Het is je misschien ontgaan, maar vorige week heeft Instagram een nieuwe functie uitgerold: Instagram Live Rooms. Dit heeft alles te maken met het opkomen van concurrent Clubhouse. Door deze nieuwe functie kun je livestreamen met vier mensen tegelijkertijd. Dat livestreamen klinkt misschien nog een beetje eng, maar als je weet wat de voordelen voor jou als ondernemer zijn, was je waarschijnlijk gisteren al begonnen!
Dus om je op weg te helpen, leggen wij je uit wat Instagram Live Rooms is en geven wij tips hoe jij waarde voor je bedrijf kunt generen door het hosten van je eerste uitzending. Lees snel verder!
Live Rooms is een uitbreiding op de bestaande streaming functie Live Stories, waarbij het al mogelijk was om met twee personen tegelijk te videochatten. Met Live Rooms kun je drie gasten tegelijkertijd uitnodigen om een gesprek te voeren. Maar dat is niet alles! Met Instagram Live Rooms kan het publiek hun vragen en opmerkingen in realtime indienen, waardoor het één van de meest interactieve video platforms van Instagram is. Dit kan een enorm nuttig hulpmiddel zijn om een sterkere band tussen jouw merk en potentiële klanten op te bouwen. Je ontvangt direct waardevolle feedback en inzichten van de mensen die er het meest toe doen!
Wij kunnen wel honderden redenen verzinnen om live te gaan, maar door vast te stellen wat voor jouw bedrijf het belangrijkst is, kun je de uitzending gericht, effectief en meetbaar houden! Dit kan een hype zijn rond de lancering van een product, het nieuws over een belangrijke bedrijfsupdate verspreiden, realtime feedback van klanten krijgen, de verkoop van een nieuwe productlijn stimuleren of je merk positioneren als expert binnen je vakgebied. De mogelijkheden voor bedrijven zijn eindeloos!
Host een Q&A met je volgers, geef een product presentatie, organiseer een live work-out of start een (wekelijkse) talkshow met andere ondernemers en creëer een hoger bereik. Maar bereik en betrokkenheid zijn niet de enige redenen waarom je als ondernemer live moet gaan! Met de Instagram Live Shopping functie kunnen kijkers ook nog eens aanbevolen producten kopen tijdens de uitzending, waardoor je gelijk omzet kunt genereren voor jouw bedrijf.
Het hosten van een Live Room helpt bij het vergroten van je vindbaarheid op Instagram. Elke keer dat je live gaat, ontvangen je volgers op Instagram een push notificatie en komt je Live Room helemaal vooraan in de Insta Stories rij te staan. Is de uitzending afgelopen, dan krijg je de optie om deze 24 uur lang te delen in je Stories. Altijd doen! Je bereikt hiermee een nog groter publiek en dus een hoger aantal weergaven. Ook kun je de video opslaan op IGTV, zodat je video nog langer zichtbaar blijft dan de 24 uur limiet in Stories. Instagram Live Rooms is een ideale middel om in verbinding te staan met je doelgroep. Neem deze social media strategie dus mee als onderdeel van je online marketing plan.
Zorg dat je de laatste versie van de app hebt geïnstalleerd.
NU is het moment om live te gaan!
Nu je weet wat Instagram Live Rooms is, is dit hét moment om live te gaan! Slechts een klein percentage van de ondernemers gaat live. Er is dus enorm veel potentie om de aandacht van je volgers te trekken, naamsbekendheid op te bouwen en zelfs te verkopen! Kun jij hier wel wat hulp bij gebruiken? Onze content specialisten staan voor je klaar. Of geef je op voor de masterclass Instagram en ontdek de mogelijkheden van Instagram voor jouw bedrijf.
Misschien vind je dit ook interessant:
Tip: download de gratis social media tips en tricks of onze inhaakalender!