Wil je de online zichtbaarheid van jouw organisatie (verder) vergroten, maar weet je niet waar je moet beginnen? In dit artikel lichten we in 3 fase uit wat jij kan doen om jouw online zichtbaarheid te verbeteren.
Leestijd 8 minuten
Wie wil het nou niet, de online zichtbaarheid verbeteren, meer website bezoekers, volgers krijgen en deze omzetten naar trouwe klanten en fans. Toch is dit voor lang niet alle bedrijven weggelegd. In dit artikel geven we je handvatten en tips om jouw online zichtbaarheid te verbeteren om daarmee uiteindelijk meer klanten te krijgen.
Online zichtbaar zijn is geen doel op zich, het is een middel om je doel te bereiken. Op het moment dat je gaat starten met het verbeteren van jouw zichtbaarheid en vindbaarheid is het essentieel om te weten waarom je dit wilt. Wat is jouw doel?
Uiteindelijk draait het vaak om één ding, namelijk meer omzet en/of lagere kosten.
“Dat je uiteindelijk graag leads, sollicitanten of meer conversie wilt zien is logisch. Wel is de invulling ervan enorm verschillend. Voor het ene bedrijf is dat het verkopen van een product, voor de ander het invullen van een vacature of het aanvragen van een offerte. Zet hiervoor online kanalen en advertenties in zodat geïnteresseerde mensen kunnen overgaan tot actie. Trigger ze, maak het ze makkelijk én aantrekkelijk om voor jou te kiezen’’
Zichtbaarheid an sich moet dus geen doel voor jouw inspanningen zijn.
Plat gezegd is online zichtbaar het aantal keren dat jouw organisatie online gezien wordt. Of dit nu in Google, op social media, YouTube of in de lokale online krant is, alles wordt hierin meegenomen. Enkele voorbeelden
Online aanwezigheid geeft een organisatie een gezicht. Dat is vandaag de dag enorm belangrijk met de grote hoeveelheid content die we voor onze kiezen krijgen. Naast deze persoonlijke insteek zijn er nog veel meer zaken die je met social media, advertising en website optimalisatie kunt bereiken.
Nogmaals, zichtbaarheid is geen doel op zich, maar slechts een middel. Wanneer mensen wel jouw bedrijf voorbij zien komen, maar op korte en lange termijn geen actie ondernemen, zal je er geen profijt van hebben. Echter, voordat je begint aan het verbeteren van jouw online zichtbaarheid adviseren we je propositie nog eens kritisch onder de loep te nemen.
Zonder goede propositie zal het vergroten van je online zichtbaarheid niet het gewenste effect sorteren.
Een propositie moet vertellen waarmee jij je onderscheidt ten opzichte van jouw concurrenten Hoe goed kan jij antwoord geven op de volgende vragen?
Wanneer je hier nog niet voldoende over nagedacht hebt adviseren we je terug te gaan naar de tekentafel voordat je begint met het investeren van het verbeteren van jouw online zichtbaar- en vindbaarheid.
Je eigen kanalen, owned media, zijn de kanalen die van jou zijn en waarop je direct invloed hebt. Dit is je eigen website, maar ook jouw Google Mijn Bedrijf profiel en je social media kanalen. Heb je al een YouTube kanaal? Vergeet deze dan ook niet mee te nemen.
Allereerst, wanneer je je online zichtbaarheid wilt vergroten, dan dient jouw website op orde te zijn. Hoe je het ook went of keert, mensen kijken heel vaak op de website van een potentiële leverancier voordat ze tot actie overgaan.
“Een website van een tophovenier die niet goed werkt en onderhouden is zal niet het juiste beeld geven en daardoor zullen potentiële klanten afhaken.”
