Klantcases

5 tips voor het schrijven van de perfecte klantcase

Als hardwerkende ondernemer heb je het volste vertrouwen in je eigen product of dienst. Door jouw producten te kopen of met jouw diensten aan de slag te gaan, wordt het leven van je klanten een beetje mooier en gemakkelijker, kunnen ze efficiënter aan het werk of realiseren ze een fikse kostenbesparing. 

 

Dat weet jij, maar hoe zorg je ervoor dat jouw potentiële klanten dat ook in de gaten krijgen? 

 

Klantcases, ook wel case studies genoemd, zijn een sterke manier om iemand anders jouw bedrijf te laten aanbevelen. Door een klant te laten vertellen over de uitdagingen die ze hadden en hoe jij hebt geholpen om die op te lossen, creëer je vertrouwen. Want als andere klanten tevreden met je zijn, dan ben je in de ogen van de potentiële klant vast een betrouwbare partner en lever je ongetwijfeld goede producten of diensten! 

 

In dit artikel lees je alles over klantcases. Wil je hier meer over weten of wil je graag hulp bij het schrijven van een sterke klantcase? Neem contact met ons op! 

 

Klantcases

 

Een klantcase: wat is het eigenlijk?

In een klantcase laat je een bedrijf dat gebruik maakt van jouw diensten of producten iets vertellen over jullie samenwerking. Je laat zien hoe de klant jouw product of diensten inzet en waarom ze daar blij mee zijn. Het is voor potentiële klanten belangrijk om te zien wat jouw product onder de streep oplevert. Dit kan heel breed zijn, zoals een bepaald aantal leads per maand of een X aantal bezoekers naar je website, een kostenbesparing of een kortere levertijd. Wat jouw bedrijf voor deze klant oplevert, dat kan je tenslotte ook voor andere klanten realiseren!

 

Voor het maken van zo’n case ‘interview’ je een klant en vervolgens schrijf je hier een verhaal over. In dit verhaal leg je eerst uit wie je klant is, welke behoeften de klant had en heeft, welke producten of diensten de klant gebruikt en wat het gebruiken hiervan oplevert. Vraag ook naar concrete voorbeelden: dit levert vaak leuke quotes of interessante verhalen op.

 

Waarom werken klantcases juist goed in de B2B-markt?

De B2B-markt draait om vertrouwen en het opbouwen van een (langdurige) samenwerking. Zo’n samenwerking ga je niet zomaar aan, daarom is het van belang om te laten zien dat je een betrouwbare partner bent. Bij een klantcase gaan we uitgebreid in op zaken die vertrouwen wekken. Dit gaat over hoe de samenwerking verloopt, bijvoorbeeld over het contact tussen jullie teams of hoe jouw collega’s áltijd bereikbaar zijn voor hulp in onverwachte situaties. 

 

In de B2C-markt zetten we ook klantcases in, maar in een afgeslankte vorm: reviews. Het doel en het principe zijn hetzelfde: je wilt je klanten ervan overtuigen dat jouw product of dienst precies datgene is waar ze naar op zoek zijn en dit doe je door anderen over je te laten vertellen.

 

Bij B2C bedrijven – bijvoorbeeld bij e-commerce – gaat het vaak om kleinere bedragen en om een eenmalige aankoop. Een korte review van één of twee zinnen of een 5-sterrenbeoordeling is in dit geval fantastisch, een klantcase is veel uitgebreider. Onze ervaring leert ons dat consumenten niet gemotiveerd zijn om een lange case te hebben: in de B2C-markt werken korte reviews of beoordelingen beter.

 

5 tips voor het schrijven van een strakke klantcase

Ben je enthousiast geworden en wil je aan de slag met het schrijven van klantcases? Top! Onze copywriters hebben 5 handige tips op een rijtje gezet, zodat ook jij kunt beginnen met het opstellen van mooie klantcases. 

 

  1. Bereid je goed voor op het interview. Zorg dat je je hebt ingelezen in de klant, dat je een heldere en concrete vragenlijst hebt voorbereid, waar je altijd op kunt terugvallen;
  2. Voor de klantcase zul je een klant gaan ‘interviewen’. Ken je de klant persoonlijk? Fijn, dan zal het gesprek waarschijnlijk soepel verlopen. Ken jij de klant nog niet? Vraag aan degene die je interviewt om kort in zijn of haar woorden uit te leggen wat het bedrijf doet en wat zijn of haar rol binnen het bedrijf is. Door luchtig te beginnen met een vraag die je klant vol zelfvertrouwen kan beantwoorden, breek je het ijs en voelt degene tegenover je zich direct op zijn of haar gemak; 
  3. Denk goed na over waarom je de klantcase schrijft. Welk onderdeel van jouw bedrijf wil je juist benadrukken? Wil je laten zien dat je internationaal actief bent, dat jij 24/7 bereikbaar bent voor al je klanten of dat jouw product uniek is en veel beter dan dat van de concurrent? Kies een klant uit die past bij jouw doel en probeer je klant hierover te laten vertellen;
  4. Benoem niet alleen de oplossing die jij aan je klant biedt, maar focus op hoe jij het leven van je klant makkelijker maakt. Laat je klant vooral vertellen over hoe het proces is verlopen en andere concrete zaken, zoals een besparing van X of hoeveel efficiënter de processen geworden zijn;
  5. Laat je klant altijd het eindresultaat zien en vraag om hun goedkeuring, voordat je het online zet. Ook wanneer je derde partijen noemt in je tekst is het verstandig om de tekst te laten dubbelchecken.

 

Bonustip: verkoopt of produceert jouw klant fotogenieke of juist hele indrukwekkende producten? Check dan of daar mooie afbeeldingen van zijn en of jij die foto’s mag gebruiken bij het artikel. Zo valt jouw klantcase nóg meer op! 

 

Hulp nodig bij het schrijven van klantcases?

Ben je enthousiast geworden door deze tips en input en kun je niet wachten om aan de slag te gaan? Mooi! We begrijpen het ook als je graag hulp wilt bij het schrijven van klantcases, of dat je het schrijven ervan aan ons wilt overlaten. Onze ervaren copywriters zetten zich graag voor je in om het interviewen van je klant en het schrijven van een pakkende klantcase op zich te nemen. 

 

Kun jij wel wat hulp gebruiken? Neem contact met ons op! 

 

Op deze pagina