Het versturen van een nieuwsbrief is een van de beste manieren om contact te onderhouden met jouw (potentiële) klanten. Met een goede nieuwsbrief kun je op een eenvoudige manier jouw producten en diensten onder de aandacht brengen en ben je top of mind bij je doelgroep. In dit artikel vertellen we je hier alles over.
Leestijd: 4 minuten
Een nieuwsbrief is een handige marketingtool waarbij je een e-mail verstuurt met een bepaald onderwerp of thema dat relevant is voor de ontvanger. Met een nieuwsbrief kun je een band opbouwen met mensen die interesse hebben in jouw dienst of product. Door relevante content te sturen, leren ze jouw organisatie kennen.
Ben jij benieuwd waarom je een nieuwsbrief moet inzetten? Hieronder staan een aantal voordelen van een nieuwsbrief opgesomd:
Voordat je een nieuwsbrief verzendt, moet je natuurlijk eerst een nieuwsbrief maken. Begin met het bepalen van het doel. Wat wil je bereiken met je nieuwsbrief? Wil je de lezer iets verkopen of op de hoogte stellen van relevante ontwikkelingen? Doelen die je zou kunnen stellen zijn:
Als het doel helder is kun je aan de slag met een template. Door een template te gebruiken creëer je een vaste structuur en opbouw voor je nieuwsbrief en kun je efficiënt te werk gaan door maandelijks de content in te vullen. Zorg dat je in het template een aantal vaste elementen opneemt zoals het logo en de USP’s.
Daarnaast is het niet geheel onbelangrijk dat je tevreden bent met de look en feel van de nieuwsbrief. Past de uitstraling bij jouw organisatie? Zorg dat de huisstijl is verwerkt in de nieuwsbrief. Denk hierbij aan lettertypes en kleurgebruik maar ook de tone of voice. Denk hierbij aan formeel of informeel taalgebruik en gebruik je je of u?
“Optimaliseer je nieuwsbrief voor mobiel gebruik. 47% van de lezers (B2C) opent een nieuwsbrief op een mobiele telefoon.”
We hebben een aantal do’s en don’ts voor je op een rijtje gezet, zodat jij aan de slag kunt met een gedegen nieuwsbrief.
Voor het verzenden van een nieuwsbrief kun je gebruik maken van verschillende programma’s. De keuze op het gebied van mailing programma’s is reuze, maar welke kies je? Vaak beschikken CRM-systemen over een mailingtool waar je gebruik van kunt maken. Hier kun je gemakkelijk e-mails in opmaken en verzenden. Heb je geen CRM-systeem? Dan zijn er nog verschillende programma’s die je kunt gebruiken. Binnen daar-om.nl maken wij gebruikt van MailChimp. Deze e-mail tool is gratis tot aan 2000 e-mailadressen en erg gebruiksvriendelijk.
Of een nieuwsbrief succesvol is of niet, kun je bepalen aan de hand van Key Performance Indicators (KPI’s) die je voorafgaand vaststelt. Afhankelijk van je doelstelling bepaal je welke KPI’s jouw nieuwsbrief succesvol maken. Gebruik je eerste nieuwsbrief als 0-meting. Voorbeelden zijn: het openingspercentage, klikpercentage en conversiepercentage. Een goed openingspercentage ligt rond de 24% en het gemiddelde klikpercentage rond de 3%.
Aan de hand van deze KPI’s, kun je ook je nieuwsbrief optimaliseren. Voer een A/B test uit om bijvoorbeeld het klikpercentage te verhogen door te experimenteren met knoppen. Zo kun je gaandeweg jouw nieuwsbrief optimaliseren. Lees meer over succesvolle e-mailmarketing.
Na al die informatie over nieuwsbrieven ben je vast benieuwd hoe wij dat doen? Hieronder een kleine preview van onze maandelijkse nieuwsbrief.
Voorbeeld nieuwsbrief van daar-om.nl
Wil jij net dat stapje extra zetten als het gaat om nieuwsbrieven? Dan is marketing automation iets voor jou! Met deze vorm van e-mail marketing stoom jij je leads klaar voor sales. Neem jouw doelgroep mee in de customer journey door middel van een reeks e-mails. Lees meer over marketing automation.
“Til jouw e-mail marketing naar een hoger level met marketing automation.”
Ben jij benieuwd wat een nieuwsbrief voor jou kan betekenen? Wij helpen je graag! Bekijk onze nieuwsbrief-pagina of neem contact met ons op en onze specialisten voorzien je graag van een passend advies!
Misschien vind je dit ook interessant: