Voor veel ondernemers die starten met online marketing is Google Ads één van de eerste kanalen waaraan ze denken. Het is immers één van de meest interessante kanalen om succesvol in te zetten. De vraag die ze echter vaak bezighoudt is; wat kosten Google advertenties nou? In dit blog leggen we je uit wat Google Ads je kost, hoe deze kosten opgebouwd worden en op welke manier je het resultaat en opbrengsten in kaart kan brengen.
Leestijd: 6 minuten
Laten we starten met hoe de kosten opgebouwd worden. Bij Google Ads betaal je alleen een bedrag wanneer iemand op jouw advertentie klikt. Afhankelijk van het aantal klikken wordt bepaald hoeveel kosten je maakt. Het aantal klikken keer de prijs per klik is het bedrag wat je aan het einde van de maand betaalt aan Google.
Klikkosten = Gemiddelde prijs per klik x Aantal klikken
Voorbeelden van kosten
Stel je betaalt € 0,50 per klik en je ontvangt in een maand tijd 400 klikken, dan zijn je kosten € 200,-. Op het moment dat je € 1,90 per klik betaalt en je ontvangt 1500 klikken, dan zijn je kosten voor Google Ads € 2850,- per maand.
De prijs per klik wordt bepaald door een ingewikkeld veilingsysteem en kan per klik verschillen, hierover verderop in dit artikel meer. Om te voorkomen dat je niet achteraf voor verrassingen komt te staan zijn er middelen om je kosten te controleren.
Je hebt controle over de kosten die je maakt op je Google advertenties. Je kan namelijk zelf bepalen wat je maximaal voor een klik wilt bepalen en daarnaast kan je een (dag)budget instellen, waardoor je niet meer uitgeeft dan je wenst.
Het dagbudget is eenvoudig te bepalen. Stel je wilt niet meer dan € 500,- uitgeven aan je campagnes, dan deel je dat bedrag door 30,4 (het gemiddeld aantal dagen in een maand). Je dagbudget is dan € 16,45. Wanneer je maximale budget per maand verschilt, kan je je budget aanpassen. Dit kan je zelfs dagelijks doen indien gewenst.
Het kan voorkomen dat je een bepaalde dag meer uitgeeft dan het ingestelde dagbudget. Dit wordt de dag(en) erna weer gecompenseerd, zodat je je kosten per maand niet hoger uitvallen dan gewenst.
Kortom: Jij bepaalt wat jij betaalt.
Elke maand ontvang je van Google een factuur over de werkelijke kosten die je gemaakt hebt. Deze kan je terugvinden aan het begin van de nieuwe maand in je Google Ads account.
De meest eenvoudige manier om de klikkosten te betalen is via automatische incasso. Google int dan maandelijks de werkelijke kosten of doet een afschrijving wanneer er € 500,- aan kosten gemaakt zijn. Er kan dus een verschil zijn tussen de factuur en de afschrijvingen die in een bepaalde maand gedaan zijn.
Soms is er een verschil tussen de kosten die je ziet bij de gemaakte klikken en de kosten op de factuur. Dit kan komen door ongeldige klikken. Ongeldige klikken op advertenties die als frauduleus worden beschouwd door Google worden verrekend voor de betaling van de klikkosten. Dit zijn onder meer onbedoelde klikken, klikken die zijn veroorzaakt door software of andere opvallende onlogische klikken. Vrijwel alle ongeldige klikken worden door een geavanceerd systeem gefilterd, maar in uitzonderlijke gevallen kan een speciaal team ingeschakeld worden om onderzoek te doen.
Als gezegd heeft Google een ingewikkeld veilingssysteem die per zoekopdracht bepaalt wat je per klik moet betalen. De prijs per klik hangt onder meer af van je concurrentie en de verwachte kans dat iemand op jouw advertentie gaat klikken.
Elke keer wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert, dan doorzoekt Google alle zoekwoorden die overeenkomen om een advertentie te tonen. Vervolgens wordt bepaald op basis van vele criteria welke advertentie bovenaan komt te staan, welke op de tweede plek, et cetera. Per zoekopdracht kunnen de resultaten dus verschillen. Hierdoor kan het per zoekopdracht ook verschillen wat je per klik betaalt.
Het is niet zo dat het bedrijf die het meest betaalt ook altijd bovenaan staat. Hierdoor heeft iedereen gelijke kansen en kunnen adverteerders met kleine budgetten ook heel succesvol zijn met Google advertenties.
