Leestijd 2 minuten
Een belangrijk gedeelte van zoekmachine optimalisatie bestaat uit het schrijven en plaatsen van webteksten.
Van oudsher was de hoeveelheid belangrijke zoekwoorden de belangrijkste factor om hoog te scoren in de zoekresultaten. Het was dus belangrijk om te zorgen dat belangrijke zoektermen vaak voorkwamen in de teksten op de website.
Een minpunt van deze methode van scores bepalen was echter dat relevantie vaak ver te zoeken was. Daarnaast zorgde het zogenaamde “keyword stuffing” ervoor dat de teksten vaak nauwelijks meer leesbaar werden voor (potentiële) klanten van de website of webwinkel. Een paragraaf waarin 25 keer hetzelfde zoekwoord terugkomt leest nu eenmaal niet lekker weg. Webteksten horen dus niet geschreven te worden voor de zoekmachine, maar in de eerste plaats voor de klant!
Natuurlijk is het belang van de zoektermen niet volledig verdwenen. Het is nu echter de plaatsing van de zoektermen en de context die waarde creëren. Door het “semantic search” algoritme van Google kan men steeds beter de relevantie en context van de teksten lezen en interpreteren. Daarnaast is het ook voor Google duidelijk dat niet de zoekterm maar de zoekintentie het belangrijkste is voor de klant. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat “keyword stuffing” tegenwoordig eerder ‘bestraft’ wordt met een lagere ranking in de zoekmachines, dan dat dit de positie van de site verbetert.
Bovenstaande meenemend naar het tijdperk van “semantic search” zien we dat de volgende punten zorgen voor de ideale opbouw van een webtekst:
Kijk dus niet langer naar een minimum aantal keren dat een zoekterm moet voorkomen op een pagina, maar zorg ervoor dat de teksten relevant zijn, en dat deze geschreven zijn voor potentiële klanten in plaats van een zoekmachine.
Wilt u weten hoe wij kunnen helpen om de teksten op uw website te (her)schrijven? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!
Misschien vind je dit ook interessant:
• Snel scoren met SEO?
• SEO voor mobiel