Creatieve Kerstcampagne Ideeën

30 ideeën voor creatieve kerstcampagnes

In de maand december zien veel websites een stijging in het aantal bezoekers. Veel bedrijven spelen hierop in door begin december hun kerstcampagne te lanceren. Deze creatieve campagnes zijn vaak al maanden van te voren opgezet en goed uitgedacht. Wij begrijpen dat het voor ondernemers lastig kan zijn om origineel te blijven. Je wilt immers een campagne die opvalt en goed aansluit bij de doelgroep. Met deze dertig ideeën voor creatieve kerstcampagnes geven wij jou wat inspiratie voor een geslaagde decembermaand!

Creatieve Kerstcampagne Ideeën

Kerstcampagne 2021: ideeën voor ondernemers

  1. Creëer banners in kerstsfeer waarmee je speciale aanbiedingen of kerstartikelen uitlicht.
  2. Zet social media advertenties in die bijdragen aan een specifieke actie of waarin je producten of diensten uitlicht. 
  3. Een adventskalender die je per mail verspreid en waarin je handige tips of andere kleine cadeautjes weggeeft. Op deze manier biedt je jouw klanten nét even iets extra’s.
  4. Bied een speciale feestdagen kortingscode aan via jouw site of per mail.
  5. Geef een cadeautje weg bij besteding van een bepaald bedrag op jouw webshop. Dit kan in de vorm van een klein product of een kortingscode zijn.
  6. Bied een gratis scan of whitepaper aan met informatie die klanten kunnen downloaden op jouw site.
  7. Deel een leuke persoonlijke kerstfoto om persoonlijkheid van je organisatie te laten zien.
  8. Geef toffe kerstgeschenken aan voor bedrijven waar je mee werkt, als blijk van waardering voor de prettige samenwerking. Door een origineel geschenk te geven ontstaat er altijd een interessant gesprek rondom jouw bedrijf wanneer mensen dit geschenk weer zien. 
  9. Organiseer een foto-actie waarbij klanten een originele kerstfoto maken met een product wat zij bij jou hebben gekocht. Verloot onder iedereen die meedoet een prijs. Zo creëer je meer aandacht rondom jouw bedrijf en het product. 
  10. Maak collages van de best lopende producten en licht deze uit via bijvoorbeeld de website, social media kanalen of in de nieuwsbrief.
  11. Zet influencers in voor een kerstcampagne door ze een product te laten promoten.
  12. Maak een bedrijfsvideo in feestdagen sfeer. Spreek klanten of relaties toe met een leuke kerstboodschap en om zo de persoonlijke kant van jouw bedrijf te laten zien.
  13. Door kerstballen tussen de content op je website te verstoppen, kun je klanten deze laten zoeken. Hierdoor trek je meer aandacht naar jouw website en kun je een prijs weggeven aan één van jouw klanten.
  14. Verspreid een (digitale) kerstkalender met weggevers zoals kortingscodes of handige feitjes en tips via de mail of de app van jouw onderneming.
  15. Bedenk leuke social media posts met goede inhakers door middel van kerst(woord)grapjes. 
  16. Verstuur een kerstkaartje namens het bedrijf naar klanten/relaties met een eenmalige weggever zoals een kortingscode.
  17. Moedig klanten niet alleen aan om iets leuks voor anderen te halen met Kerst, maar benadruk dat ze ook zichzelf tijdens de feestdagen extra in het zonnetje mogen zetten.
  18. Spaaractie voor kerstartikelen met (digitale) spaarzegels. Zo kun je bijvoorbeeld klanten laten sparen voor bestek, glazen of bijvoorbeeld voor een gratis artikel uit de feestdagencollectie. Hier moet je wel op tijd mee beginnen aangezien het sparen lang duurt. 
  19. Speciale kerstdeals tijdens de feestdagen, zoals combinatiepakketten van meerdere producten.
  20. Stel een speciale kerst gift box samen voor klanten met bijvoorbeeld vijf populaire artikelen die zij kunnen bestellen op jouw website of in de winkel. Deze kunnen klanten cadeau doen aan iemand of voor zichzelf halen.
  21. Breng je website in de sfeer van de feestdagen met leuke foto’s of kerst illustraties. Je kunt bijvoorbeeld het logo op de website in de maand december in kerstsfeer omtoveren.
  22. Maak speciale actie- en landingspagina’s voor mensen die op zoek zijn naar kerstcampagnes en kerstacties.
  23. Zet Google Shopping in wanneer je als webshop je producten rond de feestdagen nóg beter onder aandacht wilt brengen.
  24. Laat klanten via een pop-up op jouw website drie kerstballen zien waaruit zij er één mogen kiezen. Op het moment dat zij de kerstbal aanklikken wordt er een kortingscode zichtbaar die zij kunnen besteden op jouw website.
  25. Stel klanten een speciale kerstprijsvraag via de nieuwsbrief of social media. Zo kun je bijvoorbeeld een foto maken van een kerstboom en vragen hoeveel kerstlichtjes zij denken dat er in de boom hangen. 
  26. Geef klanten cadeautips of kerst tips via verschillende online kanalen.
  27. Creëer de mogelijkheid om verlanglijstjes samen te stellen op je webshop of in de app van jouw webshop. 
  28. Geef feestelijke kerst updates via social media of je website. Dus breng niet alleen je producten onder aandacht, maar ook de informatie daaromheen.
  29. Verstuur een nieuwsbrief waarin je de feestdagen onder aandacht brengt door je nieuwsbrief in een kerstjasje te steken, speciale kerstdeals uit te lichten of in de vorm van leuke tip voor je klanten.
  30. Ontwikkel een marketing re-make van het kerstverhaal in de vorm van een leuk filmpje of commercial. Deze filmpjes en commercials zie je vaak rond de feestdagen voorbij komen en een geslaagde video is tijdens kerst een echte hit. Zo’n filmpje kun je natuurlijk een eigen invulling geven. Je kunt het gebruiken om aandacht rond een specifiek product te krijgen, maar ook om een (kerst)boodschap over te brengen. 

 

Wat is het juiste moment voor de lancering van jouw kerstcampagne?

Wanneer je een kerstcampagne gaat opzetten is het belangrijk om na te gaan wanneer het de juiste tijd is om deze te lanceren. Dit kun je doen door Google Analytics in te zetten en te bekijken wanneer jij in het verleden veel conversies hebt gegenereerd. Rond 11 november vindt de eerste piek in de stijging van het zoekvolume van Google plaats. Daarna volgt er een tweede piek op Black Friday (27 november) en blijft het richting de feestdagen stijgen. Op basis van deze gegevens kun je vaststellen wanneer je start met jouw kerstcampagne.

 

Marketing inzetten voor Kerst

Bij het opzetten van een creatieve kerstcampagne kun je de focus het beste leggen op verschillende marketingmiddelen. Zo kun je er voor kiezen om jouw social media berichten te versterken met e-mailmarketing of een andere mediavorm waarmee je de berichten extra onder aandacht brengt. Op deze manier is het ook mogelijk om een brede doelgroep te bereiken en het maximale uit jouw kerstcampagne te halen. 

 

Aan de slag met het promoten van kerstacties

Na het kiezen van de meest geschikte middelen voor jouw creatieve campagne kun je aan de slag met de content om de kerstactie(s) te promoten. Naast dat de campagne moet passen bij jouw bedrijf moet hij ook inspelen op de doelgroep en de marketingdoelstelling. Met de juiste content kun je het groeiende online verkeer aan je bedrijf binden.

 

Wij denken graag met je mee!

December is dé maand om aan de slag te gaan met het vergroten van je online zichtbaarheid. 

Ben jij benieuwd wat een creatieve kerstcampagne voor jou kan betekenen? Onze specialisten zitten vol creatieve ideeën om jouw campagne een succes te maken! Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.

 

Misschien vind je dit ook interessant:

Op deze pagina