Het heeft even geduurd, de eerste berichten dat Google for Jobs in Nederland gelanceerd zou worden, kwamen al in 2018. In februari 2020 was het dan toch echt het geval dat Google for Jobs gelanceerd zou worden, maar het bleef nog zo’n zes maanden heel stil.
Om duidelijkheid te geven wat Google for Jobs, overigens niet de officiële naam van dit nieuwe product van Google, is, hebben we tien vragen en antwoord op een rij voor je gezet.
Google for Jobs is een manier van Google om vacatures bij elkaar te brengen en te presenteren aan geïnteresseerde kandidaten. Websites zoals Indeed, Monsterboard en NatuionaleVacaturebank.nl hebben er een zeer geduchte concurrent bij. Uit onderzoek blijkt dat zo’n 70% van de werkzoekende Google al gebruikt voor het zoeken van een passende baan. Voorlopig is Google for Jobs gratis, maar of dit nog verandert, is lastig in te schatten.
Nederland is het negende Europese land waar Google zijn vacatureplatform heeft uitgerold Ook in andere delen van de wereld, waaronder Amerika, was Google for Jobs al uitgerold. De resultaten voor zowel werkzoekenden als werkgevers zijn enorm goed.
Ja, je website moet aangepast worden voor Google for Jobs. Door middel van structured data kan je aanvullende informatie meegeven welke Google gebruikt voor onder meer de filtermogelijkheden.Wanneer dit eenmaal ingeregeld is, bij Bouwselect hebben we dit al sinds 2018 gereed gemaakt, is het vooral belangrijk om de velden allemaal correct in te vullen. Hierover later meer. Er zijn diverse velden die terugkomen in de gestructureerde data.
Niet alle velden zijn verplicht, maar het advies is zoveel mogelijk concrete informatie mee te geven. Wil je meer weten over structured data toevoegen, ga dan naar het developers platform van Google.
Eigenlijk heel simpel, maar tegelijkertijd ook weer heel ingewikkeld. Aan de hand van een algoritme toont Google vacatures die het meest relevant (lijken te) zijn. Welke vacatures het meest prominent getoond worden hangt onder meer af van de relevantie, maar ook van de kwaliteit van de tekst en het gebruik van de gegevens die voor de gestructureerde gegevens van belang zijn. Het is dus vooraf lastig in te schatten hoe goed jouw vacatures gevonden gaan worden.
Dit is niet helemaal duidelijk, omdat dit sterk afhangt van de zoekintentie. Daarnaast wordt ook rekening gehouden met bekende informatie over het zoekgedrag van een gebruiker. JE kan ervan uitgaan dat het Google for Jobs veld weergegeven wordt wanneer de zoekopdracht een intentie heeft die duidt op het zoeken van een baan. Dit kan online marketing vacature groningen zijn, maar ook alleen de term werkvoorbereider.
Wanneer jouw vacature(s) getoond worden kan de lezer de beschrijving / vacature bekijken en één van de volgende acties ondernemen:
Men kan (nog) niet direct solliciteren via Google for Jobs, maar waarschijnlijk is het een kwestie van tijd.
Via Google Search Console krijg je inzicht in het aantal vertoningen en klikken vanuit de vacatures. Ga naar de “prestaties” in Google Search Console en klik dan op “zoekopmaak”. Hier vind je “Vacature”. Hierin kan je zien hoe vaak je vacatures bekeken zijn, hoeveel er geklikt is, welke vacatures het beste presteren en meer.
Wanneer iemand doorklikt naar de website, dan wordt dit in Google Analytics gemeten doordat de volgende gegevens doorgegeven worden.
Via Google Analytics kan je vervolgens eenvoudig zien wat Google for jobs je oplevert, mits je dit goed ingesteld hebt.
Dat is lastig in te schatten, omdat dit van veel factoren afhangt.
De case die Google graag presenteert; van ZipRecruiter, toonde een 4,5x hogere conversie op de vacatures. Of dit nou voor alle vacatures geldt, durven we niet te zeggen, maar het feit dat Google het verder uitrolt in de wereld laat zien dat er veel toegevoegde waarde is voor werkgevers en arbeidbemiddelingsbureaus.
Sharita Boon, commercieel directeur bij DPG Recruitment: ‘Momenteel komt al 1 op de 3 bezoeken aan onze vacaturesites binnen via Google. De nieuwe zoekfunctionaliteit helpt om het sollicitatieproces overzichtelijker en makkelijker te maken. Daarmee kunnen werkzoekenden sneller bij relevante vacatures terechtkomen. Ook voor werkgevers is dat handig. Het leidt tot betere zichtbaarheid van vacatures en meer relevante kandidaten, waardoor ze nog sneller de juiste kandidaat kunnen vinden. Het inhoudelijk relevant matchen en de hogere actualiteit van Job Search leveren betere sollicitaties op. Een win-winsituatie.’
Er is in Europa en Nederland veel te doen over Google for Jobs. In augustus verzochten 23 grote Europese jobboards bij de Europese Commissie om een antitrustzaak, in verband met oneerlijke concurrentie. Aangezien het (nog) niet om een nieuw verdienmodel voor Google gaat en het systeem open is voor alle partijen, dus ook jobboards, lijkt het voorlopig goed af te lopen voor alle partijen. Aangezien een kandidaat ook moet doorklikken alvorens te solliciteren zal het voor jobboards zelfs een extra manier kunnen zijn om relevante bezoekers aan te trekken en kandidaten te werven.
Zeker, de kwaliteit van de teksten zal een zeer belangrijke rol gaan spelen bij het tonen ervan in Google for Jobs. Hieronder een aantal praktische tips.
Mocht je nou nog niet klaar zijn voor Google for jobs, wacht dan niet langer! Vraag daar-om.nl en/of jouw webbouwer voor hulp, want je wilt die perfecte kandidaat voor jouw vacatures toch niet missen?
Dit vind je vast ook interessant