Leestijd 2 minuten
Facebook, Twitter, LinkedIn… Ze zijn inmiddels al zo ingeburgerd in de maatschappij dat je er als ondernemer niet meer omheen kunt. Privé maakt bijna iedereen er gebruik van, maar hoe maak je het ook zakelijk tot een succesvol middel? Er bestaat helaas geen handleiding naar gegarandeerd succes, maar er zijn een aantal tips en trucs die je kunnen helpen meer uit deze media, en dan met name uit Facebook, te halen.
Door als bedrijf actief te zijn op social media heb je een gouden kans om de relatie met je klanten te versterken. Een like voor je pagina zorgt er voor dat de klant herhaaldelijk jouw merknaam in beeld krijgt. Facebook is hiervoor een uitstekend medium. Hierop kun je als bedrijf een uitgebreider bericht plaatsen dan op bijvoorbeeld Twitter. Door (met mate) regelmatig een update of ander informatief bericht te posten verhoog je je online zichtbaarheid en kweek je vertrouwen bij klanten.
Die zichtbaarheid an sich is al een goed begin voor een succesvolle social media strategie. De volgende stap hierin is het zoeken van interactie. In je posts kan je klanten uitnodigen tot het geven van een reactie door bijvoorbeeld het stellen van een vraag. Deze interactie tussen klant en bedrijf geeft blijk dat de klant bereid is tijd en moeite te steken in de relatie met je bedrijf. Dit is wat je uiteindelijk wil als bedrijf, namelijk loyale en betrokken klanten. Goed voorbeeld doet goed volgen, dus zorg er voor dat er meteen een aantal reacties onder je post komen te staan.
Social media bieden een unieke kans om een kijkje in je bedrijf te geven. Maak je met je bedrijf bijvoorbeeld meubels of andere ambachtelijke producten? Neem je publiek dan mee in het proces door bijvoorbeeld foto’s van het productieproces en het eindproduct. Hiermee vertel je het verhaal achter het eindproduct en creëer je meer beleving bij je product. Dit laatste sluit aan bij de toenemende behoefte van de consument om te weten waar het product vandaan komt en wat het verhaal er achter is.
Niet elk bedrijf krijgt even makkelijk een grote schare fans of likes. Gelukkig biedt bijvoorbeeld Facebook de mogelijkheid om op subtiele wijze toch jouw boodschap te tonen aan een groter publiek. Op basis van e-mailadressen die je bijvoorbeeld uit je klantenbestand haalt gaat Facebook voor je op zoek naar gebruikers die overeenkomen met de Facebookgebruikers onder je klanten, de zogeheten lookalikes. Zo kun je je boodschap heel gericht tonen aan de gebruikers die waarschijnlijk ook geïnteresseerd zijn in je producten. Bijkomend voordeel is dat een advertentie via Facebook er uit ziet als ieder ander Facebook post van een vriend, zo is de kans dat deze aandachtig gelezen wordt groter.
Zelf geen idee hoe je social media kunt gebruiken? Wij helpen je hier graag mee! Neem dan ook snel contact met ons op.
Misschien vind je dit ook interessant:
• Contentstrategie, waarom, wat en hoe?
• De kans is groot dat jij deze zes soorten content bent vergeten
• 5 manieren om je concurrentie een stap voor te blijven