan om dit niet handmatig te gaan doen, maar te werken met software zoals MailChimp of Mailerlite, zodat je de resultaten van je nieuwsbrief ook kunt meten. Hiermee kun je zien wie je nieuwsbrief opent, hoe vaak ze doorklikken en op welke links ze klikken. Leuk om te weten natuurlijk, maar ook handig voor het aanpassen en verbeteren van je volgende nieuwsbrief.
Waar e-mailmarketing alleen interacties meet die gerelateerd zijn aan e-mailcampagnes, zoals: open en doorklikratio’s, meet marketing automation de totale klantreis met interacties die een potentiële klant met jouw bedrijf kan hebben. Dit doe je door het creëren van contactmomenten en het aanbieden van relevante content op het juiste moment, zonder dat je elke keer opnieuw op de verzend knop moet drukken. Hierdoor help je de klant sneller door de klantreis. Met als doel leadgeneratie en leadnurturing. Conversie dus.
Social media mag natuurlijk niet ontbreken op dit lijstje van mogelijkheden! Bijna iedereen heeft wel een account op Facebook, Instagram, Pinterest of LinkedIn. Dit maakt dat social media bij uitstek heel waardevol kan zijn bij de inzet van marketing. Social media is vooral bedoeld voor persoonlijke interactie. Het is voor ondernemers daarom bijna noodzakelijk om te adverteren via social media. Gelukkig zijn de mogelijkheden hiervoor aanzienlijk en kun je op de meeste kanalen ook met een klein budget een aardig bereik creëren. Je begint met het kiezen van je doel. Dit kan variëren van merkbekendheid tot websiteverkeer, leads en zelfs conversies. Op basis hiervan kun je je budget en doelgroep instellen en aan de slag met je advertentie.
Je kunt je SEO, SEA en social media strategie nog zo goed ingericht hebben, toch is het slim om naar de kansen bij marketplaces te kijken! Naar schatting start ruim 33% zijn of haar zoektocht naar een product namelijk op een marketplace. Een marketplace is een e-commerce platform waar je als ondernemer tegen een kleine vergoeding producten kunt aanbieden. Twee bekende marketplaces zijn Bol.com en Amazon. Als online ondernemer lift je mee op het enorme bereik dat deze marktplaatsen hebben. Zo bezoekt driekwart van de Nederlanders ten minste één keer per maand Bol.com. Jij hoeft je producten alleen nog maar in de virtuele schappen te leggen, zo simpel is het.
Affiliate is een vorm van online marketing waarbij er betaald wordt voor een geleverde prestatie (een verkoop, informatie aanvraag, nieuwsbrief inschrijving, etc.). Je betaalt de affiliate pas wanneer één van zijn bezoekers een op voorhand vastgelegde actie onderneemt. Bloggers en persoonlijkheden op social media zijn vaak populaire keuzes voor het inzetten van affiliate marketing. Ze hebben het vertrouwen van hun publiek en integreren productaanbevelingen makkelijk in hun content. Meestal gebeurt dit met een speciale link naar de productpagina of de website van de adverteerder. Je kunt het vergelijken met influencer marketing. Het publiek koopt rechtstreeks bij een bedrijf en de affiliate ontvangt daarvoor een commissie. En dat volgens het no cure no pay systeem.
Welke online marketingmiddel je ook kiest, houd er rekening meer dat er meer bij komt kijken dan het simpelweg aanzetten van een advertentie, het schrijven van content of het versturen van een nieuwsbrief. Wanneer je website niet goed converteert zal Google Ads of affiliate marketing hier geen verandering in brengen. Dat is de reden dat wij bij daar-om.nl werken wij het PxWxC model. Hierdoor is de kans op een vervolgstap of het behalen van een conversie zo groot mogelijk.
Wil jij aan de slag met online marketing, maar zie je door het bos de bomen niet meer? Gelukkig zijn wij er om samen met jou te kijken naar de mogelijkheden. Neem gerust contact op voor vrijblijvend advies!