E-mail marketing tips succesvol met email campagnes

Vijf tips voor succesvolle e-mail marketing campagnes

Auteur: Roos DekkerContent- & E-mail Marketeer bij daar-om.nl

Wist jij dat het creëren van loyale klanten nét zo belangrijk is als het werven van nieuwe? Met e-mail marketing verhoog je de loyaliteit van bestaande klanten door een band met ze op te bouwen. Overweeg je om te starten met e-mail marketing? Of wil je meer weten over een goede e-mail marketing campagne? In beide gevallen geven wij je graag een paar tips om je campagnes zo succesvol mogelijk te maken! Lees snel verder.

E-mail marketing tips succesvol met email campagnes

1. Zorg voor een up-to-date contactenlijst

Als je al gebruik maakt van e-mail marketing heb je ongetwijfeld een grote contactenlijst. Hier zitten vaak inactieve contacten tussen. Dit kunnen contacten zijn van wie het e-mailadres niet langer actief is of die simpelweg al maanden jouw e-mails niet hebben geopend. Ons advies is dan ook om met regelmaat een bezem door je verzendlijst te halen en deze inactieve contacten uit je lijst te verwijderen. Een ‘schone’ contactenlijst draagt bij aan een goede verzendreputatie waardoor jouw e-mails minder snel in de spam terecht komen.

2. Een triggerende onderwerpregel

Een goede mail begint met een goede onderwerpregel. Zorg ervoor dat de onderwerpregel de lezer triggert om jouw mail te openenen. Weet je niet goed welke onderwerpregel het beste werkt bij jouw doelgroep? Testen. Maak een A/B test aan waarin je twee varianten tegen elkaar test. Door regelmatig verschillende elementen zoals het vermelden van kortingen, namen of het stellen van een vraag in de onderwerpregel te testen, kom je erachter wat werkt en wat juist niet werkt!

3. Verwerk je huisstijl in je template

Belangrijk bij een goede e-mail is dat je meteen, zonder de mail te lezen, kunt herkennen wie de afzender is. Sommige elementen liggen voor de hand zoals het verwerken van je logo en de huisstijlkleuren, maar onderschat ook de kracht van het juiste beeldmateriaal niet. Gebruik je op je website voornamelijk afbeeldingen en in je mails juist illustraties? Dan komt dit niet overeen. Kijk dus ook of de contentvormen die je gebruikt in de juiste huisstijl zijn. Tot slot raden we je aan om eens per jaar je template kritisch onder de loep te nemen en eventueel kleine aanpassingen te maken om deze weer up-to-date te maken.

4. Maak gebruik van personalisatie in je mails

Personalisatie is één van de vele trends op het gebied van e-mail marketing die we niet snel zien verdwijnen. Hoogstwaarschijnlijk heb je het zelf ook wel voorbij zien komen: boven aan een ontvangen nieuwsbrief. Naast de persoonlijke aanhef is het ook mogelijk om gepersonaliseerde content te sturen. Hiervoor is het belangrijk dat jij je contactenlijst gesegmenteerd aan de hand van de beschikbare data.

5. Geautomatiseerde e-mail campagnes

Naast nieuwsbrieven is er een ruim scala aan mogelijkheden om e-mails te automatiseren. Verstuur je al een verjaardagsmail? Maak je al gebruik van een win-back campagne? Hoe meer data je van je contacten hebt, hoe meer je kunt automatiseren. Geautomatiseerde mails beginnen met een zogenoemde trigger. Deze trigger zet een actie in gang, in dit geval een e-mail(reeks). Met geautomatiseerde e-mail campagnes kun je een hoop tijd en moeite besparen door ze van te voren in te stellen.

Waarom e-mail marketing inzetten?

Heb je een webshop? Dan zijn ‘verlaten winkelmandje’ e-mails of ‘review’ mails te adviseren. Voor B2B of B2C wordt er vaak een trigger zoals een brochure of whitepaper download op de website geïmplementeerd. Deze wordt dan opgevolgd door een reeks e-mails om de ontvanger te overtuigen van jouw dienst of product. Zo blijf je onder de aandacht van jouw potentiële klant en zal de aankoop of aanvraag plaatsvinden wanneer hij of zij er klaar voor is.

E-mail marketing bij daar-om.nl

Ben jij razend enthousiast over e-mail marketing, maar weet je niet goed hoe en waar je moet beginnen? Of ben je op zoek naar een sparringpartner voor je huidige e-mail strategie? Wij helpen je graag verder. Neem contact met ons op en wij komen zo snel mogelijk bij je terug. Wie weet gaan onze specialisten samen met jou aan de slag voor succesvolle e-mail marketing.

Whitepaper Lokale Online Marketing

Download de whitepaper

 

Misschien vind je dit ook interessant:

 

Op deze pagina