Leestijd 3 minuten
Website migratie? Wat is dat nou eigenlijk? In dit artikel leggen we uit wat een website (URL) migratie is, wanneer dit van toepassing is, waarom het noodzakelijk is en wie ervoor verantwoordelijk zijn. Bij een website migratie komt meer kijken dan je vaak denkt, daarom hebben we voor de volledigheid een checklist opgenomen. Let op: De onderstaande tekst kan een beetje saai zijn, maar leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.
Wanneer binnen een website de structuur aangepast wordt of een volledige nieuwe website (domeinnaam) gelanceerd wordt en de oude vervangen, zullen URL’s ook aangepast worden. Aangezien de oude URL’s al waarde en posities hebben binnen de zoekmachines is het van belang dat deze URL’s op de juiste manier doorverwezen worden naar de corresponderende nieuwe pagina’s. Zie het als een verhuisbericht.
Door middel van een website migratie worden specifieke URL’s via een permanente verwijzing, een 301-redirect, doorverwezen naar een nieuwe corresponderende URL, waardoor zowel bezoekers als zoekmachines de oude pagina niet meer vinden en de nieuwe pagina de bezoekers en waarde overneemt.
Zodra een URL verandert en vernieuwd wordt, zal er idealiter een redirect ingesteld moeten worden. Een volledige migratie is nodig wanneer:
– De websitestructuur aangepast wordt;
– Een nieuwe website met nieuwe URL’s gelanceerd wordt;
– Een volledig nieuw domein gelanceerd wordt;
– Dubbele websites op verschillende domeinen actief staan.
Een website migratie is nodig zodra een website vernieuwd wordt, waarbij URL’s veranderen en de waarde behouden moet blijven. De waarde, een som van kwaliteit en kwantiteit van inkomende links op een URL, is een belangrijke indicator bij het bepalen van de posities in zoekmachines. Door het behoud van (het grootste gedeelte) van deze waarde zullen posities in de zoekmachines niet verloren gaan. Daarnaast komen bezoekers op een pagina uit die (bij benadering) overeenkomt met de verwachte (oude) pagina, wat ten goede komt aan de kans op succes bij deze bezoekers.
Redirects instellen is een technische aangelegenheid, al is dit met bepaalde CMS systemen tegenwoordig ook eenvoudig zelf te doen. Voor de migratie van meerdere URL’s zullen de ‘oude’ en ‘nieuwe’ URL’s in kaart gebracht moeten en de juiste pagina’s aan elkaar gekoppeld moeten worden. Dit wordt URL mapping genoemd. URL mapping kan door de webbouwer, klant of een derde partij, zoals een Online Marketing Bureau, uitgevoerd worden.
De werkelijke technische omzetting wordt afhankelijk van welk CMS gebruikt wordt, uitgevoerd door de webbouwer of ondersteunende partij, waarna de webbouwer, klant of de ondersteunende partij de controle op de migratie uitvoert. Hierbij wordt onder meer gekeken of er geen foutmeldingen komen en URL’s correct doorgeleid worden.
Twee zeer bekende voorbeelden van het niet migreren van een website zijn Rabobank en AD.nl. In het geval van de Rabobank betekende het niet migreren van hun oude URL’s een verlies van topposities op onder meer hypotheken, waardoor vele potentiële klanten misgelopen werden. In het geval van www.ad.nl betekende het niet migreren dat een groot deel van het archief verdween uit de zoekmachines en bezoekers op niet bestaande pagina’s uitkwamen. Dit leidde tot een verlies in bezoekersaantallen en daarmee een verlies van onder meer advertentie inkomsten.
Daar-om.nl heeft in het verleden al een groot aantal website migraties met succes begeleidt. Eén van de meest uitdagende migratie was die van de Werkmaatschappij Sport & Recreatie van de Gemeente Groningen Ze hebben, ondersteund door ons, drie zwembadenwebsites en de websites van het Sportcentrum Kardinge ondergebracht in één website: www.sport050.nl. Doordat de websites www.kardinge.nl, www.deparrel.nl, www.de-papiermolen.nl en www.helperzwembad.nl correct omgeleid zijn naar de juiste corresponderende pagina’s op Sport050.nl is de linkwaarde van de zwembadenwebsites behouden. De organische vindbaarheid en het bereiken van bezoekers bleef hierdoor in stand.
Een migratie heeft ook impact op je andere online marketing activiteiten, zoals Google Ads en Social Media. Het is daarom belangrijk om dit niet te vergeten. Wanneer je vergeet je Google Ads aan te passen is het mogelijk dat je metingen in de soep lopen. Ook eventuele remarketinglijsten dienen gecontroleerd te worden, anders lopen deze niet meer vol. In de onderstaande checklist zijn de actiepunten opgenomen.
Onderstaand een voorbeeld van een checklist, doe je voordeel ermee!
Onderwerp | Wanneer | Verantwoordelijke | Status |
Content inventarisatie | Voorbereiding | ||
URL Mapping | Voorbereiding | ||
In kaart huidige URL’s | |||
In kaart nieuwe URL’s | |||
SSL Certificaat | Voorbereiding | ||
Robots.txt maken | Voorbereiding | ||
Sitemap.xml maken | Voorbereiding | ||
Redirects instellen | Bij overzetten | ||
GTM Code plaatsen | Voorbereiding | ||
GTM Inrichten | Na overzetten | ||
Google Analytics inrichten | Na overzetten | ||
Remarketinglijsten aanpassen | Na overzetten | ||
Google Analytics | |||
Social Media zoals; Facebook, LinkedIn | |||
Controle redirects | Na overzetten | ||
Search Console verifiëren | Na overzetten | ||
Aanmelden indexatie | Na overzetten | ||
Uploaden Sitemap | Na overzetten | ||
Technische check website | Na overzetten | ||
Google Ads URL’s aanpassen | Na overzetten | ||
Facebook & LinkedIn Ads URL’s aanpassen | Na overzetten | ||
Linkpartners aanschrijven | Na overzetten |
Inmiddels is een website migratie niet meer alleen een ‘SEO dingetje’, maar is het noodzakelijk om alle betrokken marketeers in te schakelen en met hen duidelijk de planning af te stemmen.
Heb je hulp nodig bij een website migratie? We hebben veel ervaring en begeleiden je graag! Neem vrijblijvend contact voor ons op!
Misschien vind je dit ook interessant: