Auteur: Marleen Ophof, Content Specialist bij daar-om.nl
Binnen online marketing kun je verschillende strategieën inzetten om bijvoorbeeld naamsbekendheid te verhogen of meer omzet te genereren. Globaal delen we deze soorten marketing op in push- en pull marketing. Wat dit is en wanneer je welke vorm van marketing inzet? Wij vertellen het je!
Bij push marketing breng je de (potentiële) klant in contact met je bedrijf of product. Zoals het woord al zegt ‘push’ je een boodschap richting je potentiële klant, zonder dat hij of zij daarom heeft gevraagd. Push marketing valt in het ‘See, think, do, care model’ onder de See fase en zorgt dat klanten jouw product of bedrijf, bij voorkeur meerdere malen, langs zien komen.
Met push marketing wek je een vraag op bij de klant, door iets te laten zien waarvan de klant nog niet wist dat hij of zij het zocht. Hiermee zorg je voor groei in je naamsbekendheid en bereik je een grotere doelgroep.
Sociale media advertising valt met name onder push marketing. Hierop kunnen producten worden gepromoot en toonbaar gemaakt aan bezoekers. Op social media kun je goed targeten op de doelgroep, dus weet je zeker dat je advertentie de doelgroep bereikt. Ook visuele banners in Google Display vallen onder push marketing.
Pull marketing gaat over het bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Bij pull marketing wil je als het ware klanten naar je toe trekken. Bij pull marketing is de klant al op zoek naar een product of dienst en heeft hij of zij dus ook al een behoefte gecreëerd. Dit is gedaan door de eerder ingezette push marketing.
Het voordeel van pull marketing is dat het vaak een doeltreffende strategie is die sneller voor meer conversies zorgt. Het nadeel daarentegen is dat pull marketing alleen vaak niet effectief genoeg is om een merk of bedrijf bekend te maken bij de doelgroep.
Onder pull marketing vallen vooral kanalen waarbij vraag en aanbod bij elkaar komen, denk hierbij aan advertenties in zoekmachines zoals Bing en Google of aan marketplaces zoals Bol.com. Ook SEO (Zoekmachine optimalisatie) kan worden ingezet voor een pull-strategie. Wanneer een potentiële klant op zoek gaat naar een product of dienst op Google, dan wil je natuurlijk ook organisch gevonden worden.
Kijkend naar de verschillen tussen push en pull marketing is niet één strategie beter dan de ander. Push marketing zorgt voor het grootste deel voor naamsbekendheid, pull marketing kan hierop doorspelen om klanten daadwerkelijk aan te zetten tot aankoop of contact. De twee versterken elkaar en werken dus hand in hand samen.
Een sterke marketingstrategie bestaat daarom uit push- en pull marketing. Denk hierbij aan advertenties op social media om aan de naamsbekendheid te werken (push) en advertenties in de Google zoekresultaten om vraag en aanbod bij elkaar te brengen en te zorgen voor omzet (pull).
Ben je benieuwd naar meer informatie omtrent push- en pull marketing en wil je weten hoe wij dat voor jou kunnen inzetten? Neem vrijblijvend contact met ons op!