Krijg jij voldoende bezoekers op je website maar blijven het aantal kopers achter? Klikken mensen niet door op je advertentie? Dan is A/B testen de uitkomst! Een website of advertentie moet er mooi uitzien, dat weten wij als geen ander. Echter, moet het ook goed zijn in waarvoor het gemaakt is: doorklikken, verkopen, leads genereren en/of inschrijvingen verzamelen; oftewel, converteren! Het uitvoeren van een A/B test is een goede manier om jouw conversie te optimaliseren. In deze blog vertellen we je waarom A/B testen essentieel is voor jouw bedrijf!
Leestijd: 4 minuten
Een A/B test, ook wel split test genoemd, kun je zien als een ‘vergelijkingstest’. Het is een manier om de effectiviteit van een pagina, advertentie of zelfs een volledige website te testen. Bij het uitvoeren van een A/B test ga je op basis van twee varianten iets testen. Je laat 50% van jouw bezoekers variant A zien en je toont de andere 50% variant B. Het verschil tussen de twee varianten kan zo simpel zijn als de kleur van een knop of het gebruiken van een andere afbeelding. Het doel van een A/B test is om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren en conversie te optimaliseren.
Een test is altijd succesvol, ook als het niet meer conversie oplevert, leer je wel meer over jouw doelgroep
Je hebt al veel bezoekers op je website, maar je wilt natuurlijk ook dat die de gewenste acties uitvoeren. Door A/B te testen optimaliseer je de conversies op je website en zorg je er dus voor dat je meer haalt uit de acties die door je bezoekers gedaan worden. Daarnaast kun je nooit van te voren precies weten hoe gebruikers reageren op de opbouw van jouw pagina of advertentie. Met twee verschillende varianten kun je inspelen op de voorkeuren die mensen hebben. Kortom, met een A/B test ondervind je of een aanpassing op een pagina voor betere resultaten zorgt.
Uiteraard voer je niet zomaar een A/B test uit zonder dat je hier onderzoek over hebt gedaan. Dit kan zo simpel zijn als je gezonde verstand gebruiken, tot in de psychologie boeken duiken. Daarnaast zijn er veel tools (bijvoorbeeld met Hotjar) die inzicht geven in het gebruikersgedrag zodat je een schatting kunt maken over hoe je je pagina of advertentie kunt verbeteren. Vervolgens kijk je wat de huidige conversie resultaten zijn en rapporteer je deze samen met de resultaten uit de gebruikerstest. Hieruit stel je jouw hypothese op.
Op basis van de hypothese kun je een A/B test opzetten. Bouw bijvoorbeeld twee pagina’s met elk een andere kleur knop. Vervolgens laat je 50% van je bezoekers de ene pagina bezoeken, en 50% de andere. Hoe lang de A/B test loopt kun je bepalen vanuit je hypothese. Als alle resultaten binnen zijn kun je betrouwbare conclusies trekken en de pagina met de beste resultaten gebruiken als nieuwe pagina.
Je hebt onwijs veel data verzameld en je weet nu hoe je bezoekers zich gedragen op je pagina. Het is belangrijk niet te stoppen na een keer testen. De verzamelde data kun je gebruiken om op in te spelen met jouw onderneming. Zet bijvoorbeeld een vervolgtest totdat je het ultieme resultaat bereikt hebt!
A/B-testen kun je heel eenvoudig starten met speciale A/B testing tools. Onderstaand vind je een aantal veelgebruikte tools.
Hulp nodig bij het opzetten of uitvoeren van A/B testen?
Bij daar-om.nl voeren we regelmatig A/B tests uit om conversie te optimaliseren, zowel voor onze klanten als voor onszelf. Daarom zijn wij gedreven A/B testers en kunnen we ook de conversie voor jouw website of advertentie verbeteren. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van A/B testen? Wil je weten hoe jouw conversie hoger kan worden? Neem dan gerust contact met ons op!
pssst… meer lezen? Dit vind je vast ook interessant!