Een goede website…
Stel je bent een hovenier, dan is het belangrijk om te tonen welke werkzaamheden je uitvoert en wat de klant kan verwachten. Toon ook de redenen waarom men voor jou moet kiezen en laat je mooiste projecten terugkomen op je website. Als je bezoeker dan overtuigd is, is het natuurlijk ook wenselijk dat hij/ zij snel en eenvoudig contact met je kan opnemen. Een e-mailadres, telefoonnummer en contactformulier dienen eenvoudig vindbaar te zijn.
Wil je weten hoe goed jouw website is? Vraag dan een gratis website scan aan. WIl je direct aan de slag om je website te verbeteren, lees dan ons blog over website optimalisatie, inclusief handige tools.
Google Mijn Bedrijf is een eenvoudige manier om je online vindbaarheid, kosteloos, te verbeteren.
“Met een Google Mijn Bedrijf-account krijg je meer dan een bedrijfsvermelding. Via je eigen bedrijfsprofiel kan je eenvoudig in contact komen met klanten op Google, inclusief Google Maps.”
Het Google Mijn Bedrijf profiel wordt getoond in de (lokale) zoekresultaten en Google Maps. Wanneer iemand in de buurt op zoek is naar jouw diensten, dan vergroot je met een ingevuld profiel, dat jouw bedrijf gevonden wordt. Je zult onder meer het volgende moeten invullen om beter gevonden te worden.
Ook aanvullende informatie is wenselijk om in te vullen. Hoe meer, hoe beter! Heb je hulp nodig bij het invullen van jouw Google Mijn Bedrijf account? We schreven eerder een artikel over Google Mijn Bedrijf inrichten waarin de belangrijkste punten stap voor stap toegelicht worden. Heb je nog geen Google Mijn Bedrijf aangemaakt? Check dan snel of deze al getoond wordt en verifieer jouw bedrijf.
Er zijn talloze verschillende social media kanalen, welke je kan inzetten. Twijfel je over welk social media kanaal voor jouw bedrijf het meest geschikt is? Lees dan ons artikel hierover. Ons advies is te starten met één tot twee kanalen en dit direct goed en serieus aan te pakken. Wanneer je al wel profielen hebt aangemaakt op meerdere sociale media, dan adviseren we deze direct mee te pakken bij het invullen
Wanneer je je eigen kanalen goed ingericht hebt, ben je klaar voor de volgende stap.
Je basis heb je nu op orde en je bent klaar om (nog meer) relevante bezoekers aan te trekken. Hiervoor start je (betaalde) online campagnes. Welke kanalen je kiest hangt sterk af van je doelstellingen en budget. Daarbij is het goed om te weten dat je doorgaans sneller resultaat haalt met betaalde advertenties, terwijl op de langere termijn het enorm de moeite loont om met bijvoorbeeld SEO aan de slag te gaan. We bespreken hieronder de meest interessante mogelijkheden.
Goede content op je website is belangrijk. Ze moeten informeren, enthousiasmeren en activeren. Het liefst zijn ze prikkelend en passen ze qua toon en stijl bij jouw merk. Daarnaast zorgen goede SEO teksten voor een verbeterde vindbaarheid in zoekmachines. Content zorgt dus voor meer resultaat uit jouw website. En dat is toch wat je wilt.
Content is niet per definitie tekst; afbeeldingen, infographics, video’s zijn ook een vorm van content. Welke content jij gebruikt hangt af van het doel en je middelen. Daarbij is het belangrijk dat deze content aansluit bij de behoefte en wensen van jouw doelgroep. Veelgestelde vragen, handleidingen / beschrijvingen, vergelijkingsoverzichten, blogs, het zijn allemaal mogelijkheden om jouw doelgroep verder te helpen met hun vragen. Relevante content plaats je op je website, maar deel je natuurlijk ook via je andere kanalen. Vergeet niet je nieuwsbrief hierin mee te nemen!
Social media advertising is de ideale manier om jouw doelgroep bewust te maken van jouw product of dienst. Doordat het organische bereik onvoorspelbaar en vaak relatief laag is, zijn betaalde advertenties een perfecte aanvulling, helemaal om nieuwe mensen te bereiken.
Vandaag de dag is social media heer en meester, wordt er meer online besteld dan ooit tevoren en lopen mensen op straat weggedoken in hun smartphone. Potentiële klanten zich in deze ‘’online wereld’’ en om ze te kunnen bereiken moet je er daarom ook voor zorgen dat je online zichtbaar bent.
De effectiviteit van je campagne hangt sterk af van je doelstelling, kanaalkeuze, doelgroep en natuurlijk je boodschap. De kans dat men direct bij je gaat bestellen, terwijl ze je niet kennen, is doorgaans vrij laag. Op het moment dat je iets weggeeft (in ruil voor een e-mailadres), dan zal de respons hoger zijn.
Google Ads is nog steeds één van de meest rendabele kanalen om jouw bedrijf online zichtbaar en vindbaar te maken. Doordat je je richt op zoekwoorden en daarmee mensen die actief op zoek zijn, is de kans op succes hoger, dan wanneer je een latente doelgroep bereikt. Google Ads draait om relevantie. Door te adverteren op zoekwoorden die voor jouw doelgroep relevant zijn, maar ook aansluiten bij hetgeen jij aanbiedt, is de kans op succes groter. Zorg er ook voor dat jouw advertenties relevante zijn en overeenkomen met de zoekopdracht en wijs mensen naar een pagina die overeenkomt met de verwachtingen.
Uiteraard kun je het gedrag van potentiële klanten ook online beïnvloeden. “Mensen overwegen tijdens hun online zoektocht veel merken, bedrijven en producten. Daarom moet je eruit springen. Voorbeelden, voordelen en het onderscheidend vermogen van jouw organisatie zijn dan van groot belang”. Het visitekaartje wat je afgeeft met je online zichtbaarheid is vaak direct te linken aan het succes van je organisatie welke je onder jouw naam weg kunt schrijven.
Pakken we voor het gemak het voorbeeld van de hovenier er weer bij. Wanneer iemand zoekt op “tuin laten aanleggen”, dan is een advertentietekst met daarin “tuin laten aanleggen” relevanter dan Hoveniersbedrijf. Je leidt de bezoeker vervolgens door naar de pagina over tuinen aanleggen, ‘waarin je uitlegt wat je doet, hoe je werkt, inclusief enkele voorbeelden en natuurlijk een oproep tot actie.
Wanneer je begint met Google Ads kan je kiezen voor een breed bereik met generieke zoekwoorden, maar het is effectiever om te beginnen met specifieke zoekwoorden en dan langzaam uit te bouwen. Vergeet ook niet om remarketing in te zetten om websitebezoekers opnieuw met jouw merk in aanraking te laten komen.
Een resultaat hoeft niet per se direct een offerte aanvraag, contact moment of online verkoop zijn. Zoals het ook met relaties gaat, trouw je doorgaans niet voor je eerste date. Een websitebezoeker is nog niet altijd klaar om overstag te gaan, maar kan wel een zetje in de rug gebruiken. Door extra mogelijkheden toe te voegen aan je website heb je een grotere kans om uiteindelijk deze bezoeker alsnog de door jou gewenste actie te laten ondernemen. Denk bij het uitbreiden van conversiepunten aan onder meer;
Ook op sociale media kan een interactie of chat een mooi middel zijn om je doel te halen.
Andere punten die je kan meten of jouw inspanningen effectief zijn, hangen ook weer af van je doelstelling. Zo kan je onder meer bijhouden heveel mensen je met jouw sociale media berichten bereikt, hoeveel interactie jouw berichten krijgen en hoeveel mensen doorklikken naar je website.
Er zijn vele mogelijkheden om online beter zichtbaar te worden en effectief jouw marketingbudget in te zetten. Welke stappen en acties voor jouw organisatie het meest relevant en effectief zijn, hangt af van vele variabelen. Wil je advies hierover, schroom dan niet om contact op te nemen. Onze specialisten geven je graag advies op maat.
Misschien vind je dit ook interessant: