Auteur: Roos Dekker, Content Specialist bij daar-om.nl
Apple timmert hard aan de weg als het gaat om de privacy van hun gebruikers. Na het invoeren van de third party cookies met de update van iOS14, werd het adverteren op Facebook al een stukje lastiger gemaakt. En met de komst van de nieuwste software update: iOS15 dient de volgende uitdaging zich aan. Maar wat is Apple Mail Privacy Protection precies en wij zijn de gevolgen voor e-mailmarketing? E-mailmarketeer Roos geeft antwoord op de belangrijkste vragen!
Rond september 2021 staat de nieuwe software update iOS 15, iPadOS 15 en macOS Monterey op de planning. Met deze update neemt de tech-gigant een grote stap op het gebied van privacy voor hun gebruikers. Het doel is dat Apple-bezitters hun data en gegevens nog beter kunnen beheren en controleren. Met deze update wordt ook Apple Mail Privacy Protection geïntroduceerd.
Met Apple Mail Privacy protection worden gebruikers van de Apple Mail app gevraagd of ze willen dat hun gegevens beschermd worden of niet. Kies je voor beschermen, dan zal Apple eerst alle elementen van de e-mail laden op hun eigen server. Op deze manier wordt de mail als het ware ‘geopend’ voordat jij deze gelezen hebt. Gevolg is dat jouw openingspercentage niet betrouwbaar is. Was het Apple die jouw mail geopend heeft of heeft de ontvanger deze daadwerkelijk gelezen?
Maak jij gebruik van e-mailmarketing? Dan is het openingspercentage van een mail vaak een belangrijke KPI? Zodoende heeft deze update ook gevolgen voor jou. Het openingspercentage is vaak het eerste waar je naar kijkt om te bepalen of jouw e-mail een goed resultaat behaalt of niet. Door middel van een stukje code, ook wel een open-pixel genoemd, wordt er gemeten of een mail wordt geopend. De pixel stuurt informatie door over onder andere de locatie, het IP-adres en met welk besturingssysteem de mail bekeken is. Met de update opent Apple de mails eerst op hun eigen server en zien e-mail tools het openingspercentage altijd als 100%.
Gelukkig worden niet alle openingspercentages beïnvloed! Om te beginnen maakt niet iedereen gebruik van een Apple apparaat. Iedereen die een ander besturingssysteem gebruikt, zoals Android of Windows, heeft hier niet mee te maken. Daarnaast is deze verandering pas van toepassing als de Apple gebruikers de nieuwste software op hun apparaat hebben gedownload en hebben aangegeven dat Apple hun gegevens beschermt. Tot slot moet een gebruiker de Apple Mail app gebruiken op het apparaat. Bij het gebruik van bijvoorbeeld een Gmail of Outlook App is het nog steeds mogelijk om het openingspercentage te meten.
Naast een onbetrouwbaar openingspercentage heeft deze software update ook gevolgen voor realtime content. Realtime content zijn elementen die worden vertoond op basis van bepaalde data. Denk aan een countdown klok of een locatie-element. Deze realtime content wordt niet aangepast op basis van de data van de daadwerkelijke gebruiker. Ook hier geldt dat Apple de mail eerst opent en dan ook meteen de realtime content cachet.
De verwachting is dat deze update rond september uitgerold wordt. Maar hoe kun je je hierop voorbereiden? Allereerst is het raadzaam om te kijken hoeveel contacten er in jouw mailsysteem gebruik maken van Apple Mail. Is dit een klein aandeel? Dan zal de impact voor jou niet heel groot zijn. Is er een groot percentage dat gebruik maakt van dit besturingssysteem? Dan kun je een grote verandering verwachten in onder andere je openingspercentage.
Behalve een minder betrouwbaar openingspercentage kan de Apple Mail Privacy Protection ook gevolgen hebben voor geautomatiseerde mails en customer journeys. De kans is groot dat er een aantal automatiseringen zijn waarvoor het openen van een mail een trigger is. Ga na wat dit betekent voor jouw klantreis en pas dit aan, indien nodig.
Tot slot kun je de KPI’s herevalueren. Is het openingspercentage leidend als het gaat om succesvolle campagnes? Kijk welke andere meetbare data (zoals het klikpercentage of conversies) je kunt toekennen aan campagnes en journeys. Op deze manier bepaal je nog steeds of je goede resultaten behaalt, maar dan op basis van data die wél goed meetbaar is.
Kortom, Apple Mail Privacy Protection maakt het iets moeilijker om een goed meetbare e-mailmarketing campagne op te zetten, maar er zijn nog steeds voldoende manieren om dit succesvol te doen! Wij denken graag met je mee over een gedegen e-mail strategie en campagne. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op zodat we samen kunnen groeien met e-mail.