De kwaliteitsscore van je Google Ads is super belangrijk. Een hoge kwaliteitsscore zorgt ervoor dat jouw CPC (Cost Per Click) lager zal worden. Deze techniek is super effectief want je kan helemaal bovenaan in de zoekresultaten van Google komen te staan, maar wel minder klikkosten hebben. Wie wil er dus geen hoge kwaliteitsscore? Hoe je dit moet realiseren, lees je in dit artikel.
Leestijd: 4 minuten
De kwaliteitsscore van jouw Google Ads wordt gebasseerd door meerdere factoren. Nu is de kunst om deze verschillende factoren goed in de gaten te houden en ze zo goed mogelijk te onderhouden waar nodig. Wat zijn nou deze verschillende factoren die de kwaliteitsscore van jouw Google Ads verbeterd?
In hoofdlijnen gaat het om de volgende drie elementen.
De relevantie van je advertentie is één van de factoren die ervoor gaan zorgen dat de kwaliteitsscore van je Google Ads zal stijgen. Google wil ervoor zorgen dat wanneer iemand op zoek is naar een bepaald onderwerp, dienst of product, dat die persoon dan ook de juiste advertenties te zien krijgt. Google geeft jouw advertentie een beoordeling. Dit kan zijn:
Scoort jouw advertentie ‘’lager dan gemiddeld’’ dan kan dit zijn, omdat je een te breed zoekwoorden pakket hebt, maar het kan ook met de inhoud van je advertentie of je landingspagina te maken hebben. Gebruik daarom een niet al te grote groep zoekwoorden die relevant zijn.
Binnen Google draait alles om relevantie. Stem jouw zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s zo goed mogelijk op elkaar af om het beste resultaat te halen
Stel je zoekt een hotel in het centrum van Madrid, dan zal je minder snel klikken op een advertentie voor vakantieparken in Spanje. Wanneer de landingspagina waarop je terechtkomt alle hotels in Europa toont haak je snel af. De zoekopdracht, advertentie en bestemmingspagina dienen dus zoveel mogelijk overeen te komen, zodat de kans dat jouw potentiële klant de gewenste actie onderneemt toeneemt.
De verwachte klikfrequentie voorspelt of jouw zoekwoord tot een klik op jouw advertenties leidt. Google houdt rekening met hoe goed jouw zoekwoord in het verleden heeft gepresteerd, op basis van de positie van jouw advertentie. De verwachte klikfrequentie die Google Ads voor een onderzoek in jouw account levert, is een schatting op basis van de aanname dat de zoekterm exact overeenkomt met dat zoekwoord. Uiteindelijk streeft Google hiermee naar een win-win-win situatie. De bezoekers vinden snel wat ze zoeken en hebben een prettige gebruikerservaring, jij als adverteerder bereikt de juiste mensen, die ook nog eens de gewenste actie ondernemen en Google verdient per klik. Als men dus niet klikt op jouw advertentie, tonen ze liever een advertentie waarop wel geklikt wordt.
Een bestemmingspagina, de pagina waar de advertentie naartoe leidt, heeft een hoog waarderingscijfer als de bezoeker op een gemakkelijke pagina terecht komt met content die voor hem of haar relevant zijn. Zorg er dus voor dat je pagina erg gemakkelijk is en geen overbodige teksten/informatie bevat. Hoe makkelijker de pagina en hoe eenvoudiger deze pagina iemand kan informeren of doorsturen geeft een hoger waarderingscijfer. De snelheid van laden maakt van deze waardering een belangrijk onderdeel uit. Ook hier zal Google jouw bestemmingspagina een beoordeling geven. Dit wordt steekproefsgewijs gedaan. Je krijgt dan ook hier een: Lager dan gemiddeld, gemiddeld of boven gemiddeld. Scoor je onder gemiddeld met je website dan zal je toch echt wat moeten wijzigen. Anders is het weggegooid geld. Denk aan een andere pagina selecteren of nou juist je pagina een opfrisbeurt geven.
Als je al deze factoren goed toepast in jouw online acties zal je zien dat jouw kwaliteitsscore zal toenemen. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat jouw bedrijf dus hoger kan komen te staan in de zoekresultaten, minder hoeft te betalen, dus je budget nog beter besteed wordt! Wil je weten of jouw kwaliteitsscore in Google Ads verbeterd kan worden? Doe dan de Google Ads Scan.
Misschien vind je dit ook interessant: