Je bent het vast weleens tegengekomen, linkbuilding. Het is een belangrijk onderdeel van SEO en helpt bij het verbeteren van jouw organische vindbaarheid. In deze blog leggen wij uit wat linkbuilding is, waarom het belangrijk is en hoe je dit kan gebruiken om de vindbaarheid van je onderneming te vergroten.
Leestijd: 4 minuten
Heel plat gezegd is linkbuilding niets anders dan het verkrijgen van links, zowel op je eigen website (intern) als op andere websites (extern). Door middel van deze links bepaalt Google hoe belangrijk jouw website en pagina is. Zie het als een soort aanbeveling. Hoe meer aanbevelingen jij krijgt, hoe belangrijker Google jouw website vindt. Ga nu niet als een malle elke website langs om maar een linkje naar je website te laten plaatsen. De kwaliteit en relevantie van links is hierbij erg belangrijk. Een link van nu.nl is veel waardevoller voor je positie in Google dan een linkje van een blog over konijnen. Dit komt doordat nu.nl al veel autoriteit heeft opgebouwd. Ook de relevantie, de context en de linktekst bepalen voor een belangrijk deel de score van jouw linkprofiel.
Een website en pagina autoriteit bepaalt voor een belangrijk deel de posities in een zoekmachine. Het is echter niet zo dat diegene met de meeste vermeldingen en/of beste kwaliteit ook het hoogste scoort. De techniek van de website en vooral de inhoud van de content bepalen samen met het linkprofiel hoe goed deze gewaardeerd wordt. Binnen de autoriteit, linkbuilding, is het aantal, de kwaliteit en de inhoud van de links allesbepalend. Maar hoe kan jij hier zelf mee beginnen? Laten we allereerst onderscheid maken tussen interne en externe links.
Om mee te beginnen is het verstandig om te werken aan je interne links. Met interne linkbuilding start je met de linkstructuur binnen je website. Bezoekers moeten gemakkelijk kunnen doorklikken naar de meest relevante pagina’s op jouw website. Ook moet je ervoor zorgen dat andere relevante informatie voor bezoekers na het lezen een artikel of blogbericht, toegankelijk is. Hoe meer relevante links binnen je website naar de belangrijkste pagina’s leiden hoe hoger de paginawaarde zal worden. Overigens heeft het geen zin om onder elk woord zomaar een linkje te plaatsen. Dit zal voor een lezer als vervelend worden ervaren en ook voor een zoekmachine heeft dit geen toegevoegde waarde.
Er zijn veel mogelijkheden om externe links te krijgen. Een website die een link naar jouw website plaatst noemen ze ook wel een backlink. Het doel is om de populariteit van jouw website te verhogen, zodat je beter gevonden wordt in Google. Maar hoe doe je dit? We hebben een aantal punten voor je op een rijtje gezet:
Maar het allerbelangrijkste is niet het binnenhalen van zoveel mogelijk backlinks. Het is belangrijk dat je website goed werkt en vol nuttige informatie staat zodat jouw bezoekers geholpen worden en tot actie overgaan. Leuke en nuttige informatie, zoals een blog, zorgt er namelijk ook voor dat andere jouw content gaan delen, scheelt je toch een hoop werk.
Een andere manier om relevante links te krijgen is door een bepaalde organisatie of goed doel te sponsoren. In ruil voor je donatie vraag je van hen een backlink. Zo sponsort daar-om.nl bijvoorbeeld de plaatselijke voetbalvereniging. het bord langs het veld zorgt voor de zichtbaarheid, de link voor een betere online vindbaarheid; het beste van twee werelden. Het geven van interviews, schrijven van gastblogs en zelfs reageren op fora helpen je ook aan een beter linkprofiel. Daarnaast is het verstandig om te investeren in een goede relatie met partners. Bekijk waar en hoe links naar elkaars content kan bijdragen aan het optimaliseren van de zoektocht van bezoekers. Hoe sluit jouw boodschap daar bij aan en vice versa.
Google houdt je in de gaten. Letterlijk. Om black hat SEO (onnatuurlijke middelen om de positie van je website te verbeteren) tegen te gaan let Google extra streng op de linkbuilding activiteiten van websites. Waar komen de links vandaan, zijn ze relevant en hoeveel worden er aangemaakt in een bepaald tijdsbestek? Om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen heb je een combinatie van zowel kwalitatieve en minder kwalitatieve links nodig. Deze moeten op een natuurlijke manier verkregen zijn en net zoals een natuurlijk proces verdeeld over een bepaalde periode.
Bron: Seeders – Wat is linkbuilding
Naast het aanbieden van relevante content telt ook de waarde van je domein (Domein Autoriteit) mee aan het bepalen van je positie in Google. Dit wordt beoordeeld met een cijfer van 1 tot 100 en geeft een goede indicatie van jouw positie. Linkbuilding helpt bij het verbeteren van je domeinwaarde en kan worden gemeten aan de hand van Trust Flow en Citation Flow.
Er zijn nog meerdere variabelen, zoals domain autority, die de waarde van een website aangeven. Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer.
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden met linkbuilding? Of wil je hulp met linkbuilding voor jouw onderneming? Neem gerust eens contact op met onze SEO specialisten en wij helpen je graag op weg. Of lees onze longread ‘wat is linkbuilding‘ waar veelgestelde vragen worden behandeld. Wil je meer lezen over zoekmachine optimalisatie? Lees dan een van deze artikelen!