Naast het dagbudget en de maximale prijs per klik die je instelt, zijn er onderdelen die de kosten kunnen beïnvloeden. Hieronder de belangrijkste.
Je kan zelf instellen in welk land, provincie, regio of stad je de advertenties wilt tonen. Stel je wilt lokaal adverteren, dan kan je dat eenvoudig instellen en voorkom je kosten aan gebruikers die toch te ver weg wonen.
Er zijn verschillende netwerken binnen Google waarop je kan adverteren. Het Google zoeknetwerk is de belangrijkste, dit zijn dus de zoekopdrachten op Google zelf. Ook heb je een partner netwerk, waaronder Marktplaats waarop advertenties getoond worden. Google heeft ook toegang tot websites die aangesloten zijn, zoals nieuwssites, die het Google Display netwerk vormen.
Afhankelijk van je doelstelling of resultaten kan je kiezen om op het partnernetwerk en/of display netwerk te adverteren.
Hoe meer zoekwoorden je opgeeft, hoe groter de kans is dat je gevonden wordt. Op het ene zoekwoord wordt meer gezocht dan het andere. Uit hoe meer woorden een zoekwoord dat je opgeeft bestaat, hoe kleiner de kans is dat hierop gezocht wordt. Maar let op, korte zoekwoorden, bestaande uit één woord, zijn niet altijd het beste.
Je kan ook zoekwoordtypes instellen. Van breed naar exact. Hoe breder je een zoekwoord instelt, des te vaker wordt deze bij een zoekopdracht getoond. Zo kan je het zoekwoord schoen ingeven, maar gevonden worden op “blauwe sneaker kopen”. Wanneer je alleen nette herenschoenen verkoopt is dit niet wenselijk. Zorg dus ervoor dat je zo relevant mogelijk je zoekwoorden instelt.
De kwaliteitsscore heeft een belangrijke invloed op de werkelijke kosten per klik. Een hogere kwaliteitsscore kan de kosten drukken. Binnen Google draait alles om relevantie. Een advertentie die goed aansluit bij de zoekopdracht krijgt een betere kwaliteitsscore.
GOOGLE DRAAIT OM RELEVANTIE RELEVANTIE, RELEVANTIE
De belangrijkste elementen die de kwaliteitsscore beïnvloeden zijn:
Iemand die een hotel in het centrum van Amsterdam zoekt wil geen advertentie zien die gaat over vakanties in Nederland om vervolgens bij alle vakantiebestemmingen in Noord-Holland uit te komen. Laat jouw zoekwoorden, advertentietekst en landingspagina dus goed aansluiten bij de zoekopdrachten van jouw potentiële klanten.
We hebben het nu veel gehad over de kosten, maar uiteindelijk gaat het erom wat Google Ads je oplevert. In vrijwel alle gevallen kan je in kaart brengen wat het adverteren je oplevert door dit in te stellen.
Bij een webshop is dit eenvoudig, door de verkoopwaarde te meten, Je kan als niet webshop ook acties doormeten die je klanten opleveren, zoals offerte aanvragen, contactformulieren, of andere acties. Hieraan kan je een waarde koppelen wat een actie je naar verwachting oplevert.
Stel je weet dat gemiddeld 50% van al jouw offerte aanvragen leidt tot een klant en elke klant je gemiddeld € 2000,- omzet oplevert. Dan kan je € 1000,- waarde instellen voor een offerte aanvraag.
Met deze cijfers krijg je eenvoudig je rendement, ROI (return on investment) of ROAS (return on ad spend) inzichtelijk. Deze informatie kan je vervolgens ook gebruiken om je campagnes te optimaliseren en onnodige kosten te voorkomen.
Een zoekwoord kost je € 45,- maar levert je € 2000,- op. Dan heb je een goed rendement. Een zoekwoord welke je € 30,- kost, maar slechts € 50,- oplevert aan omzet is dan minder interessant om mee te adverteren en kan je wellicht beter niet meer op adverteren.
Vraag jezelf niet langer af wat Google advertenties kosten, maar wat het je kan opleveren! Wil je eens hierover sparren, laten we dan een kop koffie drinken! Wil je een analyse hoe je kosten kan besparen of je jouw rendement uit Google Ads kan verhogen, vraag dan een gratis Google Ads scan aan.
Download de whitepaper
Misschien vind je dit ook interessant: