Leestijd 3 minuten
Vanaf 1 september 2019 zullen websites op een andere wijze worden geïndexeerd door Google. Indexatie van een website zorgt ervoor dat de website organisch vindbaar is in de zoekresultaten. Google heeft officieel aangekondigd dat GoogleBot niet langer zal voldoen aan de Noindex Robots.txt-richtlijn met betrekking tot indexering. Een belangrijke wijziging voor iedereen die met zoekmachine optimalisatie bezig is.
Websites die afhankelijk zijn van de robots.txt noindex hebben tot 1 september 2019 de tijd om deze te verwijderen en een alternatief te gebruiken. Benieuwd wat dit voor jou kan betekenen? Lees verder!
Het robots.txt-bestand wordt voornamelijk gebruikt om aan te geven welke delen van jouw website moeten worden gecrawld door webcrawlers (spiders). Een Robots.txt kan verschillende regels voor verschillende webcrawlers specificeren.
Googlebot is een voorbeeld van een webcrawler. De bot bekijkt pagina voor pagina op een website totdat alle pagina’s zijn geïndexeerd. Het wordt door Google ingezet om het internet te doorzoeken en informatie over websites vast te leggen, zodat het weet hoe hoog verschillende websites in zoekresultaten gerangschikt moeten worden.
Het gebruik van een robots.txt-bestand is inmiddels een standaard onderdeel van een website. De webcrawlers zoeken naar het robots.txt-bestand in de host- of hoofdmap van jouw website. Dit tekstbestand heeft altijd de naam ‘robots.txt’. Je kunt jouw robots.txt-bestand vinden door in een browser te gaan naar: jouwwebsite.com/robots.txt.
De reden dat de noindex-robots.txt-richtlijn niet wordt ondersteund, is omdat het geen officiële richtlijn is. Google heeft in het verleden deze robots.txt-richtlijn wel ondersteund, maar heeft besloten dit niet meer te doen. De noindex in robots.txt was behoorlijk effectief, maar nooit honderd procent gegarandeerd succesvol.
Dit is de officiële tweet van Google:
“Vandaag nemen we afscheid van ongedocumenteerde en niet-ondersteunde regels in robots.txt. Als u op deze regels vertrouwde, lees dan meer over uw opties in onze blogpost”.
De officiële blogpost van Google somde vijf manieren op om indexatie na deze verandering te beheren:
Voor vragen over wat dit voor je website kan betekenen, neem dan contact op met je webbouwer.
Misschien vind je dit ook interessant:
• Welk social media kanaal kies je?
• 5 manieren om je concurrentie een stap voor te blijven
• Website migratie? Wie, wat, wanneer en waarom?