Auteur: Lars Penninga, CRO specialist bij daar-om.nl
Het conflict tussen Oekraïne en Rusland, het internationale chiptekort, vertraagde logistiek door de eerdere COVID-19 pandemie, hoge energie- en brandstofprijzen en de daaruit voortvloeiende inflatie: ook als ondernemer ontkom je er niet aan, alles wordt duurder. Doordat de inflatie in 2022 bijzonder hoog is, stijgen de kosten. Hier hebben we allemaal mee te maken en om het hoofd boven water te kunnen houden, kiezen veel ondernemers ervoor om hun prijzen te verhogen.
Denk jij er ook over na om de prijzen in jouw webshop of de tarieven van je diensten te verhogen? Zorg er dan voor dat je goed nadenkt over hoe je deze boodschap naar je klanten communiceert. Wij helpen je hier graag bij: in dit blog lees je onze tips!
Doordat de inflatie stijgt, wordt het nóg belangrijker om je marges goed in de gaten te houden. Bij veel bedrijven komen de marges op producten en diensten onder druk te staan, het zou zomaar kunnen dat dit ook voor jouw bedrijf geldt.
Er zijn verschillende manieren om je marges of je omzet te verhogen. Dit kan onder andere door online te gaan met je fysieke winkel. Met een webshop vergroot je je naamsbekendheid in een groter gebied dan alleen de regio waar je fysieke winkel zich bevindt. Zo creëer je een grotere afzetmarkt voor je producten.
Kun je (tijdelijk) jouw producten of diensten goedkoper inkopen? Verlaag dan je prijzen niet direct, maar houd ze gelijk. Zo kun je (tijdelijk) hogere marges realiseren.
De snelste manier om je marges te behouden of te vergroten bij inflatie is het verhogen van je prijzen. Dit is in veel gevallen prima uit te leggen aan je klanten, maar vraagt wel om een voorzichtige aanpak. Wanneer jouw producten of diensten plotseling een stuk duurder zijn, zullen je (vaste) klanten zich toch afvragen waarom dit zo is. Voor je klanten is het verhogen van je prijzen immers de minst aantrekkelijke oplossing.
Volgens de Consumentenbond is elk bedrijf vrij om zijn prijzen te verhogen. Als de prijs van een product stijgt, kun je daar als consument niets tegen doen. Heeft de consument al een koopovereenkomst met je afgesloten en heb je het product nog niet geleverd? Dan kun je de prijs alleen verhogen als dit in je algemene voorwaarden staat. Het is dus mogelijk om je prijzen zomaar te verhogen, zonder dit vooraf aan te kondigen.
Ben je van plan je prijzen te verhogen? Denk dan goed na over hoe je dit gaat communiceren richting je klanten. Als je hier een goede uitleg voor hebt, zullen ze dit sneller begrijpen en eerder akkoord gaan met de prijsverhoging.
Je kunt dus zomaar de prijzen van je producten verhogen, zonder je klanten hierover te informeren. Dit komt echter niet klantvriendelijk over. Vooral bestaande klanten kunnen weerstand ervaren wanneer ze opnieuw een aankoop bij je doen en merken dat je prijzen gestegen zijn.
Dé gouden tip? Zorg ervoor dat je begrip voor de situatie creëert. Wanneer je open en transparant bent over de reden om je prijzen te verhogen, dan zullen je klanten dit begrijpen en waarderen.
Je kunt dit bijvoorbeeld doen door een nieuwsbrief te sturen naar je bestaande klanten. Benoem hierin wat de reden is van de prijsverhoging. Wanneer het mogelijk is om een vooraankondiging te doen, is dit nog klantvriendelijker. Hiermee geef je bestaande klanten een laatste kans om je product of dienst nog voor de oude prijs te kopen. Ook via één of meerdere berichten op je social media kun je jouw klanten informeren over de aanstaande prijsverhoging.
Het verhogen van de prijzen van je product of dienst vraagt om een doordachte aanpak: hier helpen we je graag bij! Neem contact op met onze specialisten om jouw vraagstuk door te spreken.