Heb je al eens gehoord van Pinterest? Vast wel! Helaas zijn er nog weinig Nederlandse bedrijven actief mee bezig. Zonde, want Pinterest kan bijdragen aan het ontdekken van trends, het creëren van extra websiteverkeer en het genereren van naamsbekendheid. Wil je weten hoe? Lees dan snel verder.
Pinterest is het best te omschrijven als een visuele online zoekmachine. De gebruikers zijn voornamelijk op zoek naar inspiratie voor onder andere wooninrichting, kleding, recepten of doe-het-zelf-ideeën. Daarnaast is Pinterest een belangrijke informatiebron bij het nemen van aankoopbeslissingen. 90% van de dagelijkse gebruikers zegt dat Pinterest invloed heeft op de producten die ze kopen. In Nederland maken zo’n 3,8 miljoen mensen gebruik van Pinterest.
Zie Pinterest als een soort prikbord waar je allemaal foto’s en video’s op kunt prikken. Zie het als een groot moodboard. Deze foto’s noem je ‘pins’. Een pin bevat naast een foto of video, een inhoudelijke titel en omschrijving, hashtags en een specifieke URL. De pins verzamel je op verschillende borden. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om per categorie op je website een bord aan te maken op Pinterest. Je kunt zoveel borden aanmaken als je wilt.
Mensen gebruiken Pinterest als zoekmachine voor nieuwe ideeën, producten en inspiratie. Door het maken van borden en pins creëer je een bepaald gevoel rondom jouw bedrijf/merk. Een sterke aanwezigheid op Pinterest vergroot dan ook jouw vindbaarheid. Op deze manier creëer je binding met je volgers en zullen ze sneller voor jouw bedrijf kiezen.
Het creëren van extra websiteverkeer werkt alleen als gemaakte pins een verwijzing naar de juiste URL bevatten. Bij Pinterest kun je achter elke pin een rechtstreekse link naar je website plaatsen. Zorg bij het maken van een pin voor een mooie afbeelding met een goede titel en omschrijving, inclusief relevante zoekwoorden. In tegenstelling tot andere social media platformen blijft content lang op Pinterest zichtbaar. Een post van maanden geleden kan nu nog steeds voor veel websiteverkeer zorgen!
Pinterest is een ideale plek om trends te ontdekken. Zodra iemand een pin van jou repint (bewaart) kan het hard gaan. Hier hoef je zelf verder niks voor te doen. Door de statistieken uit Pinterest en Google Analytics te combineren, kom je veel te weten over de interesses van jouw doelgroep. Door deze gegevens goed te analyseren kun je jouw pins hierop aanpassen. Zo kun je jouw aanbod en producten beter afstellen op je doelgroep.
Naast het plaatsen van organische berichten is het ook mogelijk om te adverteren op Pinterest. Zoals we al zeiden, zijn er relatief weinig Nederlandse bedrijven actief op het platform. Dit betekent minder concurrentie én dus lagere kosten voor advertenties. Net als bij Google kun je bij Pinterest targetten op zoekwoorden. Een perfecte manier om het zoekgedrag van jouw doelgroep tegemoet te komen!
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van Pinterest voor jouw bedrijf of kom je er niet helemaal uit? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten en wij helpen je graag met het realiseren van een passende content strategie.