AI in 2023: Hoe Snapchat’s My AI inspeelt op de toekomstige ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie

Artificiële intelligentie (AI) is niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. In steeds meer sectoren wordt AI al toegepast en de ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. In 2022 zorgde ChatGPT voor veel opschudding en bewees dat AI voor steeds meer aspecten van ons dagelijkse leven een belangrijke bijdrage kan leveren. 

 

Ook dit jaar kunnen we weer interessante ontwikkelingen verwachten. In deze blog zullen we drie verschillende trends bespreken die AI in 2023 vormen en hoe Snapchat’s My AI, een recentelijke toevoeging aan de AI-wereld, hierop inspeelt. 

 

Snapchat kondigde eerder dit jaar aan dat het AI zou toevoegen aan zijn platform. Nadat eerst Snapchat abonnees erbij konden, is Snapchat’s My AI inmiddels wereldwijd uitgerold naar alle Snapchatters. Powered by Open AI’s ChatGPT, My AI is een tool waar gebruikers mee kunnen chatten. My AI communiceert met hen zoals een vriend of familielid en kan zowel nuttig advies geven als gewoon plezier maken. De antwoorden worden aangepast aan de leeftijd van de gebruiker en wat de gebruiker van My AI vraagt.

 

Wat kan My AI precies: 3 trends in 2023 

1. Beeldherkenning

De eerste trend die in 2023 een belangrijke rol speelt is beeldherkenning. Dit is een vorm van AI waarmee een computer met behulp van slimme algoritmes leert om mensen, plaatsen, objecten en tekst op een foto te herkennen. Snapchat heeft AI toegevoegd aan het platform om te kunnen zien wat een gebruiker aan het doen is en daarop kan inspelen. Zo kun je met My AI communiceren aan de hand van een Snap die je verstuurt en geeft hij een antwoord dat past bij wat er op de foto te zien is. My AI experimenteert dus al met een vorm van beeldherkenning. Zo herkent hij wanneer je aan het werk bent, of wanneer je gezellig met vrienden bent. Binnenkort komt ook de mogelijkheid dat hij zijn eigen Snaps terugstuurt, met behulp van door AI gegenereerde afbeeldingen.

2. Hyperpersonalisatie

De tweede trend binnen AI is de hyperpersonalisatie van de antwoorden die je krijgt van AI. Dit houdt in dat er automatisch gepersonaliseerde inhoud wordt gecreëerd die past bij het unieke profiel van een persoon. Zo kan er worden ingespeeld op bepaalde verwachtingen en passende emoties van degene die input levert. Snapchat’s My AI wordt gepersonaliseerd als vriend van degene met wie hij praat en past zijn antwoorden daarop aan. Met hyperpersonalisatie voelen gebruikers zich meer betrokken bij de interactie met My AI en zullen hierdoor meer gebruikmaken van de functie. Ook is My AI onderdeel van de pagina met alle chats met echte vrienden en kan je My AI ook toevoegen aan groepschats met andere vrienden.

3. Democratisering 

De derde trend is de toegankelijkheid van AI. Steeds meer verschillende AI’s worden uitgerold en opgenomen door verschillende platforms. De groeiende behoefte aan kennis over dit onderwerp en de concrete toepasbaarheid zorgt ervoor dat de kennis niet alleen een onderwerp blijft voor techneuten, maar ook voor de normale mens. Door de democratisering van AI kreeg Snapchat de mogelijkheid om ook AI toe te passen aan zijn platform. Snapchat’s My AI biedt een laagdrempelige manier om kennis te maken met AI en de mogelijkheden hiervan. 

De opkomst van AI heeft veel impact op ons dagelijks leven en zal ook in de toekomst blijven evolueren en innoveren. De hierboven genoemde trends bieden een interessante kijk op wat we kunnen verwachten in 2023 en verder. Snapchat is een goed voorbeeld hoe deze trends zich uiten en hoe AI in 2023 kan worden toegepast in het dagelijks leven.

Hoe zet je AI in voor je marketing?

Snapchat’s My AI is niet de enige AI die onlangs is uitgerold. Waarschijnlijk heb je onlangs ChatGPT en BingChat al eens voorbij zien komen. Dit zijn ook kunstmatige intelligentie tools en kunnen ingezet worden voor verschillende takken van marketing. Bijvoorbeeld op het gebied van SEO kan AI ondersteunen door automatische productteksten en meta tags te genereren. Daarnaast kan AI ook helpen om suggesties te geven voor blogonderwerpen, zoektermen onderzoeken en content optimalisatie. 

Verder is AI ook in te zetten voor advertising-, content– en e-mailmarketing. Wij zijn nauw betrokken bij de ontwikkelingen van AI en zetten deze tools ook op een slimme manier in om efficiënter te kunnen werken. Lees meer over het inzetten van ChatGPT voor marketingdoeleinden.

 

Profiteren van de voordelen van AI? Neem contact met ons op!

In 2023 zien we een grote verandering in de wereld van kunstmatige intelligentie. Snapchat’s My AI speelt slim in op toekomstige trends. Met de mogelijkheid om te communiceren met foto’s, zich te hyperpersonaliseren en het laagdrempelig maken van AI-ervaringen, belichaamt My AI de vooruitgang in AI technologie.

Wil jij als bedrijf ook profiteren van de voordelen van AI en weten hoe het jou verder kan helpen? Neem dan gerust contact met ons op!

Op deze pagina