De app TikTok werd razend populair in 2020, toen we massaal in quarantaine zaten. Voor ruim een miljoen Nederlanders werd TikTok een nieuwe ‘coronahobby’, blijkt uit een onderzoek van Newcom. TikTok is een app waar je korte video’s met muziek of geluid kunt uploaden. Wat kun je als MKB’er met TikTok op het gebied van adverteren? In deze blog leggen wij het uit!
TikTok is ontzettend snel gegroeid en hierdoor was de app tot voorkort onderontwikkeld op het gebied van targeten en adverteren. Veel bedrijven hoorden in 2020 van de app en wilden hier iets mee doen. Als iets tijdelijk bovengemiddeld veel media-aandacht krijgt en belangrijker lijkt dan het in werkelijk is, noemen we dit een hype. Het investeren in een hype is een risico, omdat de toekomst van een hype onzeker is. Zet de populariteit van een hype door? Dan noemen we dat een trend. Bij TikTok was dit het geval.
80% van de wereldwijde gebruikers van TikTok is tussen de 6 en 24 jaar. Aan het eind van 2019 waren de meeste Nederlandse gebruikers 13 tot 17 jaar: dit was 64% van de gebruikers. Bijna een jaar later, halverwege 2020, is de grootste gebruikersgroep in Nederland 18 tot 25 jaar (35%). Het zijn dus voornamelijk jongvolwassenen die de app hier vertegenwoordigen. Omdat de doelgroep van TikTok erg snel verandert, is het belangrijk deze cijfers in de gaten te houden. Ligt jouw doelgroep hier niet? Skip dit medium dan.
Je hebt als bedrijf binnen TikTok Ads de keuze uit drie soorten optimalisatie doelen, namelijk conversie, kliks en bereik. Jij als ondernemer kunt bij een advertentiegroep ook targeten op soort publiek, demografische gegevens en soort apparaat.
TikTok Ads biedt verschillende soorten advertenties, maar de meest gangbare is de native ‘in-feed’ advertentie. Je betaalt voor het aanmaken van een advertentiecampagne op TikTok minimaal vijftig euro en minimaal twintig euro per advertentiegroep. Dus: des te meer advertenties, des te meer betaal je. Je kiest zelf de methode waarop je gaat bieden, bijvoorbeeld per duizend views of per klik. Bij de andere soorten campagnes liggen de kosten een stuk hoger.
Advies over adverteren via social media?
Ben je na het lezen van deze blog overtuigd van het zakelijk gebruik van TikTok? Neem contact op met onze content specialisten, zodat we jouw bedrijf samen kunnen laten groeien via TikTok Ads!
Misschien vind je dit ook interessant: