leads genereren

3 manieren om online meer leads te genereren

Nieuwe klanten die naar jou toe komen zonder dat je daar zelf al te veel moeite voor hoeft te doen, dat is de ideale situatie voor ondernemers. Maar hoe haal je deze leads binnen? Dat kan via lead generation marketing! Wij leggen je uit hoe je dit aan moet pakken.

leads genereren

Wat is een lead?

Voordat we je advies geven over het genereren van leads, is het van belang om de definitie van een lead helder te hebben. Leads zijn potentiële klanten die interesse tonen in jouw dienst of product. Bijvoorbeeld door het bezoeken van de website, downloaden van een whitepaper of invullen van een aanmeldformulier.

Lead generation marketing

Bij lead generation marketing richt je je marketingactiviteiten op het genereren van leads. Een website is over het algemeen dé plaats waar leads verzameld worden. Je trekt jouw doelgroep naar je website door middel van betaalde of niet-betaalde acties. Zo is er de mogelijkheid om advertenties in te zetten – zoals Google Ads of social media advertenties – om meer verkeer naar je website te leiden. Maar je doelgroep bereiken hoeft geen geld te kosten. Wanneer je tijd besteed aan SEO (Search Engine Optimization), kan de organische vindbaarheid van je website verbeterd worden.

Hieronder leggen we uit hoe je van websiteverkeer leads kan maken.

  • Leads genereren via content

Zorg ervoor dat de content die jij op je website hebt staan, aansluit bij de behoeften van de doelgroep. Jouw doelgroep is op zoek naar meer informatie over een dienst of product. Wanneer ze gratis content bij jou ontdekken, zijn ze eerder geneigd om op een call-to-action te klikken of hun gegevens achter te laten. 

Je kunt content beschikbaar maken in de vorm van een blog of een FAQ waarbij gebruikers geen gegevens achter hoeven te laten. Die doelgroep kan je vervolgens wel opnieuw benaderen door middel van remarketing om ze op die manier over te halen alsnog te converteren. 

Wil je contactgegevens verzamelen, dan kan je ervoor kiezen om downloads, zoals whitepapers of e-books in te zetten. Deze artikelen stuur je op wanneer iemand zijn contactgegevens achterlaat. Met deze gegevens kun je de lead opvolgen.

  • Leads genereren via je website

Een potentiële klant uit je doelgroep is op je website uitgekomen; mooi, dat was het doel! Maar wat nu? Je wilt natuurlijk dat die lead actie onderneemt en niet onverrichter zake weer wegklikt. Daarom is een goede landingspagina erg belangrijk. 

De lead moet vinden waar hij naar op zoek is op jouw website, wat in de meeste gevallen informatie is. Maar, je wilt ook dat hij actie onderneemt door bijvoorbeeld zijn contactgegevens achter te laten. Daarom moet je hem vaak een duwtje in de juiste richting geven. Zorg ervoor dat je landingspagina ingericht is voor conversie. Dit doe je door te kiezen voor de juiste lay-out, call-to-actions en content. Lees hier meer over in onze blog over het verhogen van je website conversies.

  • Leads genereren via advertenties

Er zijn vele verschillende online kanalen beschikbaar waar je advertenties op kunt plaatsen. Zoekmachines zoals Google of Bing en social media kanalen zoals Facebook en LinkedIn zijn bekende voorbeelden hiervan. Het voordeel van online adverteren is dat je gericht je doelgroep kunt bereiken met jouw boodschap. Zorg ervoor dat de boodschap en de bijbehorende call-to-action daarom goed aansluiten bij jouw doelgroep en je aanbod. Bied je doelgroep de juiste boodschap op het juiste moment in de customer journey aan om ze over te halen om op jouw advertentie te klikken. Die advertentie verwijst vervolgens door naar de geoptimaliseerde landingspagina op je website om daar over te gaan tot conversie. 

Het is tegenwoordig ook mogelijk om de externe leadformulieren van de advertising kanalen te gebruiken. Zo kun je in Google Ads bijvoorbeeld een leadformulierextensie inzetten. Op LinkedIn is er een mogelijkheid om een leadcampagne in te stellen waarbij gegevens ook via een leadformulier worden verzameld.


Van lead naar nieuwe klant

Zorg dat je de kwaliteit van je leads in kaart brengt, want aan de hand van de kwaliteit van de lead kun je bepalen waar je je campagnes nog moet bijschaven. Maar een lead is slechts een potentiële klant en niet daadwerkelijk een nieuwe klant voor jouw bedrijf. Om te zorgen voor daadwerkelijke klanten is het belangrijk om de lead op te volgen, dit doe je bijvoorbeeld handmatig of door middel van marketing automation.

Wil jij meer weten over lead generation of ben je benieuwd hoe wij jou kunnen helpen om meer leads aan te dragen voor jouw bedrijf? Neem contact op! 

 

Misschien vind je dit ook interessant:

Op deze pagina