We kunnen er niet meer op wachten; het moment waarop de corona maatregelen volledig worden opgeheven. Wanneer dit gebeurt, kunnen veel bedrijven weer terug naar normaal….of niet? Nee! De covid-19 crisis heeft veel veranderingen in de markt met zich meegebracht. Of jouw bedrijf nou last heeft van de crisis of niet, we zullen rekening moeten houden met een ander ondernemerslandschap post-lockdown. Een uitgelezen kans om goed stil te staan bij jouw bedrijfssituatie en voor het ondernemen post-lockdown. Advertising specialist Gerbrich legt jou uit hoe je dit aan moet pakken. Lees snel verder!
Veel bedrijven zijn flexibel geweest in hun bedrijfsvoering en hebben hun bedrijfsstrategie en/of aanbod aangepast aan de veranderende markt. Heel goed, omdat flexibele en creatieve bedrijven zich relatief goed kunnen adapteren in rumoerige tijden en snel kunnen inspelen op nieuwe kansen. Zo heeft het ene bedrijf zijn propositie naar online vertaald en heeft een ander bedrijf zich juist naar een niche market bewogen.
Nu we (hopelijk) naar verloop van tijd weer teruggaan naar het nieuwe normaal, is het belangrijk om stil te staan bij je propositie. Dit geldt ook voor bedrijven die hun propositie niet hebben aangepast tijdens de lockdown. Met een juiste, unieke waardepropositie kun jij in het drukbezette online landschap je merk versterken en klanten fan van je maken. Door de grote digitalisatie zijn er online meer bedrijven, en dus concurrenten, bijgekomen. Wil jij die concurrenten voorblijven? Stel jezelf dan de volgende vragen:
De klantreis heeft zich in een rap tempo verder naar online verplaatst. Logisch, aangezien de fysieke locaties gewoonweg dicht waren tijdens de lockdown. Deze verplaatsing naar online geldt niet alleen voor B2C, maar ook voor B2B. Heb jij de huidige klantreis van jouw eigen klanten inzichtelijk?
Doe voor jezelf eens de volgende opdracht; inventariseer alle mogelijke touchpoints van je klant met jouw bedrijf. Bijvoorbeeld: fysieke winkel, website, telefoon, Facebook etc. Is door de lockdown hier een nieuwe behoefte ontstaan waar je nog niet aan voldoet? Voor een autodealer betekent het bijvoorbeeld proefritten aan huis en videobel afspraken in plaats van showroom bezoek. Door alles in kaart te brengen, kun je goed nagaan of je aanpassingen moet doorvoeren om jouw klanten in hun behoeften te voorzien.
Zoals eerder genoemd, hebben veel bedrijven zich uit noodzaak aangepast. Voor de lange termijn is het belangrijk om te blijven inspelen op de duurzame ontwikkelingen in de markt en klantbehoefte.
Er zit namelijk verschil in klantgedreven veranderingen of veranderingen die vanuit de overheid opgelegd zijn. Maar hoe weet je nou of een aanpassing blijft of niet? Gebruik daarvoor de volgende vuistregel:
Zorgt de aanpassing voor een betere klantbeleving in de breedste zin?
Zo zullen bedrijven in de toekomst bijvoorbeeld gedeeltelijk thuiswerken blijven faciliteren omdat werkend Nederland hier behoefte aan heeft. Maar of we oncomfortabele mondkapjes blijven dragen…dat is de vraag.
Het is al jaren aan de orde: online zichtbaarheid en vindbaarheid is en blijft ontzettend belangrijk. Door de corona crisis is deze ontwikkeling versneld. Bedrijven merken dat ze té afhankelijk zijn van de toevallige voorbijganger. Het is nu een kwestie van aanhaken of afvallen. Dit is één van de redenen waarom bedrijven een steeds groter gedeelte van hun marketingbudget van offline naar online verschuiven. Hoe sta jij er met jouw bedrijf online voor? Benut jij al je online kansen al? Hieronder een aantal handvatten om mee aan de slag te gaan!
Genoeg werk aan de winkel dus! Zie jij door de bomen het bos niet meer? Of zou je graag meer informatie willen over hoe online marketing bij kan dragen aan de groei van jouw bedrijf? Neem gerust vrijblijvend contact op met daar-om.nl
Dit vind jij misschien ook leuk: