Auteur: Ramon den Hartog, Product Owner SEO bij daar-om.nl
Heb je één of meerdere fysieke winkels? Of, ben je een dienstverlener en werkzaam in een bepaalde stad of regio? Dan is het belangrijk dat je juist daar lokaal gevonden wordt. Met een goede lokale SEO strategie word jij goed gevonden. Dit kan natuurlijk ook middels een aantal advertenties op Google. Ook kun je ervoor kiezen om te adverteren op social media. Op de korte termijn scoor je daar goede resultaten mee. De advertenties staan gelijk live, je kunt ze gericht tonen in een hele specifieke regio of zelfs op straatniveau, en ze worden alleen getoond dáár waar potentiële klanten wonen. Niet erbuiten.
Echter wil je uiteindelijk dat je ook op de lange termijn verstandig investeert en je kosten omlaag kunnen. Juist dat doe je met lokale SEO. SEO, ook wel ‘zoekmachine optimalisatie’ genoemd, is een online marketing dienstverlening gericht op het laten stijgen van een specifieke website of pagina in de organische zoekresultaten. Dit zijn de zoekresultaten die onder Google advertenties verschijnen, waar je niet voor losse klikken of weergaves hoeft te betalen. Gratis websitebezoekers.
Hoe kun je SEO lokaal toepassen (Tips)?
Wellicht zit je met de vraag: “wat is seo“. Vraag dit een willekeurige ondernemer en dan hoor je vaak “SEO, dat is iets met teksten op de website”. Teksten schrijven. Maar dat dekt de lading niet. De zoekmachine bepaald uiteindelijk welke pagina’s er voor een zoekopdracht getoond worden. Jij, of wij als SEO specialisten, hebben daar wel invloed op. Google, de grootste speler onder de zoekmachines, heeft een scala aan criteria waarmee zij bepalen welke websites er naar voren komen en op welke volgorde. Voldoe je aan deze criteria? Dan stijgt jouw website in de zoekresultaten. Met SEO worden kansen in kaart gebracht op basis van deze criteria en worden wijzigingen doorgevoerd om het hier beter bij te laten aansluiten. De criteria zijn onder te verdelen in een aantal aspecten, zoals:
Hieronder vertellen we je meer over deze aspecten.
Bij lokale SEO houden we rekening met dezelfde zojuist genoemde aspecten van content, techniek, autoriteit en social signals. Alleen gaat er een andere strategie achter schuil. Bij lokale SEO richten wij ons op zoekwoorden met een lokale zoekintentie. Denk aan zoekwoorden waar een plaatsnaam of provincie in staat, zoals ‘Kia kopen Groningen’, ‘design meubelen Drenthe’ of ‘waterontharder Assen’. Daarnaast is het belangrijk dat je ook op de kaart, Google Maps, goed gevonden wordt. Bij lokale SEO wordt dan ook je Google Mijn Bedrijf account geoptimaliseerd.
On-page optimalisaties hebben, zoals de naam al aangeeft, betrekking tot hetgeen dat op de pagina staat. De kwaliteit van de content. De manier waarop de content is opgebouwd. Denk hierbij o.a. aan het juist gebruiken van headers (h1, h2, h3 etc). Het gebruik van afbeeldingen en de alt-teksten die daarbij horen. Hoe de pagina zich verhoudt tot andere pagina’s op de website middels interne links en de pagina hiërarchie. Ook vooral hoe jouw pagina zich verhoudt tot vergelijkbare pagina’s op het internet. De zoekwoorden waar de content omheen geschreven is, is uiterst belangrijk.
De zoekmachine moet tijdens het crawlen van jouw website kunnen begrijpen waar deze over gaat. Ook moet deze robot (want dat is een zoekmachine eigenlijk) kunnen inschatten welke pagina’s er belangrijker zijn, en welke copy op een pagina het belangrijkste is. Als de opzet niet klopt, en de tekst om de verkeerde zoekwoorden is geschreven, dan is de kans groot dat je pagina helemaal niet getoond woord voor zoekwoorden waar de pagina voor bedoeld is. Of ergens op pagina 2 waar niemand ooit kijkt. Ga bij jezelf na: Heb je zelf wel eens gekeken op pagina 2 of 3 in de zoekmachine? – waarschijnlijk vrijwel nooit. Potentiële klanten doen dat ook niet. Het is daarom belangrijk dat je goede content hebt die de zoekvraag beantwoord, compleet is en gericht is geschreven.
Een website is voor de meeste onder ons een visuele beleving. Alleen ziet de zoekmachine de website als niets meer dan een aantal scripts. Deze code wordt door developers geschreven en functioneert als het skelet van de site. Het soort script waar de website op draait, hoe efficiënt dit is opgezet en hoe up-to-date dit is bepaald (o.a.) hoe snel en prettig een website werkt. Wellicht denk je, wat bedoel je met ‘up-to-date’? Scripts, ofwel code, wordt eens in de zoveel tijd herzien. Dit om veiligheidsrisico’s (hacken) te verminderen. Hoe recenter de code is waar de website op is gebouwd, hoe beter je veiligheidsscores zullen zijn en hoe beter je organische posities worden.
Daarnaast hebben de server, (onnodige) plugins, analytische tools (cookies), custom-lettertypen en (onnodig) grote afbeeldingen een impact op de snelheid en de gebruiksvriendelijkheid van de website. Niemand houdt van langzame websites. Bezoekers zullen de website verlaten en dit zorgt voor negatieve signalen naar Google die de website vervolgens naar beneden drukt en concurrerende websites die wel snel laden voor laat.
Werkt een website niet goed? Dan verlaten mensen de website en verhoogt de bounce-rate. Als dit vaak gebeurd dan ziet Google jouw website als minder toegankelijk en zul je lager op de lijst worden gezet. Met de meeste recente algoritme updates van Google is het belangrijker dan ooit om het technische aspect van de site op orde te krijgen.
Er zijn miljarden websites op het internet en deze verhouden zich tot elkaar met een bepaalde score. Deze score wordt beïnvloed door veel verschillende dingen, waaronder de leeftijd van het domein. De frequentie waarmee er content wordt geplaatst op de website. De kwaliteit van de content en in hoeverre het de zoekvraag beantwoord. Hoe vaak een website wordt genoemd op social media. Maar vooral ook door de hoeveelheid en kwaliteit van externe pagina’s die linken naar jouw domein.
Een link van een betrouwbare website die hetzelfde- of een aanverwant onderwerp behandeld, is in feite een signaal naar Google dat zij jouw website als betrouwbare bron zien. Gebeurd dit vaak dan zal je autoriteit stijgen en daardoor hogere posities toegewezen krijgen in Google. Stel je voor dat een goede vriend tegen jou zegt ‘die bakker heeft het beste brood’. Vervolgens verteld ook iemand op het werk over dezelfde bakker. En je buurman begint er ook over. In wezen heb je nu 3 referenties, en is het tamelijk zeker dat het brood van die bakker goed is. Hetzelfde krijg je eigenlijk als externe websites linken naar die van jou. Referenties. Werk aan je domein autoriteit middels linkbuilding. We vertellen je graag meer.
Neem contact met ons op of vraag een offerte aan
Nee. Links van websites binnen dezelfde of een aanverwante industrie zijn meer waard dan links van sites met een totaal ander onderwerp. Tevens heb je meer aan links van sites die zelf ook een hoge autoriteit hebben. Het is zeker belangrijk dat je niet overal en nergens links laat plaatsen maar hier goed over nadenkt.
Dat kan, maar dat raden wij af. De frequentie van het plaatsen van backlinks is belangrijk. Uiteindelijk wil Google dat links organisch verkregen worden, niet gekocht. Je ontkomt er echter niet aan deze toch te kopen als je wilt kunnen blijven concurreren. Dit moet er alleen niet te dik bovenop liggen. Plaats geen honderden links tegelijk als je die normaliter ook niet zo krijgen. Tientallen links is dan een betere keuze.
De bovenstaande aspecten zijn toepasbaar op zowel een nationale als regionale strategie. Je website moet immers goed werken. Echter verhouden websites zich voor elk zoekwoord weer anders tot elkaar. Bied je een niche dienst of product aan, dan heb je veel minder concurrentie. Beperk je je ook nog tot een specifieke regio, dan heb je over het algemeen nog minder concurrentie. Mochten de concurrenten die dan nog overblijven allemaal een website hebben die niet voldoen aan bovenstaande eisen, dan kijkt Google minder nauw naar die criteria. Er zijn immers geen ‘betere’ opties om de zoekvraag te beantwoorden. Echter zijn onderstaande tips van groot belang voor een lokale SEO strategie:
Heb je nog geen Google Mijn Bedrijf (GMB) account? Vraag er snel één aan. Zorg er voor dat Google Mijn Bedrijf op orde is. Update je openingstijden regelmatig. Omschrijf je dienst zo volledig mogelijk met de juiste zoekwoorden en zorg ervoor dat je adres en contactinformatie juist is. Vooral voor mobiele gebruikers, want die zullen vanuit de zoekmachine op een telefoonnummer willen klikken. Je organische posities worden er niet beter op als het nummer niet werkt. Wat zijn goede zoekwoorden? Wij helpen je hier graag bij.
Wanneer je zoekt op een bedrijfsnaam dan toont Google vaak een blok met informatie over het bedrijf aan de rechterkant van je scherm. Hierin staan o.a. contactgegevens, openingstijden, een korte omschrijving van je product of dienst, enkele foto’s en reviews. Deze gegevens komen uit Google Mijn Bedrijf. Zodra je een account hebt kun je al de zojuist genoemde zaken aanpassen en optimaliseren. Het is daarnaast ook dé plek om te reageren op de reviews die je ontvangt. Belangrijk dus!
Google Reviews worden in 2022 steeds belangrijker. In Amerika is Google al bezig met een test waarbij posities worden beïnvloed o.b.v. de frequentie waarop reviews binnenkomen, en de hoeveelheid die je al hebt ontvangen. Vraag klanten dus actief om reviews achter te laten op Google. Middels email automation kunnen wij je daarbij helpen.
Maak actief gebruik van de Google ‘Posts’ sectie. Plaats regelmatig een update of nieuwtje over jouw bedrijf om zo relevant mogelijk te blijven. Nieuwe producten die net binnen zijn. Een x-jarig bestaan. De opening van een nieuwe locatie. Of de aangepaste manier van werken tijdens een lockdown. Houd mensen op de hoogte via posts.
Maak en optimaliseer landingspagina’s gericht op een specifieke stad of provincie. Hier komt een grondig zoekwoordenonderzoek bij kijken. Stel deze op volgens de SEO richtlijnen, en voeg er gestructureerde data en contactinformatie aan toe. Het mooie is dat je deze pagina’s ook gelijk kunt gebruiken als landingspagina voor je lokale advertenties. Een prima investering dus.
Als ondernemer heb je weinig tijd. Je wilt je tijd immers efficiënt insteken en je kunnen concentreren op de verkoop en het verbeteren van je product of diensten. SEO is een tamelijk tijdsintensief traject en daarnaast heb je echt een goede strategie en de juiste kennis nodig om organisch beter gevonden te worden. Google brengt elke paar maanden een nieuwe algoritme update uit waardoor je aanpak ineens moet veranderen. Om hiervan op de hoogte te blijven moet je er dagelijks mee bezig zijn. Wij begrijpen dat niet elke ondernemer hier tijd voor heeft. Een marketingbureau regelt dit allemaal voor je. Ideaal!
Wil je meer weten over hoe je alle facetten van online marketing kunt inzetten om lokaal beter te presteren? Lees dan onze gratis whitepaper ‘lokale online marketing’.
Wil je lokaal beter gevonden worden? Dat kan met SEO. Daar-om.nl is een full service marketingbureau in Groningen met een leuk team van ervaren SEO-specialisten. Wij helpen jou graag organisch beter vindbaar te worden. Lokaal, regionaal of nationaal. Of internationaal. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende offerte. Twijfel je nog of je moet kiezen voor SEA of SEO? Onze consultants vertellen je graag meer!