Leestijd 1 minuut
Een vraag die we regelmatig krijgen is het verschil tussen de klikken die Google Adwords of andere advertentiecampagnes en de visits die Google Analytics meet. Er zit bijna altijd een (klein) verschil tussen de Google Analytics data en andere bronnen. Voordat we dit gaan toelichting, willen we eerst de definitie van beide termen toelichten.
Klik: De feitelijke klik van een internetgebruiker op een advertentie. Wanneer iemand op de advertentie klikt, wordt deze gemeten.
Visit: Het aantal unieke sessies dat gedaan wordt door een bezoeker. Een sessie eindigt normaal gesproken na 30 minuten of wanneer de internetbrowser afgesloten wordt. Een visit wordt gemeten op het moment dat de meetcode aangeroepen wordt op de pagina.
Er zijn verschillende oorzaken die een verschil tussen klikken en visits kunnen verklaren.
• Er is geen Google Analytics code aanwezig op de pagina
• Een internetter blokkeert cookies of JavaScript)
• Cookiebalk, welke standaard op opt-out ingesteld staat
• De pagina laadt erg traag, waardoor de meetcode niet aangeroepen is, voordat de gebruiker verder of terug klikt.
• Een gebruiker kan meerdere malen 30 minuten op een advertentie klikken. Hierbij zullen meerdere kliks maar 1 visit worden gemeten.
• Bladwijzers (Bookmarks) kunnen ervoor zorgen dat er meerdere visits gemeten worden, terwijl er maar één klik is gedaan.
Er is geen nood op het moment dat er kleine verschillen zijn tussen de klikken en visits. Op het moment dat er grote verschillen zijn is het echter wel essentieel om na te gaan of alle metingen goed verricht worden. Hierbij kunnen wij je natuurlijk helpen. Neem hier contact met ons op.
Misschien vind je dit ook interessant:
• Haal het maximale uit jouw bedrijf met een sterke propositie!
• Contentstrategie, waarom, wat en hoe?
• 404-pagina’s, wat zijn het en wat moet je ermee?