Leestijd 2 minuten
Voor adverteerders is het belangrijk om inzicht te hebben in de prestaties van een campagne. Immers, als je niet weet wat een campagne oplevert, hoe weet je dan wat werkt en wat niet? De meeste adverteerders gebruiken hiervoor Adwords conversion tracking, E-commerce tracking of zelf ingestelde doelen.
Voor de adverteerders die dit niet (kunnen) doen, om wat voor reden dan ook, heeft Google vorige maand “slimme doelen” gelanceerd. Er zijn duizenden, zo niet honderdduizenden adverteerders die hun doelen nog niet meten. Voor deze adverteerders zouden slimme doelen wel eens de oplossing kunnen zijn.
Elke dag wordt er door Google data verzameld van adverteerders die Google Analytics gebruiken en opt-in zijn voor het delen van anonieme conversie data. Hierdoor is het voor Google mogelijk om conversie data in vrijwel elke sector van het bedrijfsleven te verzamelen. Op basis van deze data kan Google een redelijke inschatting maken wat voor soort bezoeker een hogere kans heeft om te converteren:
• Hoe lang zit bijvoorbeeld iemand die converteert gemiddeld op de website?
• Vanaf welk apparaat wordt de website bezocht?
• Vanaf welke locatie wordt de website bezocht?
• Welke taal spreekt de bezoeker?
Doordat Google dit meet en deelt, kan een adverteerder die geen Adwords conversion tracking of e-commerce tracking gebruikt, toch een beeld krijgen van hoe zijn campagnes presteren.
Een belangrijk verschil met adwords conversion tracking of e-commerce tracking is dus ook dat met slimme doelen geen daadwerkelijke transacties worden gemeten, maar bezoekers die het meest waarschijnlijk zullen converteren.
Om een slim doel te gebruiken ga je simpelweg naar het “beheerders” gedeelte in Google Analytics. Onder “weergave” klik je vervolgens op “doelen” en activeer je slimme doelen. Meer is er niet voor nodig, vanaf dit moment zal Google Analytics het verkeer worden doorgemeten, dat het meest waarschijnlijk zal converteren.
Sommige adverteerders hebben nog niet de mogelijkheid om de conversies door te meten, dit kan door van alles komen. Bijvoorbeeld een website waarop de bezoekers een offerteaanvraag kunnen doen, waarbij de verzendknop niet is voorzien van de juiste broncode. Voor deze gevallen kunnen smart goals de oplossing zijn. Het geeft meer inzicht in de prestaties van de campagnes en het geeft de mogelijkheid om een account te optimaliseren.
Weten hoe wij je hierbij kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact met ons op!
Misschien vind je dit ook interessant:
• Google AdWords, zelf doen of uitbesteden?
• Automatisch bieden in Google AdWords
• 3 stappen om in Google Shopping te adverteren