TikTok is hot en happening. De app is het snelst groeiende social media kanaal van dit moment. Het succes van TikTok is te verklaren doordat dit dé plek is geworden waar entertainment centraal staat en waar gebruikers hun creativiteit in kwijt kunnen. In de app kan je makkelijk video’s bewerken met populaire muziek, filters, effecten en nog veel meer. Na het plaatsen van de video kunnen gebruikers deze met elkaar delen, liken en reacties achterlaten.
TikTok heeft twee ‘hoofdpagina’s’ als de app wordt geopend. Op de pagina ‘volgend’ laat TikTok filmpjes zien van gebruikers die jij volgt. Op de ‘Voor jou’ of ‘For you’ pagina komen filmpjes voorbij waarvan TikTok denkt dat jij ze leuk vindt. Nu vraag je je misschien af: hoe wordt dit verzamelt? Deze tijdlijn baseert TikTok op het algoritme. Like, deel of kijk je een filmpje helemaal uit? Dan kan TikTok concluderen dat jij dit soort filmpjes leuk vindt. Scrol je er snel voorbij? Dan concludeert TikTok dat dit niet het soort content is dat jij wil zien en wordt alle gerelateerde content verwijderd uit jouw persoonlijke algoritme. Hierdoor wordt jouw feed volledig aangepast en gepersonaliseerd op jouw interesses en voorkeuren!
Momenteel hebben 3 miljoen Nederlanders TikTok gedownload. Ruim de helft hiervan is dagelijks actief op het videoplatform. De grootste groep scrolt langs alle filmpjes die TikTok aan ze laat zien. Anderen gebruiken TikTok als zoekmachine of creëren zelf content. Op dit moment is het zelfs zo dat bijna 40% van de jongeren TikTok gebruikt om van alles op te zoeken. Dit kan een zoekopdracht zijn naar een bepaald recept, maar ook bijvoorbeeld om informatie te krijgen over een nieuwsgebeurtenis of vakantiebestemming. “Zeg Tiktok, waar vind je de beste restaurants in Rome?”
De grootste doelgroep van TikTok bestaat uit jongeren, maar de app wordt ook steeds populairder onder mensen tussen de 20 en 24 jaar. In 2020 waren er 110.000 gebruikers in deze leeftijdscategorie. In 3 jaar is dat verzesvoudigd (!) naar ruim 695.000 TikTokkers. Maar, niet alleen jongeren zijn te vinden op het platform. In de grafiek hieronder is te zien dat er in elke leeftijdscategorie een groei te zien is. Redenen genoeg om TikTok in te gaan zetten voor jouw online zicht- en vindbaarheid!
Nu kan je denken: is TikTok niet die app voor jonge, hippe mensen waar op gedanst wordt? Dat gebeurt ook, maar tegenwoordig is TikTok zoveel meer. Waar TikTok begon als platform waarop vooral dansjes en kattenfilmpjes werden geplaatst (zoals de voorganger Musical.ly), wordt er nu allerlei soorten content op geplaatst. Van lifehacks tot recepten en van challenges tot comedy sketches. Op TikTok kan het allemaal!
Het platform is niet meer weg te denken uit een succesvolle marketingformule. Zeker als het om je zicht- en vindbaarheid gaat. De hoogste tijd dus om TikTok mee te nemen in jouw marketingstrategie.
Nu vraag je je natuurlijk af: hoe zet ik TikTok in voor mijn bedrijf? Dit kan door te adverteren, samen te werken met influencers (tegenwoordig ook wel bekend als creators) of door zelf actief TikTok content te delen. Daarnaast kan je ook alle vormen samen inzetten, zodat de content elkaar versterkt en je nog zichtbaarder bent op het platform!
TikTok staat bekend als het platform met de hoogste betrokkenheid per video. Dit komt doordat het algoritme op TikTok zo goed werkt, dat jouw video door de juiste doelgroep wordt gezien. De perfecte match! Op dit moment kan je jouw doelgroep targeten op basis van locatie en leeftijd, maar in de toekomst wordt dit uitgebreid met interesses en gedrag, waardoor je dus altijd een relevante doelgroep bereikt.
Daarnaast kunnen gebruikers via advertenties ook doorverwezen worden naar jouw website. Door de samenwerking die TikTok heeft met Shopify, wordt het shoppen via TikTok ook nog eens heel gemakkelijk gemaakt. Dit heeft als voordeel dat je met Shopify automatisch de bestellingen uit de advertenties kunt meten, ideaal!
