De geruchten gingen al langer rond, maar Amazon heeft op 15 januari aangekondigd meer categorieën open te stellen aan binnenlandse en buitenlandse retailers om producten via hun kanaal in Nederland te kunnen gaan verkopen.
Leestijd: 3 minuten
Waar voorheen alleen e-books en e-readers aangeboden konden worden. Nederlanders waren dan ook aangewezen op bijvoorbeeld de Duitse variant van het platform voor de rest van het assortiment.
Bedrijven kunnen zich vanaf 15 januari aanmelden via services.amazon.com. Hier staat ook vermeld welke 24 productcategorieën opengesteld worden. Het betreft vooralsnog alleen nieuwe artikelen, dus geen refurbished of 2e hands artikelen. Wanneer deze productcategorieën zichtbaar worden, wordt nog in het midden gelaten. Onze verwachting is dat dit nog in Q1 2020 zal zijn (UPDATE: De verwachting is inmiddels dat de categorieën pas online staan is Q4 2020.)
Voor buitenlandse retailers is het straks erg gemakkelijk om hun afzetmarkt uit te breiden naar Nederland. Dit betekent dat als je nu bijvoorbeeld producten verkoopt die door meerdere retailers aangeboden wordt, er binnen een paar drukken op de knop honderden concurrenten bij kunnen komen. Om de buybox binnen Amazon te kunnen winnen zal je de laagste prijs moeten aanbieden. Dit zal hoogstwaarschijnlijk leiden tot een race to the bottom. Wat natuurlijk voor de consument zeer wenselijk is, maar voor een kleinere retailer een nekslag kan zijn omdat zij vaak niet zo laag kunnen gaan met een prijs als de giganten. Ons advies aan retailers die in deze situatie verkeren is om zo snel mogelijk aan te melden, je listings alvast klaar te zetten zodat je de concurrentie voor bent en er zoveel mogelijk van kan profiteren.
Daarnaast biedt de komst van Amazon naar Nederland de grootste kans voor bedrijven die eigen producten verkopen. Dit is echter een compleet andere situatie waar we later meer over zullen delen. Naast de prijs zijn een aantal factoren erg belangrijk om op orde te hebben om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten naar boven te komen.
Net als bijvoorbeeld voor Google is het belangrijk om de content van de producten op orde te hebben. Denk hierbij aan titels, beschrijvingen, afbeeldingen, bulletpoints etc.
Door zoveel mogelijk (positieve) reviews te verzamelen zal je het conversieratio laten stijgen. Dit zal ook alleen maar positieve invloed hebben op de posities in de zoekresultaten. Er zijn diverse manieren om reviews te verzamelen. Hierbij kunnen wij helpen de juiste strategie te kunnen kiezen.
Aangezien Amazon een commercieel kanaal is zullen ze bedrijven belonen die het meeste omzet genereren voor hun platform. Als je net begint met verkopen via Amazon is het lastig direct sales te genereren aangezien je nog geen reviews hebt. Tenzij je erg concurrerende prijzen kan bieden of überhaupt weinig concurrenten hebt. Wat hierbij kan helpen is om op (een deel van) je assortiment te adverteren.
Net als in Google kan je binnen Amazon adverteren. Op deze manier kan je snel het aantal conversies, en daarmee ook de reviews, stimuleren. Amazon Sponsored Ads is vrij gemakkelijk op te zetten. Eerst kies je de producten uit waarop jij wilt adverteren. We zien dat dit over het algemeen producten zijn waarbij de marge het hoogst is, waardoor de laagste prijs aangeboden kan worden.
Daarna kies je je budget en wat je wilt bieden voor een klik. Als je niet precies weet wat je doet kan het voorkomen dat je snel door je dagbudget heen raakt zonder dat dit onderaan de streep genoeg oplevert.
Wij raden retailers dus aan om zo snel mogelijk te starten met het opzetten van een Amazon account en deze klaar te maken voor wanneer Amazon de categorieën live zet. Als je voor het eerst inlogt zul je zien dat Amazon enorm veel opties biedt en redelijk overweldigend is. Wij bieden algehele ondersteuning bij het gehele proces van aanmelden. Denk hierbij aan het volgende:
Twijfel jij of je klaar bent voor de lancering van Amazon in Nederland? Onze specialisten helpen je graag!
Misschien vind je dit ook interessant: