In onze Search Advertising begrippenlijst vind je een overzicht van belangrijke begrippen uit het SEA (Google Ads / Microsoft Ads) vakgebied. We helpen je graag op weg door het woud van allerlei begrippen en afkorting om SEA iets beter te leren snappen. Ben jij op zoek naar een term die niet in onze begrippenlijst staat, laat het ons gerust weten, zodat we deze kunnen toevoegen.
CPA betekent Cost Per Action. Hiermee worden de kosten van een doel of conversie bedoeld. Dit zijn de gemiddelde kosten om één conversie te verkrijgen. Deze kosten worden berekend door de totale kosten van alle behaalde klikken te delen door het aantal conversies. Hoe lager dit bedrag is, hoe beter het is.
CTR betekent Click Trough Rate. Oftwel de klikfrequentie.De klikfrequentie geeft de verhouding weer van het aantal mensen dat een advertentie of zoekmachine resultaat ziet en het aantal mensen dat ook daadwerkelijk naar de website doorklikt.. Hoe hoger je CTR, hoe relevanter je advertentie is voor gebruikers. Dit wordt ook meegenomen door Google in de kwaliteitsscore.
Dit is de gemiddelde klikfrequentie van een lijst zoekwoorden, advertentiegroepen of campagnes.
CPC betekent Cost Per Click. Dit zijn de kosten per klik op Google advertenties. Middels een automatisch biedsysteem van Google wordt bepaald wie de hoogste bieder is en diegene zal de hoogste positie krijgen. Je betaalt altijd maar €0,01 meer dan de adverteerder die een lagere CPC heeft ingesteld. De CPC kan dus lager zijn dan de maximale CPC die je hebt opgegeven.
Dit is de maximale kostprijs per klik die je wilt maken. Dit kun je zelf instellen. Zo kun je aansturen hoeveel je wilt uitgeven. Dit bepaald wel de hoogte van de positie van je advertenties. Als een andere adverteerder een hogere maximale CPC heeft, zal diegene hoger worden gepresenteerd in Google.
Extensies worden gebruikt om in je advertenties extra informatie te weergeven. Voorbeelden van extensies zijn je winkellocatie, een telefoonnummer en voordelen van jouw bedrijf.
In tegenstelling tot normale tekstadvertenties, waar de koppen en beschrijvingen vast staan, geef je bij Google meerdere koppen en beschrijvingen op. Vervolgens zal Google automatisch de juiste koppen en beschrijvingen koppelen aan een klant.
In de advertentieplanning kun je aangeven, op welke dagen en tijdstippen je de advertenties wilt laten vertonen. Hiermee kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om in de nacht geen advertenties te laten tonen. Of op dagen dat je betere resultaten boekt, een hoger bod meegeeft.
Google Ads is het systeem waarin alle advertenties voor Google worden gemaakt. Dit geldt voor alle soorten advertenties. Van shopping-, display- tot zoekcampagnes.
Vertoningen geeft het aantal keren weer dat je advertentie is getoond aan een Google gebruiker. Middels het aantal vertoningen kun je goed zien op welke zoekwoorden het meest gezocht wordt. Wel is het van belang ook te kijken naar het aantal klikken. Indien er veel vertoningen zijn en maar nauwelijks klikken, wordt je advertentie waarschijnlijk door Google gebruikers als niet relevant beschouwt.
Een dagbudget is het maximale bedrag per dag dat je wilt uitgeven geeft aan klikken, die je krijgt door het tonen van je advertenties. Google zal budget dat op een dag niet volledig uitgegeven wordt, gebruiken op andere dagen. Per maand kan Google niet meer dan 30 keer je dagbudget uitgeven. Indien dit wel gebeurt zijn de kosten voor Google zelf.
De kwaliteitsscore geldt voor je gehele Google Ads account. Factoren die Google gebruikt om de score te bereken zijn de klikfrequentie (CTR), advertentierelevantie en ervaring op de bestemmingspagina. Indien je kwaliteitsscore laag is, zal dit mee worden genomen in de posities van je advertenties in Google. Hierdoor kan je positie dus lager uitvallen. Meer weten over de Google Ads kwaliteitsscore? Lees dan het gehele artikel.
Dit is een pagina op je website waar je Google gebruikers op terecht komen na het klikken op je advertentie. Dit kan per advertentie verschillen. Vaak worden er ook aparte landingspagina’s ontworpen speciaal voor de advertenties. Zodat de pagina goed overeenkomt met de tekst in de advertentie.
Een conversie is een doel dat je instelt in je Google Ads account. Dit verschilt per type website. Zo is een conversie in een webshop een aankoop die wordt gedaan. Zo kun je terug zien in Google Ads wat je advertentie aan omzet heeft gemaakt. Bij niet webshops wordt vaak een telefoonnummer of offerteaanvraag ingesteld als doel. Zo kun je zien voor hoeveel offerteaanvragen een advertentie heeft gezorgd. Conversies instellen is belangrijk in je Google Ads account. Hierdoor kun je zien welke advertenties goed lopen maar vooral welke niet, waardoor je die kunt uitschakelen.
Zoekwoorden zijn woorden waarop je gevonden wilt worden. Deze geef je op bij je advertenties. Indien een gebruiker op deze woorden zoekt, zal je advertentie getoond worden (mits de kwaliteitsscore en CPC goed is). Woorden die je bijvoorbeeld kunt gebruiken zijn je bedrijfsnaam en productnamen.
Zoektermen zijn woorden waarop je gevonden wordt. Dit zijn de zoekopdrachten die gebruikers invoeren wanneer ze zoeken. Een zoekwoord kan aangeroepen worden door meerdere zoektermen en zoektermen kunnen soms wel uit meer dan tien woorden bestaan!
Je advertenties worden uiteraard vertoond in de Google zoekmachine zelf. Maar het Google Netwerk is veel groter dan dat. Hierbij worden je advertenties ook getoond op andere Google diensten, denk aan YouTube. Maar ook bij partners van Google zoals Martkplaats, Startpagina’s, blogs en nieuwssites.
Zoekwoorden zijn in verschillende types te onderscheiden. Je kunt uit de volgende typen kiezen: ‘Breed’, ‘Zinsdeel’ of ‘Exact’. Bij een breed zoekwoord zal Google breder kijken door advertenties ook bij bijvoorbeeld synoniemen en spelfouten te weergeven. Bij zinsdeel zal Google je advertentie tonen als een gebruiker onder andere zoekt op jouw woord. Dus de zoekopdracht kan uit meerdere zoekwoorden bevatten zolang jouw zoekwoord er maar tussen staat. Als laatste hebben we exact. Hierbij zal Google je advertenties alleen vertonen als de zoekopdracht exact overkomt met jouw zoekwoord en geen andere woorden bevat.
Ongeldige klikken op advertenties die als frauduleus worden beschouwd door Google worden verrekend voor de betaling van de klikkosten. Dit zijn onder meer onbedoelde klikken, klikken die zijn veroorzaakt door software of andere opvallende klikken. Vrijwel alle ongeldige klikken worden door een geavanceerd systeem gefilterd, maar in uitzonderlijke gevallen kan een speciaal team ingeschakeld worden om onderzoek te doen.
Deze begrippenlijst is nog lang niet compleet, we blijven de lijst voortdurend aanvullen meer SEA begrippen.
Wil je weten wat online adverteren voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op of doe de gratis Google Ads Scan!
Misschien vind je dit ook interessant: