Google Shopping werkt voor webshops! Met een enorme groei van meer dan 50% binnen een jaar is en blijft Google Shopping één van de belangrijkste kanalen voor iedere e-Commerce bedrijf. Het is daarom belangrijk om jouw Google Shopping feed onder de loep te nemen. Wie weet kan jouw shopping feed wel een upgrade gebruiken! Wij geven je daarom 4 tips voor het verbeteren van je Google Shopping feed!
Leestijd: 3 minuten
Door middel van Google Shopping worden jouw productadvertenties op een opvallende manier vertoont in de zoekresultaten. Google Shopping kun je het beste zien als een vergelijkingstool die op subtiele wijze is geïntegreerd in de resultaten van de zoekmachine. Met Google Shopping geef je in één oogopslag de indruk van wat je aanbiedt en wat het kost. Google Shopping is dus een handige tool om jouw producten op een overzichtelijke manier te etaleren aan jouw potentiële klant.
Medio april 2020 kondigde Google een test aan in de VS om gratis productvermeldingen te tonen. Eind oktober 2020 werd Google Shopping in Nederland niet alleen toegankelijk voor betalende adverteerders, maar je kan nu ook organisch gevonden worden met jouw productadvertentie.
De titel en de beschrijving zijn één van de meest prominente onderdelen van jouw Google Shopping advertentie. Het is daarom belangrijk dat de zoekwoorden voor jouw advertentie in ieder geval naar voren komen in de titel en beschrijving. De kans dat jouw producten getoond worden neemt hiermee sterk toe!
Om je Google Shopping feed nog sterker te maken is het toevoegen van veel goede productinformatie belangrijk. Google geeft je de optie om je feed uit te breiden met meer productinformatie. Als je hier gebruik van maakt zal je meer opvallen bij jouw doelgroep.
Deze onderdelen geven je feed een ware boost:
Bij veel producten worden dezelfde afbeeldingen gebruikt. Het is dan lastig om er tussenuit te springen, ten opzichte van de andere shopping resultaten. Maak je afbeelding dus net iets anders dan anderen. Duidelijke en unieke afbeeldingen zorgen ervoor dat je product opvalt ten opzichte van de concurrentie, men vaker op jouw advertentie klikt en jij meer gaat verkopen!
Het bijhouden en regelmatig checken van Google Merchant Center is een belangrijk onderdeel van je Google Shopping optimalisatie. Google geeft je meldingen die je vooruit helpen en je eventuele ‘fouten weg kunt werken. De drie typen meldingen zijn:
Wanneer je deze tips hebt toegepast zal jouw feed beter gaan presteren, vaker vertoond worden en meer verkopen opleveren. Kan je nu lekker achterover leunen? Nee, helaas niet. Jouw feed dient voortdurend gecontroleerd te worden om eventuele problemen te voorkomen. Ook je campagnes verdienen regelmatig aandacht, dus blijf actief. Het zou toch zonde zijn om extra omzet te missen?
Kom je er niet uit? Neem gerust contact met ons op.
Dit vind je vast ook interessant: