Leestijd: 6 minuten
Dat je met SEO aan de slag moet is voor de meesten een bekend gegeven. Maar zoekmachine optimalisatie is inmiddels niet alleen meer een kanaal, SEO is essentieel binnen elke online marketing strategie en heeft veel samenhang met andere kanalen. In dit blog nemen we je mee in welke rol SEO heeft in de customer journey en op welke manier het kan samenwerken met de andere kanalen binnen jouw online marketing strategie.
Online marketing is in de loop van de afgelopen twee decennia enorm ontwikkeld. SEO is één van de eerste disciplines die opgepikt werd door bedrijven en zorgde voor het starten van de eerste online marketing bureau’s. Google Ads kwam daar snel bij en langzaamaan is het hele landschap enorm veranderd en een stuk complexer geworden. Inmiddels tellen we een veelvoud aan kanalen, elk met hun eigen, uitgebreide mogelijkheden. Denk aan Google Ads, Facebook advertising, Instagram, maar ook e-mail, marketing automation en marketplaces. Elk van deze kanalen kan je op verschillende momenten in de klantreis inzetten, elk met eigen instellingen, boodschap en doelstellingen. SEO is daarin een essentieel en veelzijdig kanaal.
De klantreis bestaat uit verschillende fases, waarvoor verschillende modellen zijn ontwikkeld. Het See, Think, Do, Care model één van de veelgebruikte modellen binnen online marketing. Wanneer we kijken naar zoekmachine optimalisatie, dan is het een groot voordeel dat dit kanaal in elke fase kan worden ingezet.
Prikkel je doelgroep met goede content, gebaseerd op hun vragen, problemen en uitdagingen. Dit hoeft echter niet alleen aan te sluiten bij zoekopdrachten die direct te te herleiden zijn als een vraag naar jouw product of dienst, maar waar wel een verband tussen zit. Deze mensen kan je vervolgens beïnvloeden en ‘dieper in de funnel’ laten stromen.
Denk bijvoorbeeld aan “waterhardheid Groningen”, wanneer je waterontharders aanbiedt. Door met jouw content de bezoekers te informeren en antwoord te geven op hun zoekvraag, zal je bezoekers helpen, maar kan je ze ook aan het denken zetten. Een deel van deze bezoekers zal vervolgens gaan zoeken naar oplossingen tegen hard water (Think-fase) en uiteindelijk op zoek gaan naar een waterontharder (Do-fase). Wanneer ze eenmaal een waterontharder aangeschaft hebben (Care-fase), is onderhoud van de waterontharder of zout voor de waterontharder een logisch vervolg.
SEO; Technische SEO, content optimalisatie en verhogen van je autoriteit, kan je dus binnen de klantreis in alle fases inzetten, maar lang niet iedereen stroomt direct door in de funnel. Het zou natuurlijk zonde zijn om een bezoeker die in de See-fase jouw website heeft bezocht helemaal uit het zicht te verliezen. Hiervoor zijn andere kanalen, waaronder Google Ads, social media en remarketing een enorme aanvulling.
SEO en SEA, twee werelden van verschil, maar ook twee werelden met veel overeenkomsten. Heel vaak zien we dat deze twee disciplines afzonderlijk van elkaar opgepakt worden. Zelfs bij grote online spelers wordt er weinig te samengewerkt tussen SEO en SEA, zelfs wanneer ze nagenoeg naast elkaar zitten. Dit is echt een gemiste kans. Door nou juist deze twee aspecten op elkaar af te stemmen is enorm veel winst te behalen in de resultaten van beide kanalen. Een aantal tips;
SEO en SEA (in praktijk vrijwel altijd Google Ads) hebben dan veel verschillen, maar nou juist daarom versterkt het elkaar. Door deze twee disciplines op elkaar af te stemmen zal je aan beide kanten winst realiseren in je online marketing resultaten.
We noemden het net al, maak aparte lijsten aan van je websitebezoekers die op bepaalde pagina’s komen. Een bezoeker waarvan je nog niet weet dat deze op zoek is naar jouw product of dienst zal waarschijnlijk minder goed presteren op een advertentie waarin opgeroepen wordt om te kopen.
