Je conversiepercentage is het verschil tussen de personen die je website bezoeken en de personen die actie uitoefenen na hun bezoek.
Een conversie is een actie, waarvan jij wilt dat die uitgeoefend wordt op je website of advertentie door de bezoeker. Veel mensen denken dat de actie altijd aankoop gericht is. Dat is zeker niet het geval. Op een website kan namelijk ook de doelstelling zijn, dat er een offerte aanvraagt gaat worden of dat je je inschrijft voor de nieuwsbrieven.
Als je wil berekenen wat je conversiepercentage is doe je het aantal gemaakte conversies op je website. Gedeeld door de aantal bezoekers die je website heeft gehad. Dit is dan je conversiepercentage.
Het vergroten van je conversies en dus ook je conversiepercentage is een erg belangrijke bezigheid. Een bezigheid waar je je in moet verdiepen. Om de conversies te vergroten moet je er voor zorgen dat je er bijvoorbeeld je website makkelijk moet zijn. Je wil eigenlijk dat je bezoeker bijna niet na hoeft te denken. Hoe meer ze moeten nadenken en zoeken op jouw website of webshop des te eerder zullen ze ook afhaken. Daarnaast moeten ook de Call to actions de bezoeker juist aanspreken. Ook moeten je aanvraag of aankoop knoppen opvallen op de site. Je conversie optimaliseren kan op veel verschillende manieren.