De rol van de online marketeer is steeds meer aan het veranderen. Waar de nadruk in het verleden, zeker voor SEA-specialisten, lag op optimaliseren van campagnes, budgetten en biedingen, verschuift dit tegenwoordig steeds verder naar een strategische rol. Eén van de ontwikkelingen die hiervoor zorgen zijn automatische biedingen, oftewel smartbidding.
Smartbidding, zijn geautomatiseerde biedstrategieën zoals verbeterde cpc, doel cpa, doel roas en klikken/conversies maximaliseren. Deze strategieën kunnen een hoop werk uit handen nemen aangezien je niet wekelijks je biedingen hoeft aan te passen aan de resultaten, concurrentie en andere marktontwikkelingen.
Machine learning
Smartbidding werkt op basis van machine learning. Bij het bieden worden algoritmen voor machine learning getraind met grote hoeveelheden gegevens om voor jouw account nauwkeuriger te voorspellen hoe verschillende biedingsbedragen van invloed kunnen zijn op het aantal conversies of de conversiewaarde. Hierbij moet je denken aan apparaat, geografische locatie, demografische gegevens en persoonlijke voorkeuren.
Vereisten voor een smartbidding campagne
Om je conversies of ROAS geautomatiseerd te optimaliseren gelden wel een aantal voorwaarden. Zo dienen er conversies doorgemeten (tenminste 30 in de afgelopen 30 dagen) te worden en staan er brede zoektermen ingesteld. Wanneer jouw account niet aan deze voorwaarden voldoet, is het niet verstandig om geautomatiseerd je biedingen te laten beheren.
Tips voor een smartbidding campagne
Wil je zelf aan de slag met smartbidding? Pas dan de volgende tips toe.
• Conversie toeschrijving niet op eerste of laatste klik zetten. Liever op bijvoorbeeld lineair.
• Creative excellence: zorg voor tenminste 3 advertenties per advertentiegroep.
• Zet de advertentieroulatie op optimaliseren voor conversies.
• Zorg dat de extensies allemaal goed ingesteld staan.
• Voeg doelgroepen toe. Het liefst zoveel mogelijk. Denk hierbij aan ‘alle gebruikers’ ‘niet geconverteerde’ ‘bezoekers die een bepaalde tijd op de website hebben gezeten’ en belangrijk is ook om vergelijkbare doelgroepen toe te voegen. Zelfs als de doelgroepen te klein zijn gewoon toevoegen.
• Zorg ervoor dat de campagnes niet in budget beperkt worden.
• Als je doel cpa gebruikt begin met het voorgesteld bod. Als dit gehaald wordt kan je steeds periodiek met 10% afbieden.
Starten met smartbidding
Als je smartbidding aanzet heeft Google Ads tijd nodig om te ‘leren’. Dit kan tot 3-4 weken duren. Experimenteer eerst met 1 campagne. Mocht dit werken kan je het doorvoeren bij de overige campagnes. Je hoeft ook geen aangepaste biedingen mee te geven aan bijvoorbeeld doelgroepen, locaties, tijdstippen op een dag. Dit gebeurt automatisch. Wel kan je nog op device biedingen aanpassen.
Een eerste mooie stap is om de”recommendations” pagina binnen je accounts te bekijken Mochten hier campagnes bij staan waarvan Google zegt dat de campagnes geschikt zijn om over te zetten naar smart bidding dan is dit een mooie eerste test.
Ben je benieuwd wat daar-om.nl voor je kan betekenen om je bedrijf te verbeteren? Neem vooral contact op voor een kopje koffie of een vrijblijvend gesprek!
Misschien vind je dit ook interessant:
- Bovenaan in Google in 30 minuten: zo deden wij dat!
- De kwaliteitscore van je Google Ads verbeteren?
- Waarom online adverteren essentieel is!
- Discovery Ads, iets voor jou?