Trends en ontwikkelingen op het gebied van social media

Grote kans dat je voor het lezen van dit artikel je sociale tijdlijn hebt gecheckt. Klopt dat? Het openen van Instagram of een andere social app is inmiddels net zo normaal als het lezen van de krant: we besteden er bijna 2 uren per dag aan. Mensen van alle leeftijden zijn tegenwoordig dagelijks op de verschillende platformen te vinden. Voor bedrijven is het daarom essentieel om social media in te zetten als onderdeel van de marketingstrategie. 

 

Social media in Nederland

Social media kanalen zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap en ze blijven voortdurend in ontwikkeling. Het is dan ook geen verrassing dat het aantal Nederlanders dat social platformen gebruikt het afgelopen jaar opnieuw enorm is gestegen. TikTok – bekend van de korte creatieve filmpjes – is dé grote stijger op de lijst met social platformen van het Nationale Social Media Onderzoek 2022. Daarnaast groeien Pinterest en Instagram nog steeds flink in gebruikers, terwijl Facebook ongeveer gelijk blijft. LinkedIn groeit vooral in het dagelijks gebruik: zo kijken we – ook voor andere zaken dan vacatures – steeds vaker op de tijdlijn. Kortom: we worden allemaal nóg actiever op onze social media kanalen. Daarom vertellen wij je graag welke trends er spelen. Lees snel verder!

 

Social media trends voor nu en later

Pinterest Predicts: belangrijke trends voor 2022

Pinterest is verrassend goed in het voorspellen van trends. De gebruikers van dit inspiratieplatform zorgen met hun zoekgedrag namelijk voor waardevolle data die – je raadt het al – inzage geeft in behoeften en trends. Pinterest publiceert daarom jaarlijks het rapport Pinterest Predicts, met belangrijke trends voor Millennials en Generatie Z. Zo zullen Beauty & Fashion in 2022 allesbehalve basic zijn: een rijk kleurenpalet maar ook gothic outfits definiëren volgens Pinterest het modebeeld dit jaar. Voor de categorie ‘Home’ voorspelt Pinterest luxere en groenere ruimtes met ‘Curve appeal’: ronde vormen in het interieur en exterieur. Wil jij alle trends lezen van Pinterest Predicts? Bekijk hier het rapport.

Social Media trends pinterest 2022 en later

Plaats jouw Instagram gebruikersprofiel op jouw website

Wil jij vanaf je website verwijzen naar je Instagram profiel, maar wil je meer laten zien dan slechts een paar berichten? Vanaf medio 2022 is het mogelijk om een gebruikersprofiel van Instagram te embedden – oftewel het integreren van een stukje content – op jouw website. Hiermee wordt een mini-overzicht van jouw profiel getoond op een webpagina. Deze nieuwe functie is erg handig als je jouw profiel wilt promoten!  

Social media trends instagram

Instagram Stories: vind ik leuk!

Waar het voorheen alleen mogelijk was om te reageren op Instagram Stories, is het nu ook mogelijk om verhalen leuk te vinden. Zo kun je, net als bij geplaatste berichten, op het hartje klikken en je waardering uiten. Let op: Instagram stuurt je hier geen melding van. Je kunt je likes inzien via de zogeheten ‘viewer sheet’, waar je ook kunt zien wie je verhaal heeft bekeken. Wees er snel bij, want deze statistieken verdwijnen – net als je verhaal – na 24 uur!

Social media trends 2022

LinkedIn nieuwsbrieven voor bedrijfspagina’s

LinkedIn is allang geen platform meer om enkel werkgerelateerde berichten op te delen. Daarom introduceert het kanaal in 2022 ‘LinkedIn Newsletters’: een nieuwe manier om content te creëren en te delen met een specifieke groep volgers. Nieuwsbrieven versturen vanuit je persoonlijke account was al een tijdje mogelijk, maar nu is deze optie ook beschikbaar voor bedrijfspagina’s. Alle LinkedIn gebruikers kunnen zich op jouw nieuwsbrief abonneren om updates te ontvangen. Ben je benieuwd hoe dit eruit ziet? Een voorbeeld van een LinkedIn nieuwsbrief vind je via deze link.

Social media trends LinkedIn

Instagram legt de nadruk op originele content

Instagram is voortdurend bezig met het doorontwikkelen van het algoritme: de manier waarop het platform content – foto’s en video’s op de tijdlijn – rangschikt. Omdat Instagram de overtuiging heeft dat je meer waardering moet krijgen voor originele content is het algoritme opnieuw aangepast. Naar verwachting wordt het opnieuw plaatsen van berichten minder effectief en zal het plaatsen van een originele foto – zonder bewerkingen van een externe app – zorgen voor een groter bereik. 

 

Ook LinkedIn voert feed-wijzigingen door 

Alle social media platformen willen waardevolle content tonen aan gebruikers. Waar Instagram originele content centraal stelt, legt LinkedIn in 2022 de nadruk op gepersonaliseerde- en relevante content. Zo gaan we minder berichten zien die nadrukkelijk vragen om likes of reacties, worden polls gefilterd op relevantie en krijg je geen berichten meer te zien die aan iemand anders zijn gericht. Plaats je als bedrijf regelmatig berichten op LinkedIn? Denk er dan om dat je niet om likes of andere vormen van engagement vraagt. Waar dit voorheen een slimme truc was, wordt dit niet langer beloond met een groter bereik!

 

Augmented reality (AR) op social media

Augmented Reality, ook wel bekend als AR, is een opkomende technische ontwikkeling waarbij er een digitaal plaatje over de werkelijkheid wordt “gelegd”. Je kunt het zien als the next big thing, waardoor het ook steeds vaker gebruikt wordt door social media kanalen. Zo voegde Pinterest dit jaar de functie ‘Try On for Home Decor’ toe, waarbij je met behulp van de Pinterest Lens producten virtueel in je huis kunt plaatsen. Zo kun je meubels uitproberen, voordat je ze daadwerkelijk koopt. Deze functie is nu enkel nog beschikbaar in de Verenigde Staten, het is nog even afwachten wanneer je in Nederland gebruik kunt maken van ‘Try On for Home Decor’. 

Social media trends augmented reality

Ook Snapchat is een innovatief kanaal als het gaat om Augmented Reality. In 2019 lanceerde het platform AR-lenzen die gebruikers op specifieke locaties kunnen ontgrendelen. Vanaf 2022 is het zelfs mogelijk om zelf AR-lenzen te publiceren op locaties, zoals bij winkels of monumenten. Naast de lens op locatie, kennen we allemaal de digitale maskers voor Snapchat, Instagram en TikTok. Hiermee kun je jezelf versieren met een bloemenkrans, een retro-effect toepassen of – net als bij Pinterest – een dansend karakter plaatsen in je woonkamer. Je kunt het zo gek niet bedenken. Facebook en Instagram zijn nog steeds druk bezig met het uitbreiden van de mogelijkheden op AR-gebied. TikTok heeft recent aangekondigd bezig te zijn met een eigen AR-studio waarmee gebruikers zelf effecten kunnen maken en gebruiken. Wordt dit de contentcreatie van de toekomst?

Social media trends tiktok

TikTok voortdurend in ontwikkeling

TikTok maakt het gebruikers eenvoudig om korte video’s te maken die je vervolgens kunt delen op andere social kanalen. In 2018 brak TikTok door in de Verenigde Staten, waarna het in korte tijd één van de meest populaire social media platformen ter wereld is geworden. Wist je dat het platform tot een paar jaren geleden bekend was onder de naam ‘Musical.ly’?

TikTok is – ten opzichte van de andere social media kanalen – vrij nieuw, groeit hard en is daarom voortdurend in ontwikkeling. Zo is onlangs de maximale tijdsduur van video’s verlengt van 15 seconden naar 10 minuten om de creativiteit van gebruikers en adverteerders te stimuleren. Daarnaast is het platform aan het testen met het tonen van advertenties in de zoekresultaten, waarbij er vaak een hogere aankoopintentie of interesse is.

In juni 2022 lanceerde TikTok een tool voor betere inzichten, waarmee je gebruikers wereldwijd kunt filteren en data over je doelgroep kunt verkrijgen. Een maand later bracht het platform een nieuwe ‘Attribution Manager’ tool uit, waarmee adverteerders aangepaste parameters kunnen instellen voor TikTok-campagnes. Zo wordt het een stuk eenvoudiger om in een specifieke tijdsperiode de resultaten te analyseren en successen te meten. 

 

Social media optimaal inzetten

Zoals je hierboven hebt gelezen, bieden social media kanalen ontzettend veel kansen om op een interactieve manier in contact te komen met je doelgroep. En nog belangrijker; om van volgers loyale kopers te maken. Zet jij social media al optimaal in voor jouw bedrijf? Doe de gratis Social Media Scan!

 

Hoe wij jou kunnen helpen

Heb je hulp nodig bij het maken van een passende contentstrategie voor de toekomst? Als online marketing bureau weten wij als geen ander wat wel én wat juist niet werkt en helpen je graag bij het creëren van opvallende content. Neem vrijblijvend contact met ons op!


Misschien vind je dit ook interessant:


Tip: download de gratis social media tips en tricks of onze inhaakalender!

Op deze pagina