Kijken we opnieuw naar de waterontharders, dan zal een aparte remarketing campagne ingezet kunnen worden op de bezoekers aan de waterhardheid pagina’s. Deze bezoekers krijgen dan een remarketing advertentie voorgeschoteld waarin men de voordelen van een waterontharder kan bekijken in plaats van op te roepen direct een waterontharder te kopen. Zo maak je gebruik van een groot bereik in SEO fase, die dankzij remarketing dieper in de funnel gestuurd wordt.
Social media is een kanaal waar je deelt en interactie zoekt. Social media wordt inmiddels voor veel doeleinden gebruikt, afhankelijk van het social media kanaal. Door middel van SEO krijg je meer inzicht in de zoekvragen van jouw doelgroep en andersom kan je via social media ook input krijgen van de vragen, behoeften, en uitdagingen van jouw (potentiële) klant. Het delen van waardevolle informatie kan via social media, al dan niet betaald, terwijl je de input vanuit de sociale media weer uitstekend gebruikt kan worden voor het uitbreiden en optimaliseren van je content.
Welk social media kanaal je kiest voor hangt af van je doelgroep, doelstelling en boodschap, maar feit is dat er mooie samenwerking kan ontstaan met SEO.
Video groeit hard. Elke dag bekijken we alleen in Nederland al honderdduizenden uren aan online video content. Deze tijd besteden we niet alleen om te kijken naar bekende vloggers, influencers en kattenvideo’s, maar ook aan andere content.
“Wist je dat YouTube na Google de grootste zoekmachine van Nederland is?”
Je kan je doelgroep uitstekend bereiken op YouTube, met een goede of leuke video. Op YouTube wordt bijvoorbeeld heel veel op ‘how to’ video’s gezocht. Dankzij dit soort video’s worden mensen geholpen een bepaalde klus uit te voeren of probleem op te lossen. Je kan middels een video immers heel goed antwoord geven op de vraag van jouw potentiële klant. Denk aan vragen zoals…
De YouTube resultaten komen ook terug in Google en daarnaast kan je een YouTube video eenvoudig op jouw website plaatsen, als ondersteuning voor de beschrijving van een product of dienst, of als aanvulling op je blog. Genoeg redenen dus om met SEO en YouTube te starten!
Naast SEA, remarketing en social media werkt SEO ook uitstekend samen met e-mail (zoals nieuwsbrieven en marketing automation), marketplaces en CRO. Laten we nog even inzoomen op het laatste. SEO en CRO werken elkaar soms tegen. Veel content op een pagina kan namelijk afleiden van het doel van de bezoeker en website. SEO gaat in praktijk soms ten koste van conversie en wat heb je nou aan een goed bezochte pagina die niets oplevert?
Zorg ervoor dat de opmaak van de pagina dusdanig is, dat er tenminste één duidelijke call to action zichtbaar is. Deze call to action hoeft lang niet altijd op te roepen om direct te kopen of een offerte aan te vragen, integendeel, stem deze call to action af op de inhoud en doel van de pagina. Om maar weer het voorbeeld van waterontharders erbij te pakken. Iemand die zoekt naar waterhardheid kan je bijvoorbeeld een gratis test laten aanvragen. Door deze call to action goed te positioneren met een heldere boodschap zal men hiervan gebruik gaan maken. E-mail is daarna weer een uitermate geschikt kanaal om de voordelen van een waterontharder te tonen.
Binnen een online marketing strategie is SEO een essentieel onderdeel, nou juist door de samenhang en toegevoegde waarde voor andere kanalen. Wij adviseren om niet alleen in te zetten op SEO, maar nou juist in te zetten op meerdere kanalen en zodoende het maximale uit jouw online marketing budget te halen.
Zet je nog geen SEO in, en wil je weten hoe jouw website ervoor staat? Wij voeren kosteloos en vrijblijvend een SEO Scan voor je uit en brengen daarmee de kansen in kaart! Ben je overtuigd om direct met SEO te starten? Start dan vandaag nog met zoekmachine optimalisatie en laat ook je resultaten uit je huidige kanalen groeien.
Misschien vind je dit ook interessant: