Met leadformulieren van Google Ads genereer je sneller en makkelijker leads. Tenminste, dat is het doel. Onze ervaringen zijn vooralsnog gematigd positief. We vertellen je graag over deze nieuwe extensie, hoe het werkt, je ze zelf inzet en welke resultaten we ermee geboekt hebben.
Leestijd 3 minuten
Een trend die we binnen Google zien, is de bezoeker zoveel mogelijk binnen de Google omgeving houden. Steeds meer zoekopdrachten binnen Google resulteren niet in een klik of in een klik naar een ander Google product. De nieuwe feature binnen Google Ads sluit hier goed bij aan. In navolging van onder meer Facebook en LinkedIn, die deze optie al langer bieden, heeft Google een nieuwe extensie ontwikkeld; de leadformulier extensie. Deze optie is uitermate geschikt voor bedrijven die zich richten op leadgeneratie en adverteren in Google. Met deze nieuwe mogelijkheid, een leadformulier extensie, wordt er direct een leadformulier in de advertentie getoond. Welke voordelen biedt deze nieuwe extensie voor jouw bedrijf?
Voor ondernemers betekent de nieuwe leadformulier extensie dat ze makkelijker leads kunnen binnenhalen, door een gratis brochure, offerte aanvraag of een terugbelverzoek op te nemen in de advertentie. Door het toevoegen van deze nieuwe extensie, krijgt men de mogelijkheid leads eerder op te vangen. Door het opnemen van bijvoorbeeld een gratis proefstukje binnen de advertentie laat je zien wat je verkoopt. Dit zorgt voor wederkerigheid. Daarnaast neemt het extra klikken en laadtijd weg, doordat de potentiële klant niet hoeft door te klikken naar de website, wat een extra stap in het proces scheelt. Doel van de extensie is de kans op klikken en leads te verhogen. De Google Ads advertentie is immers groter en aantrekkelijker dankzij deze toevoeging.
Een leadformulier extensie zet je op onder ‘advertenties en extensies’ binnen het Google Ads account. De nieuwe extensie is nog in bèta, dit houdt in dat het in sommige accounts nog niet zichtbaar is. Google Premier Partners (zoals daar-om.nl) kunnen hiervan al wel gebruik maken. De leadformulier-extensie kent drie onderdelen en ziet er als volgt uit:
De leads die gegenereerd worden, blijven in de Google Ads omgeving. Je krijgt dus niet een melding wanneer het formulier ingevuld is. Dit zou betekenen dat je dagelijks moet inloggen om te zorgen dat je geen lead mist. Vergeet je dit, dan kan je de lead wel op je buik schrijven, zonde!
Google heeft hierover ook nagedacht en via een koppeling met jouw CRM is het mogelijk om deze leads in te schieten. Dit vraagt echter wat extra kennis en vaardigheden en vaak het inzetten van en extra tool, zoals Zapier.
Aan de hand van de eerste testen zijn we vooralsnog niet heel erg enthousiast.
De rapportages van Google zijn daardoor ook verwarrend, omdat in het overzicht van de extensies wel leads toegekend worden aan de extensie, maar de leadlijst leeg is. We hebben slechts een klein aantal accounts getest en de volumes zijn nog relatief klein, dus de conclusies zijn voorlopig, zeker niet definitief.
Wil je ook graag aan de slag met leads genereren? Kom langs voor een kop koffie en wij geven je vrijblijvend advies.
Misschien vind je dit ook interessant: