Betaalde advertenties die zichzelf aanpassen op basis van de gegevens van je website en constant verbeterd door middel van testen. Dit klinkt als een bijzondere futuristische gadget. Lees hier meer over het toepassen van de Dynamic Search Ads.
Leestijd: 4 minuten
Bij DSA campagnes crawlt Google (of Microsoft) door je website op zoek naar relevante zoektermen en genereert vervolgens automatisch een relevante advertentie. DSA werkt dus niet op basis van zoekwoorden die je zelf instelt, maar op basis van zoekwoorden die opgehaald worden van jouw website. Dit kan een hele website zijn, één of meerdere url’s of op basis van specifieke paginacontent.
DSA werkt dus heel eenvoudig: Je geeft aan op welke pagina’s je een Dynamic Search Ads campagne wilt targeten. Als er een potentiële klant een zoekterm intypt op Google (of Bing) die voorkomt op jouw pagina’s, wordt er automatisch een advertentie gegenereerd met de informatie om deze klant naar jouw pagina’s te leiden.
Met DSA wordt de targeting, de kop en de titel van jouw advertentie dynamisch gegenereerd
Er zijn verschillende redenen waarom je zou kiezen voor DSA. Ten eerste om snel en eenvoudig een campagne op te zetten. Wanneer je nog geen ervaring hebt met Google Ads en geen tijd hebt om uitgebreid zoekwoorden onderzoek te doen, dan biedt DSA uitkomt. Ook wanneer je al campagnes hebt draaien kan DSA interessant voor je zijn. Zo kan je nieuwe zoekwoorden ontdekken die je nog niet in je account hebt staan en/of zoekwoorden ontdekken waaraan je nog niet gedacht hebt. Wanneer je een grote website hebt of veel blogartikelen waarop je gevonden wilt worden, biedt DSA ook uitkomst. Het scheelt je veel werk en zorgt voor extra bereik!
Er kleven wel een paar kleine nadelen aan Dynamic Search Ads, we zetten ze hieronder voor je op een rij.
Voordelen
Nadelen
Deze manier van adverteren past goed bij een bedrijf met een goed onderhouden en up to date website. Dit is van belang, omdat Google de input van je website haalt. Is deze niet bijgewerkt? Dan zullen je advertenties ook niet up to date zijn.
DSA werkt bijvoorbeeld wel weer erg goed voor een bedrijf met een grote voorraad aan producten/diensten. Je hoeft nu dus niet steeds nieuwe advertenties aan te maken met de juiste zoekwoorden. Denk er wel om dat zodra je een voorraad hebt dat dagelijks varieert, Google Dynamic Search Ads niet de meest ideale oplossing voor je is.
Zelf Dynamic Search Ads instellen
Zelf Dynamich Search Ads instellen binnen Google is vrij eenvoudig. Het gaat in vier stappen:
Je start met het aanmaken van een nieuwe campagne binnen Google Ads en daarna loop je door de stappen heen. Vul onder andere jouw doelstelling (Je kan kiezen uit onder meer website bezoeken, sales of leads) in, selecteer het zoeknetwerk als campagnetype. Vul vervolgens jouw website in om door te gaan naar de volgende stap in de campagne instellingen.
Wij adviseren je om het display netwerk uit te schakelen. Vervolgens zal je een advertentiegroep moeten aanmaken. Zoals al aangegeven kan je de hele website gebruiken, maar ook kiezen om slechts bepaalde delen van je website in te zetten voor je DSA campagne. Als derde stap maak je een advertentietekst aan. Gebruik de ruimte die voorhanden is ook zoveel mogelijk. Een goede USP’s en oproep tot actie zorgen voor betere resultaten van jouw advertenties.
Wanneer je alle stappen doorlopen hebt, staat jouw campagne binnen enkele ogenblikken actief.
Google’s Dynamic Search Ads opent veel nieuwe deuren op het gebied van zoekwoorden die voor nog achter gesloten deuren zaten. DSA zorgt dus niet alleen voor snel en efficiënt een nieuwe campagne opzetten, maar ook voor nieuwe inzichten. Wil je weten of DSA iets voor jou is of andere mogelijkheden inzichtelijk krijgen om jouw doelgroep te bereiken? neem dan contact op met onze Advertising Specialisten. Ze staan voor je klaar.
pssst… meer lezen? Dit vind je vast ook interessant!