Er zijn verschillende soorten advertenties die je kan inzetten op TikTok. Als je advertenties op TikTok plaatst, wordt je doelgroep bereikt via de ‘For you pagina’. Dit is de plek die gebruikers zien als de app openen. Je kan op drie verschillende manieren adverteren.
Deze vorm van adverteren op TikTok komt het meest voor. Gebruikers zien deze advertentie als ze door hun ‘For you’ feed heen scrollen. Het enige verschil met een onbetaalde video is dat er bij een In-Feed advertentie in het klein ‘ reclame’ onder staat. Met deze advertentie kan je je richten op naamsbekendheid, websiteverkeer of conversies.
Een topview advertentie is het eerste wat de gebruiker ziet als hij of zij de app opent. De advertentie is schermvullend. Deze vorm van adverteren kan vooral worden ingezet om awareness of merkbekendheid te creëren.
Met Spark ads zet je een organische TikTok-post in als advertentie. Hierdoor lijkt jouw advertentie niet op reclame en dit zorgt voor meer authenticiteit. Met deze manier van adverteren creëer je meer bereik voor de eerder geplaatste video. De merknaam komt dan niet naar voren, maar wel de naam van de creator, waardoor het niet lijkt op een advertentie.
Als je overweegt om te adverteren op TikTok, is het belangrijk om te weten dat de kosten kunnen variëren afhankelijk van verschillende factoren. De verschillende advertentiemogelijkheden hebben elk zijn eigen prijskaartje en voorwaarden. Het minimale dagelijkse budget dat nodig is voor het opzetten van een advertentiecampagne op TikTok is 50 euro. Met dit budget kun je bijvoorbeeld in-feed advertenties maken en deze richten op je gewenste doelgroep. Als je specifieker wilt targeten kan je gebruik maken van advertentiegroepen. Het minimale dagelijkse budget hiervoor is 20 euro. Met deze optie kun je advertentiegroepen maken en deze richten op specifieke doelgroepen.
Naast het inzetten van advertenties kan je ook creators inzetten. Door een creator te kiezen die goed past bij jouw merk, kan je jouw doelgroep heel gericht bereiken. Creators richten zich vaak op een specifiek thema of niche. Denk bijvoorbeeld aan beauty, mode fitness of humor. Op TikTok hebben veel creators een grote groep volgers, met een betrokken fanbase. Volgers vertrouwen vaak op de mening van hun favoriete creators, waardoor ze ook eerder jouw product of merk uit willen proberen en er over praten. Creators maken vaak authentieke content. Hierdoor kunnen potentiële klanten zich makkelijker identificeren met jouw product of merk. Door de authentieke content die creators maken, kunnen potentiële klanten zich makkelijker identificeren met jouw product of merk
.
TikTok is een gratis social media platform. Je kan dus heel goed zelf een account aanmaken en hier content op zetten. Door het algoritme van TikTok laat het platform jouw content zien aan mensen waarvan TikTok denkt dat dit bij hen past. Jouw content komt dan op de For you pagina van anderen. Maak je kwalitatieve content die aansluit bij je doelgroep, dan bouw je volgers op en bereik je een groter publiek!
Op TikTok hoeft niet alles perfect te zijn. Het gaat op TikTok vooral om de entertainment. Laat vooral zien wie jij bent en wat je te vertellen hebt. Maak gebruik van muziek en geluiden die op dat moment populair zijn. Doordat TikTok weet dat deze muziek veel geluisterd en gebruikt wordt, is de kans veel groter dat jouw video bij anderen op de ‘For you’ pagina beland.
Gebruik daarnaast drie tot vijf relevante hashtags bij jouw video’s. Het algoritme TikTok is zo slim dat het checkt of de inhoud van jouw video overeenkomt met de hashtags die zijn gebruikt. Het gebruik van populaire, maar irrelevante hashtags heeft dus weinig zin. Zoals al eerder werd benoemd wordt TikTok steeds meer als zoekmachine gebruikt. Hashtags helpen om jouw content vindbaar te maken voor anderen, waardoor je eerder in het algoritme van anderen terecht komt!
Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van adverteren, brainstormen of het creëren van video’ s op TikTok? Neem dan contact met ons op!