Welke feestdagen pak jij aan?
Leestijd 3 minuten
Nederlandse consumenten doen hun aankopen voor de feestdagen steeds eerder. Als adverteerder wil je daar natuurlijk op inspelen, zeker met de decembermaand in het vizier. Consumenten zijn namelijk aankoopgericht vóórdat de feestdagen beginnen en gaan actief op zoek naar cadeaus voor hun familie en vrienden. Dat betekent voor jouw (web)winkel meer omzet of leads. Maar vanaf wanneer kun je het beste beginnen met online adverteren voor de feestdagen? Wij geven je vier tips om optimaal te profiteren van de feestdagen!
Een stijgende lijn richting de feestdagen
Vanaf september begint het aantal zoekopdrachten in Google in de retail categorie al te stijgen. In oktober en november houdt deze stijging aan en beginnen de potentiële klanten met oriënteren in het aanbod: op zoek naar inspiratie en aanvullende informatie over bepaalde producten. De meeste aankopen worden gedaan in de weken voor Sinterklaas. Desondanks is oktober de beste maand om jouw diensten en/of producten in de spotlights te zetten met het oog op de feestdagen. Dit is wanneer het aantal relevante bezoekers begint toe te nemen. Hiermee kun je potentiële klanten dus vroeg in het beslissingsproces bereiken.
Nieuwe feestdagen
Nieuwe koopevenementen, zoals Singles Day, Black Friday en Cyber Monday zorgen er daarnaast voor dat mensen tijdig hun sinterklaas- en/of kerstinkopen doen. Niet alleen dienen de evenementen als reminder voor de geplande aankopen voor de feestdagen, maar door de speciale acties en voordelen dient het ook als stimulans om eerder over te gaan op de aankoop. Met name organisaties in de e-commerce branche zullen hier rekening mee moeten houden.
Data op een rijtje:
- Singles Day: 11 november
Vanuit Azië is Singles Day ook in Nederland beland. Op deze dag vieren vooral vrijgezellen het individuele leven, wat resulteert in het kopen van cadeautjes en producten tegen aantrekkelijke prijzen.
- Black Friday: 23 november
In de V.S. is Black Friday de dag na Thanksgiving. Op deze dag zijn de meeste mensen vrij. Black Friday wordt gezien als het begin van het seizoen voor de kerstaankopen. Ook in Nederland stijgt de populariteit van Black Friday. Op deze dag wordt er dan ook gestrooid met aanbiedingen, zowel online als offline.
- Cyber Monday: 26 november
Op 26 november is het Cyber Monday: het antwoord op Black Friday. Op deze maandag gooien alle winkels symbolisch hun collecties in de online sale, waardoor dit vooral in de e-commerce branche een populaire dag is.
Tips rondom de feestdagen
Om je een beetje op weg te helpen en je startklaar te maken voor de feestmaanden heeft daar-om.nl nog een aantal tips opgesteld.
- Het verhogen van je mediabudget alvorens de feestmaanden.
Campagnebudgetten zijn gebaseerd op gemiddelde zoekvolumes over een jaar. Echter, in de periode voor de feestdagen wordt er meer gezocht naar producten dan gemiddeld. Om te voorkomen dat je niet of minder vaak vertoond wordt, moet je extra mediabudget inzetten voor de feestdagen.
- Breng jouw social media kanalen in de feeststemming.
Met een feestelijke omslagfoto en profielfoto op jouw social media kanalen kun je in een oogopslag laten zien dat ze bij jou op het juiste adres zijn voor Sinterklaas en Kerst producten. Denk daarnaast ook na over een uitbreiding van kanalen. Heb je bijvoorbeeld Pinterest weleens overwogen? Veel mensen gebruiken Pinterest ter inspiratie in de cadeauzoektocht. Ook YouTube wordt er vaak bij gepakt om cadeautips te vinden.
- Wees er op tijd bij.
En tenslotte: zorg ervoor dat je op tijd begint, zodat je zichtbaar en actief bent online. Voorafgaand aan de daadwerkelijke aankopen, zijn potentiële klanten nog op zoek naar informatie. Je wil dat ook die klanten jou meenemen in hun overweging.
Mocht je hier meer hulp nodig bij hebben, dan kunnen onze consultants van daar-om.nl je uiteraard verder helpen. Neem gerust contact met ons op!
Misschien vind je dit ook interessant: