Google Adwords | daar-om.nl

Google Ads, zelf doen of uitbesteden?

Leestijd 3 minuten

Google Ads is een self-service advertentiekanaal dat voor elke ondernemer toegankelijk is. Doordat er geen contractperiode is, geen minimum budget gevraagd wordt en men alleen betaalt voor resultaat (een klik) hebben al veel ondernemers, met of zonder kortingsvoucher, gebruik gemaakt van Google Ads.

Velen denken vooraf dat Google Ads een wondermiddel is, immers vele bedrijven gingen hen succesvol voor. Doordat veel ondernemers een gebrek aan kennis, ervaring en tijd hebben, maken ze bijna allemaal dezelfde fouten bij het opzetten van een Google Ads account, waardoor ze niet de resultaten halen die ze voor ogen hebben. Ze ervaren Google Ads niet als succesvol, terwijl dit kanaal voor de meeste bedrijven rendabel zou moeten kunnen zijn.

Google Adwords

Voordelen van zelf Ads beheren

Zelf een Google Adwords account beheren biedt enkele voordelen. Zo kan men snel schakelen wanneer ze ineens een kortlopende en/of actiematige campagne willen opzetten. Men hoeft niet te investeren in een partner, met soms lange termijn contracten en door het zelf te beheren is het mogelijk om volledig de controle te houden over de uitgaven.

Voordelen van uitbesteden

Een online marketing bureau, die Google Ads Partner is, heeft de kennis (Google Ads certificeringen) en ervaring die nodig is om een account goed op te zetten en te optimaliseren. Daarnaast is een Google Partner op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en mogelijkheden die Google Ads te bieden heeft. Wanneer een bedrijf Google Ads uitbesteedt, blijft er daar tijd over om te focussen op hetgeen ze goed in zijn. Een goede partner helpt ook mee om inzicht te krijgen in deze resultaten en door de kennis en ervaring is het mogelijk om met minder budget meer resultaten te halen.

Uitbesteden loont

Het loont in de meeste gevallen om het beheren en optimaliseren van een Google Ads uit te besteden. Er zullen minder onnodige kosten gemaakt worden en door middel van optimalisatie aan de hand van (conversie)data zal het (afgesproken maximale) budget steeds efficiënter ingezet gaan worden. In sommige gevallen verdient een partner zichzelf zelfs binnen een dag weer. Onderstaand een drietal praktijkvoorbeelden hiervan.

Campagne instellingen

Nadat we een potentiële klant overtuigd hadden om een kosteloze Ads scan uit te laten voeren, zagen we tot onze schrik dat er geen regiotargeting en alle talen ingesteld was, terwijl het verzorgingsgebied van de klant zich beperkte tot een bepaalde regio. Dit betekende dat iedereen over de gehele wereld de advertenties kon vinden. Wanneer er alleen pure Nederlandse woorden in het account stonden, was de schade nog enigszins te overzien, maar omdat de belangrijkste zoekwoorden wereldwijd gebruikte woorden waren, werd 99,5% van het budget letterlijk weggegooid.

Analyse resultaten op campagneniveau

Bij één van onze klanten, die zich richtte op zowel de Nederlandse als Belgische markt, zagen we een mooie opsplitsing van de campagnes per land. Door de resultaten (conversies) te analyseren zagen we dat de kosten per conversie vijfmaal zo hoog lag voor de Belgische markt, ten opzichte van de Nederlandse markt. Op de Belgische conversies werd niet verdiend. Door deze campagnes uit te schakelen werd direct flink bespaard.

Zoekwoorden analyse

Ook bij een webwinkel hebben we onszelf op de eerste dag al terugverdiend. Door zoekwoorden uit te sluiten waarop wel veel bezoekers binnenkwamen, maar geen enkele verkoop werd gerealiseerd konden we direct veel kosten besparen. Deze zoekwoorden bleken niet relevant te zijn voor de webwinkel. Hierop blijven adverteren zou dus doorlopend tot onnodige kosten hebben geleid.

Een echte partner biedt meer

Een goede businesspartner biedt daarnaast de flexibiliteit om snel te kunnen schakelen en ad hoc campagnes aan te passen en veranderingen door te voeren. Wanneer een bureau actief meedenkt en net dat extra stapje zet wanneer nodig, zijn er voor de meeste ondernemers geen redenen meer te bedenken om Google Ads niet uit te besteden.

Kortom: kennismaken met Ads kan elke ondernemer, maar om te ervaren wat de werkelijke toegevoegde waarde is die Google Ads kan bieden, is het voor de meeste bedrijven interessant om dit uit te besteden. Weten welke kansen er binnen uw account zijn? Vraag dan een gratis Google Ads scan aan!

Maak je nog geen gebruik van Google Ads? Wij helpen je graag. Bel 050 529 0555 of vul ons contactformulier in!

Misschien vind je dit ook interessant:

Op deze pagina