Deze maand is het zover. Dan barst online het Cyber Monday spektakel weer los. Cyber Monday biedt veel kansen voor ondernemers om op in te spelen. De groei in online uitgaven en aankopen stijgt ieder jaar meer en meer. In dit artikel vertellen we je meer over Cyber Monday en waarom het de moeite waard is om hierop in te spelen.
Om het ontstaan van Cyber Monday te begrijpen, is het belangrijk Black Friday uit te leggen. Black Friday is een Amerikaanse traditie die gevierd wordt op de vrijdag na Thanksgiving (de vierde donderdag van November). De feestdag is ontstaan doordat winkels op deze dag hoge kortingen gaven op hun producten en of diensten. Het staat tegenwoordig bekend als de aftrap om te beginnen met kerstinkopen.
Cyber Monday is de maandag na Black Friday en is eigenlijk de online variant van de feestdag. Cyber Monday werd voor het eerst gevierd in 2005, als reactie op de uitzinnige taferelen van Black Friday in de winkelstraten. Cyber Monday is in het leven geroepen door Amerikaanse webshops. Op deze manier kunnen zij concurreren met de offline winkels. Het gaat hier om dezelfde hoge kortingen, maar dan zonder lange rijen en uitverkochte producten.
Al met al is Cyber Monday een behoorlijk Amerikaans fenomeen. Echter, in de laatste jaren wint deze dag ook populariteit in Nederland. Sinds 2016 schiet het aantal webshops dat meedoet met Cyber Monday als paddenstoelen de grond uit. Het gaat vooral om grote spelers als Coolblue en Zalando, maar ook steeds meer kleinere webshops zien kansen rondom Black Friday en Cyber Monday. In Nederland valt Cyber Monday vlak voor Sinterklaas: een moment waarop iedereen op zoek is naar cadeaus, waardoor de feestdag aan populariteit wint in ons land.
Naast Black Friday is Cyber Monday een belangrijke dag om opvallend in je agenda te zetten. Deze twee datums zijn interessant voor iedere ondernemer om op in te spelen.
Black Friday 2020: 27 November
Cyber Monday 2020: 30 November
Moet je als webshop meedoen aan deze gekte? Wij zeggen: waarom niet? Het is misschien afhankelijk van je branche en doelgroep, maar het zorgt voor een grote kans om onder de aandacht van je doelgroep te komen en extra bezoekers en klanten te trekken. Zeker nu de digitalisering versnelt en men meer online leeft is het de moeite waard om marketing in te zetten op Cyber Monday.
Adverteren in zoekmachines is niet alleen belangrijk tijdens Cyber Monday, maar ook in de weken daarvoor. Een paar weken en soms zelfs maanden voor Cyber Monday beginnen consumenten met de oriëntatie: wat wil ik kopen tijdens Cyber Monday? Waar ga ik het kopen? Waar vind ik de beste deals?
Door middel van social media advertising is het mogelijk om je advertenties specifiek te richten op jouw doelgroep zodat je andere mensen dan alleen jouw volgers bereikt. Hierdoor stijgt het bereik, de naamsbekendheid en online aanwezigheid van jouw onderneming.
Stuur één of twee nieuwsbrieven om aan te kondigen dat je meedoet met Cyber Monday en eventueel Black Friday. Zorg dat zoveel mogelijk klanten en prospects weten dat ze op 30 november een kijkje moeten nemen op jouw actiepagina.
Cyber Monday biedt bedrijven dus een fantastische kans om het jaar met een klapper af te sluiten. Speel in op de stijgende zoekvolumes en het feit dat we meer en meer online leven. Weet je niet hoe je hiermee moet beginnen? Neem contact op, dan helpen wij je graag van Cyber Monday een online succes te maken!
Misschien vind je dit ook interessant:
B2B en B2C bereiken tijdens Black Friday: onze marketing tips
Verkopen via Bol.com: waar moet je rekening mee houden?
8 redenen waarom jij moet starten met het nieuwe Google Analytics 4