Hoe zorg jij er op dit moment voor dat jouw audiovisuele content aansluit bij de ontvangers? Met welk doel creëren jullie campagnes om het verhaal van jouw merk of bedrijf over te brengen? De creatie van audiovisuele content begint met een duidelijke strategie. Nu zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, waarvan het pad van narratieve transportatie – vaak genoemd met storytelling – er één is.
Blog geschreven door: Eline Nijeboer, Social Specialist bij daar-om.nl
Laten we beginnen bij het begin, namelijk ‘wat is narratieve transportatie?’. Het begrip wordt veelzijdig gebruikt bij het creëren van content waarbij storytelling een belangrijk onderdeel vormt. Narratieve transportatie is simpel gezegd een effect waarbij de ontvanger meegezogen wordt in een verhaal. De ontvanger kijkt of luistert niet alleen naar het verhaal, maar beleeft en voelt het alsof ze het zelf meemaken of ervaren. Wanneer narratieve transparantie succesvol gecreëerd wordt, heeft het op psychologisch niveau de kracht om meningen en gedrag te veranderen. Het draagt daarmee bij aan positieve merkassociatie.
Marketing dat gebaseerd is op narratieven (verhalen), is gericht op het creëren van empathie. Het merk is in dit geval nooit de hoofdrolspeler of held van het verhaal, maar de consument. Het focust daarmee op het leven, problemen, het overwinnen van tegenslagen en de bijbehorende frustraties en emoties van de doelgroep. Wat het bedrijf doet en waar een merk voor staat, komt bij narratieve transportatie niet naar voren. Op deze manier wordt de beoogde doelgroep direct actief in het luisteren en/of kijken.
Het succes is gebaseerd op drie onderdelen in dit type advertentie, namelijk:
Een aantal onderzoeken naar deze vorm van content suggereren dat narratieve advertenties beginnen bij narratieve transportatie. Dit omdat empathische verwerking en identificatie van de kijker afhankelijk zouden zijn van de narratieve transportatie. In deze blog vertellen we je dus graag meer over narratieve transportatie.
Narratieve transportatie zorgt ervoor dat de ontvanger eventjes de tijd vergeet en zich niet bewust is van hetgeen wat er op dat moment om iemand heen gebeurt. Het vergroot daarnaast de overtuigingskracht van content: het bevordert positieve gedachten, roept affectieve reacties op en er zitten waarheidsgetrouwe gebeurtenissen in de content. Het eindresultaat? Een positieve merkassociatie.
Narratieve tranportatie klinkt als iets wat je geheid moet toepassen in je advertenties, toch? Dan volgt nu de vraag: hoe doe je dat precies? Natuurlijk blijft het altijd een uitdaging om narratieve transportatie precies goed toe te passen. Wanneer we kijken naar de succesvolle toepassing van narratieve transportatie, herkennen we drie verschillende karakteristieken. Dit zijn identifiable characters, imaginable plot en verisimilitude.
Bij Identifiable characters worden personen ingezet waar de ontvanger zich mee kan identificeren of in kan verplaatsen. Hierbij wordt er voor een deel uitgegaan van aannames die bij een bepaalde context passen. Dit wordt visueel gemaakt door een persona vergelijkbaar met de ontvanger ook in een herkenbare context te plaatsen.
Een scenario moet denkbaar zijn voor de ontvanger. De ontvanger moet het verhaal zelf bedacht kunnen hebben en het moet lijken op verhalen uit het echte leven. Met beeldspraak – één van de belangrijkste pijlers voor goede narratieve transportatie – kan de ontvanger verhalen op een eenvoudige manier herkennen. . Op deze manier gaat de gedachtegang scenario’s en vervolgen creëren.
Simpel gezegd draait het bij verisimilitude om het creëren van een realistisch verhaal. Het is niet iets te zijn wat waargebeurd hoeft te zijn, maar wel iets waarbij de kans groot is dat het gaat gebeuren.
Wil jij zelf aan de slag met de merkprofilering van jouw bedrijf? Op basis van een passend creatief concept werken we samen aan narratieve transportatie en passende content bij de dienst- of producten. Neem vrijblijvend contact op met een van onze specialisten!