Zoekmachine Optimalisatie, altijd al één van de belangrijkste onderdelen van een volwaardige online marketing strategie, is nu in 2021 belangrijker dan ooit. Ben jij nog niet met SEO gestart, lees dan dit artikel. We geven je namelijk vijf redenen waarom je niet langer mag wachten met het inzetten van SEO in jouw online marketing strategie.
Leestijd: 5 minuten
Heb je geen zin om te lezen, dan kan je ook onze kennissessie over SEO bekijken. Hierin geven we je ook handvatten om zelf met SEO aan de slag te gaan!
Mede dankzij de uitbraak van het Coronavirus vorig jaar is de adoptie van de digitale mogelijkheden in een stroomversnelling geraakt. Horeca ondernemers startten webshops of begonnen te bezorgen, terwijl aan de andere kant gebruikers met elkaar afspraken via Google Hangouts in plaats van persoonlijk. Ook de zoekvolumes zijn daardoor gestegen en de verwachting is dat dit blijvend zal zijn. Daarnaast zal het 5G netwerk ervoor zorgen dat mobiel internet nog sneller en prettiger wordt.
Wil je vindbaar zijn op het moment dat jouw doelgroep jouw producten of diensten zoekt, dan moet je aan de slag met zoekmachine optimalisatie. Gratis relevant zoekverkeer, inspanningen met langdurig effect, die ook nog eens je andere kanalen versterkt en dat in een tijd dat men nog meer tijd online besteedt; waarom zou je niet starten met SEO?
Voordat we verder gaan met het belang van zoekmachine optimalisatie en waarom je hiermee moet starten, zullen we SEO eerst kort toelichten. Want optimaliseer je nou voor een zoekmachine, zoals de naam doet vermoeden of optimaliseer je voor een bezoeker?
Zoekmachine Optimalisatie zorgt ervoor dat je meer relevante bezoekers aantrekt, naar jouw website via de zoekmachines. Echter optimaliseer je niet voor de zoekmachine maar vooral voor de bezoeker oftewel jouw doelgroep; jouw potentiële klant. Een goede website structuur, een snelle website en heldere, uitgebreide informatie dragen allemaal bij aan een betere gebruikerservaring. Dit alles wordt ook gewaardeerd door de zoekmachines. Kortom; Neem jouw doelgroep als uitgangspunt.
Welke doelstellingen jouw bedrijf ook heeft, SEO helpt je verder!
SEO is een veelzijdig kanaal, waar je op korte, middellange en lange termijn veel plezier van zal hebben. Door bijvoorbeeld meer organisch zoekverkeer aan te trekken, kan je ervoor kiezen om minder te investeren in betaalde kanalen, zoals Social Ads. Is jouw doelstelling groei, dan is het aantrekken van extra bezoekers, vooral koopgerichte bezoekers, essentieel. Dankzij SEO kan je ook de totale kosten per lead verlagen. Doordat SEO immers maand op maand voor groei zorgt, blijven je investeringen in SEO gelijk, maar neemt je rendement toe. Dit zorgt voor lagere kosten per nieuwe lead of klant en daarmee ook voor een effectievere inzet van jouw marketing budget.
Wat jouw doelstelling op korte en lange termijn ook is, zoekmachine optimalisatie helpt om deze te realiseren.
Inmiddels hebben we je al meerdere redenen geven waarom je niet langer moet wachten met het starten met het optimaliseren van je vindbaarheid. Desalniettemin geven we je nog vijf goede reden om vandaag nog te starten met zoekmachine optimalisatie!
Eerlijk is eerlijk, voor niets gaat de zon op, maar een bezoeker die via de organische resultaten op jouw website komt, kost je geen geld meer. Dit in tegenstelling tot een bezoeker die je via Google Ads of Bing Ads aantrekt.
SEO kost je doorgaans wel (veel) tijd en wanneer je een specialist inschakelt om te helpen, zal je ook daarin moeten investeren. Desalniettemin blijft SEO financieel erg aantrekkelijk. De effecten verdwijnen niet direct, waardoor je lange tijd zal blijven profiteren van extra, gratis, bezoekers.
Eén van de alle grootste voordelen van het inzetten van zoekmachine optimalisatie is het feit dat deze inspanningen ook een positief effect hebben op de inspanningen van andere kanalen:
Over SEO in jouw online marketing strategie schreven we eerder een uitgebreid blog. Lees deze door wanneer je meer informatie wilt hebben over de manier waarop het inzetten van SEO je andere kanalen versterkt.
Of je nu jouw klanten wilt helpen middels een stukje klantenservice, koopgerichte bezoekers wilt aantrekken, oriënterende bezoekers wil bereiken en overtuigen of nou juist wil werken aan jouw zichtbaarheid en naamsbekendheid; SEO is alle gevallen perfect in te zetten. Denk aan een interessant blog om mensen te inspireren, pagina’s waarop men antwoord vinden op veelgestelde vragen, optimale productteksten en aanvullende tips voor onderhoud of handleidingen.
Je wordt ineens verrast door de crisis die niemand had zien aankomen dan is het natuurlijk fijn dat je toch relevante en koopgerichte bezoekers blijft aantrekken zonder dat je moet blijven investeren in betaald zoekverkeer. Via Google Ads kan je meer dan uitstekend en zeer resultaatgericht met een goede marge nieuwe klanten binnen halen. Toch blijven het kosten die maandelijks terugkeren. Ook bestaat er altijd een risico dat opeens je advertenties afgekeurd worden of om op wat voor reden je campagnes ineens minder presteren. Het is dus belangrijk om niet afhankelijk te zijn van slecht een enkel kanaal. Spreid daarom je inspanningen over meerdere kanalen, waaronder SEO, maar denk ook aan social media.
Wanneer je een betaalde campagne aanzet dan heb je doorgaans ook direct resultaat. Wanneer je je betaalde (Google Ads) campagne uitzet, dan is het resultaat ook direct verdwenen. Dit geldt niet voor zoekmachine optimalisatie. Wanneer je eenmaal hoog in Google staat, dan zal je doorgaans deze posities ook langere tijd vasthouden. Dit wil niet zeggen dat je maar moet stoppen met SEO wanneer je vind dat je goede posities hebt. Er liggen altijd meer kansen. Wanneer je toch wat minder tijd of budget hebt, dan is het negatieve effect van stoppen met SEO op je leads en/of omzet minder heftig dan bij betaalde zoekcampagnes.
Met zoveel goede redenen om nu te starten met SEO rest slechts nog één vraag… moet je SEO zelf doen of uitbesteden aan specialisten?
Als specialist zou het voor de hand liggen om te zeggen dat je alles moet uitbesteden, maar niets is minder waar. Jij kent als geen ander jouw producten en diensten, jouw branche en jouw doelgroep. Hiermee ben je er echter nog lang niet. Waar begin je en hoe pak je het dan aan, wat heeft prioriteit en wat zorgt voor effect. Een specialist kan hierop antwoord geven. Aan de hand van jouw situatie, concurrentie en vooral data zal een helder plan van aanpak opgesteld worden. Door samen te werken zal tijd effectiever ingezet worden én resultaat behaald worden.
Wil jij meer rendement uit jouw website halen, start dan vandaag nog met SEO. Neem contact met ons op, we geven je altijd een passend advies!
Misschien vind je dit ook interessant: