Leestijd 3 minuten
Dat content belangrijk is om online succesvol te zijn roepen wij al jaren. Inmiddels is het bij de meeste ondernemers wel duidelijk dat social media, een blog en goede webteksten belangrijk zijn. Toch zien wij dat bepaalde soorten content vaak nog worden vergeten. Dat is zonde, want dit zijn quick wins! In deze blog sommen wij zes soorten content op die jij na vandaag nóóit meer mag vergeten.
Heb jij weleens stilgestaan bij je e-mailhandtekening? Nee? Wij wel! Je e-mailhandtekening is een contentvorm waar snel en makkelijk winst te behalen valt. Het staat onder iedere mail die je stuurt, en vanwege het grote aantal mails dat er dagelijks verstuurt wordt, weet je zeker dat hij vaak gezien wordt. Profiteer hiervan! Deel bijvoorbeeld linkjes naar de social media kanalen van je bedrijf, je meest recente blog of vertel over de beurs waar jij binnenkort aan deelneemt. Ook zaken als de dagen waarop je (niet) werkt of vakantie hebt, zijn handig om in je handtekening te vermelden. Met een foto en je bedrijfslogo maak je het geheel helemaal af. Werk je in een bedrijf met meerdere medewerkers? Dan is het slim om jullie e-mailhandtekening te standaardiseren. Zo voorkom je dat elke medewerker een andere versie van het logo gebruikt of dat iemand per ongeluk het verkeerde adres in zijn handtekening heeft staan.
Ga je op vakantie? Een lang weekend weg? Of is er een andere reden dat je (tijdelijk) geen mail kunt beantwoorden? Dan heb je waarschijnlijk wel een ‘out of office reply’ aanstaan: een automatisch antwoord op mails. Hartstikke handig, want zo weet iemand die jou een mail stuurt meteen dat ze even op antwoord moeten wachten. Heb je weleens nagedacht over de inhoud van jouw automatische antwoord? De meeste out of office replies zijn vrij kort en zakelijk; lekker to the point. Hoewel dat niet per se slecht is, kun je nog veel meer uit dit stukje content halen! Maak het bijvoorbeeld persoonlijk, voeg een afbeelding in, deel een recente blog die je hebt geschreven. Ook niet onbelangrijk: vermeld ook bij wie de persoon die je mailt terecht kan tijdens jouw afwezigheid.
Je 404-pagina is de pagina die websitebezoekers te zien krijgen wanneer ze op een pagina terechtkomen die (niet) meer bestaat. Natuurlijk probeer jij zo veel mogelijk te voorkomen dat dit gebeurt, maar een gebroken link zit in een klein hoekje ;-). Besteed daarom ook zeker aandacht aan deze pagina. Het is een pagina die vaak wordt vergeten, dus des te meer reden om je hiermee te onderscheiden. Maar wat maakt een goede 404-pagina? Een 404-pagina heeft twee doelen: de bezoeker informeren dat de betreffende pagina niet (meer) bestaat en de bezoeker terugleiden naar een pagina die wél bestaat. Doet jouw pagina die twee dingen? Dan ben je al een heel eind! Je maakt hem helemaal af met een vleugje persoonlijkheid of een grapje. Meer weten over 404’s? Lees onze blog: 404-pagina’s, wat zijn het en wat moet je ermee?.
Wist je dat de teampagina van daar-om.nl de bestbezochte pagina is op onze website? Een teampagina geeft een gezicht aan je onderneming, letterlijk! Volgens ons is dit daarom een pagina die je zeker niet mag overslaan op je website. De pagina is helemaal interessant wanneer je jouw medewerkers iets laat vertellen over zichzelf. Zo laten onze consultants op hun pagina zien wat ze belangrijk vinden, ook naast hun werk bij daar-om.nl.
Microcopy, zijn dat hele kleine kopietjes? Nee! Microcopy is een ander woord voor kleine stukjes content die je verspreid over je website terugvindt. Bijvoorbeeld een knop, een titel of een tekstkopje. Doordat microcopy nogal kort is, is het verleidelijk om hier niet al te veel tijd aan te besteden. Zonde! Doordat veel websitebezoekers een website scannen en niet iedere paragraaf aan tekst lezen, bestaat de kans dat ze vooral deze microcopy lezen. Belangrijk om hier voldoende aandacht aan te besteden dus!
Heb jij een formulier op je website? Bijvoorbeeld een contactformulier of een bestelformulier? Dan heb je ook een bedankpagina. Op een bedankpagina bedank je een bezoeker voor het invullen van een formulier. Dit stukje ‘feedback’ is erg belangrijk. Je laat zo weten dat het de bezoeker gelukt is om het formulier in te vullen. Tegelijkertijd is dit ook een mooi moment om iets aan je bezoeker te vertellen. Op onze bedankpagina vertellen wij bijvoorbeeld hoe lang het duurt voordat een bericht wordt beantwoord. Ook vind je er ons telefoonnummer, zodat je altijd weet hoe je nóg sneller met ons in contact komt.
Wil jij sparren over je content of advies welke soorten content voor jou het beste werken? Dat vinden we leuk! Bel ons of vul het contactformulier in.
Misschien vind je dit ook interessant:
• Welke feestdagen pak jij aan?
• Website migratie? Wie, wat, wanneer en waarom?
• Haal het maximale uit jouw bedrijf met een sterke propositie!